shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

ارتودنسی فوری چیست ؟

اگر شما دندان هایی نامرتب و به هم ریخته داشته باشید، به احتمال زیاد به دنبال راه حلی برای اصلاح و مرتب کردن آن ها هستید؛ زیرا وجود دندان هایی به هم ریخته و نامرتب، علاوه بر زیبایی ظاهر و لبخند شما، هم‌چنین می‌توانند سلامت دهان و دندان های شما را به خطر بیندازند و دندان های شما را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار دهند.

راه حلی به اسم ارتودنسی فوری وجود دارد؟

انجام ارتودنسی روی دندان ها، بسته به عوامل متعددی، ممکن است از شش ماه تا سه سال طول بکشد و به هیچ عنوان راه حلی برای انجام ارتودنسی در مدت زمان کمتر از شش ماه وجود ندارد. در نتیجه هیچ ارتودنسی فوری کمتر از شش ماه انجام نمی‌شود و هیچ راهی برای دور زدن طول دوره درمانی وجود ندارد. ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین، یکی از انواع ارتودنسی ها است که در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها انجام می‌شود.

بیشتربخوانید... سریعترین ارتودنسی دندان

ارتودنسی اینویزیلاین

 ارتودنسی دندان نامرئی یا اینویزیلاین، یک نوع ارتودنسی است که با استفاده از بریس های متحرک انجام می‌شود. بریس هایی که برای انجام ارتودنسی اینویزیلاین استفاده می‌شوند، شبیه قالب هایی هستند که از جنس نوعی پلاستیک شفاف، بی رنگ و ژله ای ساخته می‌شوند. به دلیل ساختار شفاف این بریس ها، در زمان صحبت کردن یا خندیدن به راحتی توسط مخاطب قابل تشخیص نیستند و به همین دلیل به آن ها بریس های نامرئی یا شفاف گفته می‌شود. این بریس ها با سرعت و فشار بیشتری نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها، دندان ها را جا به جا  و آن ها را به محل صحیح خود هدایت می‌کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دو دندان جلو چیست

طول دوره درمان با ارتودنسی اینویزیلاین

 طول دوره درمان با بریس های شفاف ارتودنسی اینویزیلاین در بیماران مختلف متفاوت است. کوتاه یا بلند شدن این دوره درمانی در بیماران مختلف، تحت تاثیر عوامل متعددی است. به طور کلی طول دوره درمان با ارتودنسی اینویریلاین می‌تواند از شش تا هجده ماه متغیر باشد. عوامل تاثیرگذار بر طول این دوره عبارتند از:

·         سن بیمار

·         نوع ناهنجاری

·         شدت ناهنجاری

·         میزان مراقبت بیمار از بریس ها و دندان ها

·         میزان رعایت دستورالعمل های دندانپزشک توسط بیمار

چه بیمارانی مجاز به استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین هستند؟

به دلیل شفاف بودن بریس ها و کوتاه تر بودن طول دوره درمانی این نوع ارتودنسی، نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها، این روش طرفداران زیادی دارد. اما باید توجه داشت که این روش درمانی برای درمان تمامی مشکلات و ناهنجاری ها مناسب نیست و همه بیماران مجاز به استفاده از آن نیستند. تنها بیمارانی که مبتلا به ناهنجاری های خفیف تا متوسط فک و دندان ها هستند، مجاز به استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین هستند و مشکلات و ناهنجاری های شدید دندانی را نمی‌توان با کمک بریس های نامرئی اینویزیلاین درمان کرد.

منبع: orthodentist.ir

بریس چیست و چه طور باعث حرکت دندان ها در ارتودنسی می شود؟

پاسخ بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوال :

برای درک بهتر چگونگی حرکت دندان ها در ارتودنسی بهتر است با انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک وارتودنسی ثابت و نحوه تعامل و همکاری آن‌ها برای اصلاح نامنظمی دندان ها آشنا شویم. برای اینکه شما بتوانید از طریق ارتودنسی دندان صاحب یک طرح لبخند زیبا شوید از دستگاه های مختلفی برای هماهنگ شدن فک و دندان‌های شما استفاده می‌شود. مهم‌ترین دستگاه ارتودنسی بریس است. بریس‌ها خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که همه اجزا در کنار هم به صاف شدن دندان ها کمک می‌کنند. این اجزاء عبارتند از:

بیشتربخوانید... پستانک ارتودنسی ژله ای

·         براکت ها

·         باند

·         سیم قوس دار ارتودنسی

·         کش ها و نوارهای ارتودنسی

 براکت ارتودنسی

 براکت‌ها تکه‌های کوچک مربعی شکلی هستند که از جنس سرامیک یا فلز هستند. متخصص ارتودنسی با بهره‌گیری از دانش و مهارت کافی در این زمینه، آنها را به طور مستقیم به وسیله چسب به سطح جلو یا پست دندان ها (باندینگ ارتودنسی) متصل می‌کند. براکت‌ها مسئول انتقال نیرو از سیم قوس دار ارتودنسی به دندان ها و ریشه آن ها و در نهایت و حرکت دندان ها هستند.

بیشتربخوانید... فاصله بین دندان ها

باند ارتودنسی

 باندها در ارتودنسی نقش محاصره دندان را به عهده دارند. آنها از جنس استیل ضد زنگ هستند و به عنوان لنگر برای براکت‌ها محسوب می‌شوند. به طور معمول یک گروه باند دارای یک قلاب ارتودنسی و لوله در سمت گونه و یک دکمه درسمت زبان هستند. باندها با چسب به روی دندان ها چسبانده می شوند تا مقاومت لازم را در برابر نیروهای سنگین داشته باشند.

سیم قوس دار ارتودنسی

سیم قوس دار ارتودنسی عملا مسئول حرکت دندان ها در ارتودنسی هستند.  از آرچ وایر یا سیم قوس دار ارتودنسی برای تحریک کردن ، هل دادن و حرکت دندان ها به هدف از پیش تعین شده استفاده می کنند. آرچ وایر از شیار های براکت ها عبور کرده و به دندان های مورد نظر نیرو وارد می کند.

کش ها و نوارهای پلاستیکی

 الاستیک ها یا کش ارتودنسی باندهای پلاستیکی هستند که ممکن است با اتصال به براکت های قلاب دار بین دو براکت قرار میگیرند. از این الاستیک ها یا کش های ارتودنسی برای به حرکت در آوردن دندان ها د جهات خاص کمک گرفته میشود. کش های ارتودنسی در رنگ های مختلفی وجود دارند و به استفاده از آن ها در طی درمان ارتودنسی رنگی گفته می‌شود.

منبع: orthoblog.ir

عمل لاغری سرپایی

چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم لاغری می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین برند. اما برخی از افراد هم هستند که چاقی مفرط دارند و یا به دلیل بیماری و مسائل دیگری نمی توانند وزن خود را فقط با ورزش و رژیم غذایی پایین بیاورند. یکی از روش هایی که می توان توسط آن چاقی مفرط را درمان کرد، عمل سرپایی لاغری می باشد. این عمل زمان زیادی نمی برد و بسته به حال بعد از جراحی بیمار دوران نقاهت او پس از چند روز به پایان می رسد و بیمار می تواند به زندگی عادی خودش برگردد. جراحی سرپایی لاغری بطور خیلی گسترده‌ای در سال های اخیر زیاد شده است. می‌توان گفت در سال ۲۰۰۲ میزان 63 درصد از کل جراحی هایی که انجام شده است، جزو جراحی های سرپایی لاغری بوده است.

بیشتربخوانید... لاغری اصولی

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

·         گاستریک بای‌پس

·         اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده

·         باندینگ یا حلقه معده

·         لیپوماتیک

بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

گاستریک بای‌پس

بای پس معده جراحی است که با تغییر در نحوه مدیریت غذای مصرفی، به لاغری کمک می کند و غذای اضافی را از معده به روده کوچک منتقل می کند. بعد از جراحی ، معده شما کوچکتر خواهد شد و با غذای کمتری احساس سیری خواهید کرد. همچنین تمام غذایی که می خورید توسط معده جذب نمی شود و بدن شما کل کالری غذایی را که می خورید، دریافت نمی کند. قبل از انجام این جراحی، بیهوشی عمومی خواهید داشت و بدون هیچ دردی جراحی شما انجام می شود.

بیشتربخوانید... لاغری چانه

اسلیم گاسترکتومی

 این روش در اصل به عنوان تغییری در روش جراحی می باشد. در اسلیم گاسترکتومی که به جراحی اسلیو معده شناخته شده است، معده به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اصلی معده که مقدار خیلی کمی غذا داخل آن جای می گیرد به شکل یک موز توسط منگنه های مخصوص درمی‌آید که از داخل آن یک لوله رد می شود. این جراحی معمولاً یکی از بیشترین درصد های استفاده مردم برای لاغری می باشد.

باندینگ یا حلقه معده

یکی از روش های دیگر که می توان توسط آن حجم معده را کاهش داده و باعث لاغری شد باندینگ و حلقه معده است. درباندینگ معده، دورمده یک حلقه از جنس سیلیکون قرار می دهند. قرار داد این حلقه توسط لاپاراسکوپی انجام می‌شود. پزشک مایعات را توسط تزریق به داخل حلقه و در زیر پوست قرار می دهد و در چندین مرتبه مقداری مایع را از طریق آن به معده تزریق می‌کند و موجب می‌شود که حجم و ظرفیت معده کاهش یابد و فرد با دریافت غذایی کمتر احساس سیری کند. باندینگ معده باعث کاهش وزن می شود به همین دلیل جزو لاغری های چاقی محسوب می شود. همچنین میزان کاهش وزنی که از این روش به دست می آید بسیار زیاد است.

بیشتربخوانید... رژیم کتوژنیک

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود. لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

منبع: gymju.ir

نقش ترمیم و زیبایی دندان جلو در زیبایی صورت

از آن جا که دندان ها نقش زیادی در زیبایی چهره دارند، بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر این بهداشت بخوبی رعایت نشود، ترمیم دندان با مشکل مواجه شده و روند آنرا دشوارتر می شود. همچنین دندان های جلو بیش از بقیه دندان ها در معرض تروما، شکستگی و لب پر شدن قرار دارند. هر گونه ضربه، مصرف مواد غذایی سخت مثل یخ و … می تواند موجب آسیب به آنها شود. دندان های جلو همچنین تأثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند دارد. به همین دلیل ترمیم و زیبایی دندان جلو بسیار حائز اهمیت است. انتخاب روش درمان به میزان شکستگی آن بستگی دارد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان تهران

کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلو

 کامپوزیت دندان که از بهترین و مناسب ترین روش ها برای ترمیم و اصلاح شکستگی دندان است می تواند روش مناسبی برای ترمیم دندان های جلو باشد. در صورتی که آسیب به دندان جلو جزئی باشد، می توان از روکش برای ترمیم  استفاده کرد. اگر صدمات وارده به دندان سبب تحلیل تاج دندان شده باشد با تاج گذاشتن روی دندان براحتی می توان شکل و فرم آنرا اصلاح کرد. اگر فرم ظاهری دندان مناسب نباشد از روش تاج گذاشتن روی دندان استفاده می شود. مینا کاری هم از روش های ترمیم است که از روشهای بسیار سریع بوده و هیچ دردی نیز ایجاد نمی کند.

روکش کردن

 همه افراد در طول روز چندیدن بار قهوه و چای مصرف می کنند که این مواد به مرور موجب زرد شدگی و کدر شدن دندان ها می شود؛ از اینرو افراد زیادی برای ترمیم دندان های جلو و سفید و زیبا کردن آن ها به دندانپزشکی مراجعه می کنند. در این حالت اکثراً از روکش دندان برای رفع این مشکل استفاده می شود. از دیگر روش های ترمیم برای زیبایی دندان ها می توان از ارتودنسی، لمینت دندان ، ایمپلنت و جرم گیری نام برد که هر کدام از آنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتربخوانید... هزینه بلیچینگ دندان 1401

ترمیم پوسیدگی دندان های جلو

 اگر پوسیدگی دندان جدی گرفته نشود، دندان به مرور زمان تخریب شده و ریشه و عصب دندان را درگیر می کند. از اینرو ترمیم دندان نیز با مشکل روبرو شده و روند ترمیم نیز پیچیده تر می شود. اغلب دندانپزشکان کامپوزیت را برای ترمیم دندان های جلو، توصیه می کنند؛ چون این روش در مقایسه با روش های دیگر عوارض کمتری دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موضوع مهمی است و اگر رعایت نشود پوسیدگی های عمیقی را بوجود آورده و ترمیم دندان را دشوار می سازد. زیبایی دندان های ردیف جلو تأثیر زیادی در زیبایی چهره می گذارد.

بیشتربخوانید... قیمت هر واحد لمینت دندان

اصلاح فرم و میزان کردن دندان ها

 همچنین اصلاح شکل و میزان نمودن دندان ها می تواند جایگزین مناسبی برای ارتودنسی باشد. با استفاده از این روش ساده می توان دندان ها را مرتب کرده و بی نظمی آنها را برطرف نمود. این فرآیند می تواند برای افرادی که خواستار تغییرات جزئی هستند مناسب باشد. این روش برای کسانی که دندانشان کمی کج و نامرتب است پیشنهاد می شود. همچنین اگر یک سمت دندان بیشتر از طرف دیگر دندان جلو آمده باشد از تراش برای رفع آن می توان استفاده کرد.

منبع: lachine.ir

هایپرتانسیون و لاغری

هایپرتانسیون همان فشار خون بالا است. برای اینکه بتوانید معنای هایپرتانسیون را بهتر درک کنید، باید اول معنی خود فشار خون را بدانید. فشار خون عبارت است از فشاری که از جانب خون وارد شده از قلب، به شریان ها و سرخ رگ های بدن، به دیواره آن ها وارد میشود. یعنی خون حین عبور از شریان های بدن به دیواره آن ها یک فشاری وارد میکند که ما به آن فشار خون میگوییم. وقتی که فشار وارد شده با دیواره عروق در طولانی مدت زیاد باشد، زحمت قلب و عروق خونی برای پمپاژ و جایجایی خون بیشتر شده و ممکن است به آن ها آسیب وارد شود. این شرایط به مرور زمان، منجر به مشکلات جدی تر مانند بیماری های قلبی و کلیوی، سکته مغزی، دیابت، کلسترول بالا، آپنه خواب و خطر مرگ زودرس می شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید حتما اقدام به درمان فشار خون بالا کرد.

بیشتربخوانید... لاغری چانه

علت فشار خون بالا چیست؟

·         استعمال سیگار و دخانیات

·         سوء مصرف الکل

·         رژیم غذایی ضعیف و پر چرب

·         اضافه وزن شدید یا چاقی مفرط

·         عدم تحرک و ورزش نکردن

چاقی مفرط چگونه باعث افزایش فشار خون میشود؟

 وقتی شما چاقی مفرط داشته باشید، قلب شما برای تحمل وزن زیادتان ناچار است بیشتر کار کند. هرچه قلب بیشتر و سخت تر کار کند، فشار خون شما هم بیشتر و بالاتر میرود. هنگام تحمل وزن اضافی ، قلب شما باید سخت تر کار کند. هرچه قلب شما سخت تر باشد ، فشار خون شما بیشتر می شود. افراد زیادی در جامعه به چاقی مفرط و مشکل هایپرتانسیون مبتلا هستند و تخمین زده میشود که بیشش از دو سوم این افراد تا زمانی که لاغر نشوند نه با ورزش و نه با رژیم غذایی نمیتوانند بیماری خود را درمان کنند. و گفته میشود که بهترین روش لاغری و درمان فشار خون بالا انجام جراحی لاغری به دست یک متخصص جراحی لاغری است.

بیشتربخوانید... رژیم کم کالری

عمل جراحی لاغری چیست؟ عمل لاغری و فشار خون چه ارتباطی با هم دارند؟

روش های زیادی برای درمان چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با آن وجود دارد. که از میان همه آن ها شاید موثرترین، ایمن ترین و بهرین روش لاغری انجام جراحی لاغری باشد. عمل لاغری یک روش تهاجمی است که با کمک جراحی قادر خواهد بود به کاهش وزن دائمی و درمان چاقی مفرط کم  کند. هدف از جراحی چاقی، درمان دائمی چاقی با کمک کاهش حجم معده و کاهش مسیر جذب مواد غذایی است. بیشتر جراحی های لاغری با کمک روش لاپاراسکوپی که یک روش کاملا امن و بیخطر با حداقل عوارش است انجام داده میشود.

بیشتربخوانید... لاغری و زیبایی اندام

آیا واقعا عمل لاغری میتواند فشار خون بالا را درمان کند؟

جراحی لاغری راهی عالی برای کاهش وزن و کنترل سلامت شما است. در حقیقت، چندین مطالعه تحقیق شده به این نتیجه رسیده اند که جراحی باریاتریک یا چاقی می تواند اثرات مثبت طولانی مدتی بر فشار خون بالا داشته باشد. برای مثال در مقاله ای که در سال ۲۰۰۴  انجام شد مشخص شد بیش از ۷۵ درصد افرادی که هایپرتانسیون داشتند، بعد از عمل لاغری مشکلشان برطرف شد یا به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۶ نتیجه گرفت که جراحی لاغری به منظور کاهش وزن تاثیر زیادی بر درمان هایپرانسیون دارد. در حقیقت، بیش از نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، بعد از عمل دیگر نیازی به داروی فشار خون نداشتند.

انواع عمل لاغری برای درمان فشار خون بالا

·         عمل جراحی اسلیو معده (رایجترین و پرطرفدارترین روش لاغری)

·         عمل بای پس معده

·         بای پس روده

·         باندینگ معده

·         بالون گذاری معده

·         پلیسه معده

منبع: تناسب اندام