shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

اثر فاصله زیاد دندان ها بر سلامتی و درمان آن

هنگامی که افراد برای اولین بار به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌نمایند، معمولاً این تصور را دارند که قادر به انتظار کشیدن برای داشتن لبخندی زیبا نخواهند بود. دندان‌های فاصله دار اغلب به مشکل اعتماد به نفس منجر می‌شود و این نکته مهم است که از ظاهر خود راضی باشید. با این حال، باید بدانید که داشتن فضای باز بین دندان‌ها شما را در معرض خطر جدی برای ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان مانند بیماری لثه قرار می‌دهد و همچنین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دیگر مرتبط با سلامتی باشد.

بیشتربخوانید.... ارتودنسی جلو بودن فک بالا

چگونه دندان‌های فاصله دار سلامتی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

بیماری لثه

داشتن فاصله زیاد دندان‌ها باعث می‌شود تا استفاده از نخ دندان آسان‌تر باشد. با این حال، فاصله‌هایی که بیش از حد زیاد هستند نیز باعث می‌شوند تا متخصصین ارتودنسی آن‌ها را محل‌هایی برای تجمع پلاک نیز بنامند. این موضوع به این دلیل است که غذا و باقی مانده‌های مواد غذایی فضای بیشتری برای تجمع خواهند داشت. با تجزیه‌ای مواد غذایی و باقی مانده‌ها، باکتری‌هایی تولید می‌شود که به بیماری‌های لثه منجر می‌گردد.

سایر مشکلات دندانپزشکی

بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها به اندازه کافی مشکلاتی ترسناک هستند، اما اینها تنها مشکلاتی نیستند که شما با آن‌ها مواجه هستید. فضای باز بین دندان‌ها، معمولاً مرتب نیستند و دندان‌های نامرتب منجر به سایش و فرسایش طولانی مدت می‌شوند که این امر شما را در معرض درد فک، دندان‌های شکسته یا عدم توانایی در انجام اعمال‌ ترمیم دندان‌ها مانند پر کردن قرار می‌دهد.

سلامتی کلی

فراموش نکنید که تغذیه مناسب با دهان شما آغاز می‌شود. شما باید بتوانید مواد غذایی خود را به درستی بجوید تا سیستم گوارشی شما کارآمد باشد. وقتی فاصلهٔ زیاد دندان‌ها با توانایی‌های مربوط به غذا خوردن تداخل می‌کنند، سوء تغذیه، ناراحتی‌های گوارشی و درد مشکلاتی هستند که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید.

درمان فاصله زیاد دندان‌ها

روش ارتودنسی کامل به طور مداوم در حال تکامل است، و شما می‌توانید از گزینه‌های متعدد برای حفظ سلامت خود را از طریق درمان های ارتودنسی استفاده کنید. به عنوان مثال، ارتودنسی نامرئی راه مناسبی برای مرتب کردن دندان‌ها بدون صدمه زدن به ظاهر کلی فرد را ارائه می‌دهد. بسیاری از افراد این روش را ترجیح می‌دهند زیرا اینویزیلاین می‌تواند برداشته شود تا فرد بتواند بدون هیچ گونه مانعی اعمالی نظیر غذا خوردن، ورزش و مسواک زدن را انجام دهد. از سویی دیگر، ارتودنسی ثابت می‌توانند برای کودکان و نوجوانان که ممکن است الاینرهای پلاستیکی خود را به طور منظم استفاده نکنند، مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: https://www.chalava.ir/

 

بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری

بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی و در هر سنی مهم است، اما دندانپزشکی بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی مادر، خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان افزایش می‌یابد. در این دوران لثه‌ها کمی آسیب پذیر‌تر می‌شوند که در صورت بی توجهی در بهداشت دهان، لثه‌ها تحریک، ملتهب و دچار خون ریزی می‌شوند. از آنجا که سلامت دهان مادر ارتباط نزدیکی با سلامت جنین دارد، رعایت نکاتی بسیار ساده می‌تواند به سلامتی مادر در دوران بارداری و پس از آن کمک قابل توجهی کند. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود به طور منظم به دندانپزشک و یا کلینیک دندانپزشکی زیبایی مراجعه و در صورت هرگونه تغییر در بافت لثه و دندان‌های خود با پزشک متخصص مشورت کنند.

از جمله بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در این دوره به وجود آید عبارتند از:

تومور حاملگی یا تومور لثه

گاهی اوقات تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تغییر حجم لثه می‌شود که به این بافت تغییر حجم یافته و ملتهب تومور حاملگی می‌گویند. این تومور بدون ضرر و خوش‌خیم است که در سه ماهه دوم بارداری برای بعضی از بانوان اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید... اصلاح طرح لبخند

ژنژیویت حاملگی

شایع‌ترین بیماری در دوران بارداری ژنژیویت است که در اثر این بیماری بافت سطحی لثه ملتهب می‌شود. در دوران بارداری به علت بالا رفتن سطح بعضی از هورمونها این بیماری تشدید می‌یابد.

پیشگیری و مراقبت در دوران بارداری

اگر قصد باردار شدن دارید بهتر است قبل از آن از سلامت دهان و دندان خود مطمعن شوید. تحقیقات و بررسی‌ها نشان از ارتباط بین بیماری لثه و زایمان زودرس دارد. چرا که بیماری‌های دهان و دندان به علت افزایش سطح هورمون‌های زنانه و واکنش با پلاک‌های دندانی تشدید می‌یابند و در نتیجه باعث زایمان زودرس و مشکلات دیگری می‌شود.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان شکسته

تشکیل پلاک روی دندان‌ها در دوران بارداری سریع‌تر و راحت‌تر رخ می‌دهد بنابراین از جمله مراقبت‌هایی که در این دوران ضروری بوده شامل موارد زیر می‌باشد:

·         دو بار مسواک زدن در روز را بعد از خوردن هر وعده غذایی و حتی بعد از حالت تهوع‌های صبحگاهی

·         استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن و خارج کردن باقی مانده مواد غذایی از بین دندان‌ها

·         استفاده از محلول دهان‌شویه به منظور جلوگیری از التهاب لثه

·         انتخاب رژیم غذایی مناسب

·         محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های و خوردنی‌های شیرین

·         مراجعه منظم به دندانپزشکی

·         در صورت نیاز به درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری بهترین زمان سه ماهه دوم بارداری است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

 

بستن فاصله بین دندان ها با لمینت

امروز میخوایم در مورد فاصله بین دندان ها حرف بزنیم که میتوانیم این فاصله را به کمک دندانپزشکی زیبایی و لمینت پر کنیم تا به آن شکل دیده نشوند و زیبایی سابق خود را به دست آورند.

فاصله بین دندان ها و راه بستن فاصله ها

فاصله بین دندان ها که امروزه در افراد زیادی مشاهده میشود و در اصطلاح علم پزشکی به این فاصله ها دیاستم گفته می شوند اکثرا این فاصله برای دندانهای جلو پیش می اید که بیش تر به چشم میخورد. داشتن این فاصله مطمینا شما را حتی در خندیدن نیز به مشکل خواهد انداخت مخصوصا در خانوم ها که زیبایی بیشتر برای آن ها مد نظر است.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان

علت فاصله بین دندان ها

فاصله بین دندان ها میتواند علت های زیادی داشته باشد که ما در زیر تعدادی از آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم: این فاصله میتواند به این علت باشد که در بچه ها ، وقتی دندانهای شیری می روید سایز این دندان ها عوض نمی شود ولی با افزایش سن آن ها و بزرگ شدن اندام ها فک آن ها نیز رشد خواهد کرد و اندازه آن بزرگ تر خواهد شد. این فاصله میتواند به علت هم سایز نبودن فک و دندان های شما باشد که این مورد در بزرگسالان بیشتر به چشم میخورد و ما معمولا این مورد را در دندانهای لترال یا پیشین بیمار می بینیم. فرنوم لب بالا نیز میتواند یکی از این علت ها باشد.این بیماری نیز اکثرا در دندان های جلو گزارش شده است.

نحوه درمان فاصله بین دندان ها

1.اولین راه درمان ارتودنسی دندان می باشد شما با ارتودنسی میتوانید بهم ریختگی شدید دندان ها را درست کنید و حتی با این روش میتوانید ترتیب دندانهایی را که مرتب نیستند نیز مرتب سازید و فاصله آن ها با همدیگر را تنظیم کنید.

بیشتربخوانید... سفید کردن دندان

2.جراحی فرنکتومی یکی دیگر از راه های درمان می باشد که اگر این جراحی در سنین پایین انجام شود، دندانها به جای خود بر می گردند و فاصله بین دندانها متناسب خواهد شد.

3.گاهی حتی این نامرتبی مربوط به بیماری لثه می باشد که شما با عمل آن میتوانید دندان هایتان را به فاصله مخصوص خود برگردانید. اگر این راه ها جواب نداد دندان ها را یا اورتودنسی( ارتودنسی ثابت و یا ارودنسی نامرئی ) می کنند، یا با درمانهای ونیر کامپوزیت و یا لمینیت دندان و یا روکش کردن دندانها، این فاصله رفع خواهد شد.

 4.استفاده از روشهای ونیر کامپوزیتی یا لمینت دندانی و یا روکش دندان ها نیز برای زمان هایی مناسب است که سایز دندان ها کوچک باشد.

 گاهی نیز اگر فاصله دندان ها خیلی زیاد باشد و یا دندانی از دست رفته باشد از ایمپلنت دندان و بریج استفاده می شود.

منبع: http://www.gymju.ir/

 

آیا کاهش وزن می تواند راهی برای درمان آسم باشد؟

اکثر افرادی که بیش از اندازه چاق هستند، به سختی نفس می کشند و تنفس آن ها با خس خس همراه است. معمولا در چنین شرایطی، انگشت سرزنش به سمت آسم می رود. همچنین ممکن است بیمار سابقه ی آسم داشته باشد اما با افزایش وزن علائم آن بیشتر از پیش بروز کند. اگرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه تقریبا جدید هستند، اما همه ی آن ها رابطه ی بین چاقی و آسم را تایید و اعلام کرده اند که اضافه وزن هم در این میان بی تقصیر نیست.

بیشتربخوانید... برنامه غذایی کتوژنیک

آسم چیست؟

آسم یک بیماری مزمن است که مجاری هوا را تحت تاثیر قرار داده و تنفس را برای بیمار مشکل می کند. مجاری هوای منتهی به ریه در بدن بیماران مبتلا به آسم ملتهب و تنگ می شود. مجاری تنگ شده شدیدا به آنچه که در هوای محیط وجود دارد، حساس می شوند. این امر منجر به بروز علائم آسم از قبیل موارد زیر می شود.

·         سرفه

·         خس خس کردن

·         تنگی نفس

·         تنگی قفسه سینه

در صورتی که آسم شدید باشد، مواردی همچون تضعیف فعالیت های روزانه و عدم توانایی در تکلم هم به چشم می خورد کاهش وزن به طور کلی یک قدم بزرگ به سوی سلامتی هر فرد چاق است. اما برای بیماران آسمی، کاهش وزن مانند یک معجزه عمل می کند. بر اساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده، اقدام به کاهش وزن در بیمارن آسمی باعث بهبود علائم آسم در آن ها می شود. کاهش وزن همواره به عنوان یکی از اساسی ترین گزینه های درمان آسم برای بیماران چاق در نظر گرفته می شود. اگرچه موارد دیگری مثل ترک سیگار و جلوگیری از تحریک آلرژی نیز باید مراعات شوند، اما کاهش اضافه وزن مفرط در درمان آسم یک فاکتور کلیدی است.

بیشتربخوانید... عمل لاغری برای درمان فشار خون

از آنجایی که تنفس حیاتی ترین عمکرد بدن برای زنده بودن است، هر گونه اختلال در آن باید در سریع ترین زمان ممکن رفع شود. رژیم غذایی و ورزش راهکار معقولی برای کاهش وزن سریع نیستند. برای چنین مواردی جراحی لاغری بهترین روش ممکن است. جراحی هایی مثل عمل ساسی معده و یا اسلیو معده باعث کاهش حجم معده شده و با سرعت معقولی، وزن بیمار را به حد نرمال می رسانند. پس از جراحی لاغری مشکلاتی مثل آسم نیز بر اثر کاهش وزن از بین می روند. به عبارت دیگر، جراحی لاغری یک روش غیر مستقیم برای بهبود آسم محسوب می شود. با این بهتر است افراد مبتلا به آسم که ازبیماری چاقی رنج می برند  برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص جراحی لاغری مشورت کنند.

منبع: https://www.dandooneman.ir/

 

محدودیت‌ها و ملاحضات ارتودنسی در دوران بارداری

از انجایی که دوران بارداری یک از حساس‌ترین دوران زندگی بانوان است. بنابراین باید در انجام بسیاری از فعالیت‌ها تجدید نظر و با دقت و با راهنمایی متخصص تغذیه، ورزش‌ها و داروهای لازم را انتخاب کنید. برای انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی نیز باید بسیار دقت کرد و ملاحظات لازم را انجام داد.

بیشتربخوانید... معالجه خشکی دهان

با توجه به موارد گفته شده نکات زیر باید در زمان ارتودنسی در بارداری مد نظر گرفته شود:

در دوران بارداری دندان‌ها و لثه‌ها به علت تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون حساس‌تر می‌شوند. وجود این حساسیت در کنار درد طبیعی ناشی از ارتودنسی ممکن است برای مادران باردار دردناک باشد. به علت تغییرات هورمونی در این دوران قابلیت جا به جایی دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بر روند درمان ارتودنسی اثر می‌گذارد. در اینجا پزشک متخصص با انتخاب بهترین نوع بریس متناسب با شرایط مادر باردار، برای دستیابی به بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه تخصص و تجربه خود را به کار می‌گیرد. افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند به واکنش‌ لثه به جرم و پلاک را تحت تاثیر قرار دهد. این امر ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه شود. ایجاد این وضعیت در مادران بارداری که ارتودنسی کرده‌اند(یا نکرده‌اند) امری طبیعی است. اگر برای درمان ارتودنسی در دوران بارداری نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد. بهتر است درمان را به بعد از زایمان موکول کنند چرا که برای کشیدن دندان نیاز به داروی بی حسی است که برای سلامت نوزاد خطر دارد. در این دوران مراقبت از دندان‌های سیم‌کشی شده بسیار دشوار است. مادران بارداری که در دوران بارداری خود تهوع صبحگاهی دارند استفاده درست از کش‌های ارتودنسی و نگهدارنده‌های ارتودنسی را برای آنها محدود می‌کند. کاهش اشتها و حالت تهوع از دیگر علائم دوران بارداری است حال اگر در این دوران ارتودنسی هم انجام شده باشد غذا خوردن را دشوارتر می‌کند. بعد از تهوع باید به خوبی دندان‌های خود را مسواک بزنند زیرا اسید ناشی از مواد لا به لای دندان‌ها باقی می‌ماند، و آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند. بناراین مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران با وجود ارتودنسی بیشتر از قبل احساس می‌شود. هنگام قرار دادن براکت‌ها در دهان، دستکاری و یا جا به جایی آنها نیازی به بی حسی و استفاده از داروی آرام بخش نیست. بنابراین بانوان بارداری که تمایل به ارتودنسی دارند نباید نگران این موضوع باشند.

بیشتربخوانید.... جرم‌گیری دندان

برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران و هم چنین داندانپزشکی زیبایی ( بریج دندان، پروتز دندان و یا ایمپلنت دندان و ...) میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.

منبع: http://www.karajortho.ir/