shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

رژیم غذایی بای پس معده : بعد از عمل چه بخوریم و چه نخوریم؟

به تازگی عمل بای پس معده )به روش لاپاراسکوپی )انجام داده اید و می‌خواهید بدانید که باید چه رژیم غذایی داشته باشید؟ می‌خواهید زیر تیغ جراحی بای پس معده بروید و دوست دارید بدانید برنامه غذایی بعد از  این عمل چگونه است؟ مروری بر تغذیه بعد از عمل بای پس معده رژیم غذایی که متخصصان تغذیه و جراح لاغری برای بیمارانی که زیر تیغ جراحی اعمالی مثل بای پس معده یا حتی عمل اسلیو معده در نظر میگیرند به التیام برش ها و زخم ها و همچنین تغییر عادات غذایی شخص کمک بسیار زیادی میکند. 

هدف از تجویز رژیم غذایی بای پس معده

این برنامه غذایی برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است:

·         جلوگیری از وارد شدن آسیب به معده توسط مواد غذایی

·         خوردن مقادیر کم و لقمه های کوچک دقیقا متناسب با معده شما که کوچکتر شده است

·         کمک به کاهش وزن بهتر و جلوگیری از وزن گیری مجدد

·         کاهش و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از عمل جراحی لاغری

 ۴ مرحله تغذیه در بای پس معده

مرحله اول تغذیه: مایعات و غذاهای آبکی

تا یک روز بعد از عمل لاغری بای پس معده باید تنها آب و مایعات شفاف میل کنید. بعد از یک روز شما میتوانید سایر مایعات دیگر را نیز بخورید. برای مثال طی ۱ هفته اول میتوانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

·         سوپ آبکی

·         آب میوه های طبیعی بدون شکر

·         چای و قهوه بدون کافئین

·         شیر کم چرب

·         ژله بدون شکر

مرحله دوم تغذیه بای پس معده : غذاهای پوره ای

پس از گذشت حدود ۱ هفته از عمل و بعد از آنکه سیستم گوارش خود را به مصرف مایعات عادت دادید، اکنون باید شروع به خوردن عذاهای پوره ای کنید. حتما میدانید که غذاهای پوره ای در واقع میکس چند ماده غذایی است که به صورت فشرده و له شده تهیه میشوند. حتی میتوانید همچنان غذاهایی بخورید که آب غلیظ و مقوی دارند. اما دقت کنید که هنوز نمیتوانید تکه های جامد غذایی را در این مرحله بخورید.

مرحله سوم تغذیه بای پس معده : غذاهای نرم

بعد از چند هفته مصرف مواد غذایی پوره ای، همزمان با پیشرفت  در روند بهبودی و نظر جراح لاغری خود میتوانید مصرف مواد غذایی نرم را شروع کنید. این غذاهی نرم باید دارای ویژگی های زیر باشند:

·         به راحتی بریده یا قطعه قطعه شوند

·         کوچک باشند

·         و به راحتی قابل جویدن باشند.

مرحله چهارم تغذیه بای پس معده : بلاخره غذاهای جامد!  

بعد از حدود ۸ هفته از شروع رژیم غذایی بای پس معده اکنون میتوانید مصرف عذاهای جامد را از سر بگیرید. در روز ۳ وعده غذا بخورید. و هر بار ۱ بشقاب یا نصف بشقاب غذا میل کنید. فقط حتما پیش از اینکه سیر شوید یا احساس سیری کنید دست از خودرن غذا بکشید.

منظور از رژیم کودک چیست؟

توجه به رژیم کودک به این معنی است که کودک شما با توجه به سن و شرایط فیزیکی، چه نوع مواد غذایی را به چه اندازه دریافت می‌کند. اهمیت این موضوع تا جایی است که نوع تغذیه و رژیم کودک، کیفیت زندگی او را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین نقش مهمی در شکل‌گیری عادت غذایی کودک خود دارند؛ به این شکل ، زیرا این نوع رژیم غذایی از ابتدا در ذهن کودک نقش بسته و جزو سبک زندگی او شده است. همچنین توجه به رژیم کودک، وزن نرمال، روند افزایش قد مناسب، استخوان بندی سالم و شرایط ذهنی و روانی مطلوب را برای او به همراه خواهد داشت. باید بدانید که اگر در تغذیه کودک خود دقت نکنید، برای رشد اندام‌ها، سلول‌ها، دستگاه‌ها و بافت‌های بدن او ایجاد مشکل کرده‌اید و این امر ممکن است به مرور زمان و با افزایش سن کودک شدیدتر شود.

وزن نرمال برای کودکان چگونه تعیین می‌شود؟

برای تعیین وزن نرمال کودک در سنین مختلف و بررسی روند رشد او، باید معیارهایی برای سنجش وجود داشته باشد. به این شکل که رشد کودک را با اندازه‌گیری وزن، قد و دور سر او ارزیابی کرده و با توجه به سن او، وضعیت رشد کودک مشخص می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در رشد کودک، توجه به وزن او است، چرا که وزن از اصلی‌ترین شاخص‌های رشد محسوب می‌شود. در بدو تولد به طور معمول پسران از دختران کمی سنگین‌تر هستند، اما وزن نرمال نوزاد از 2/5 الی 4/6 کیلوگرم (متوسط 3/4 کیلوگرم) در نظر گرفته شده است. وزن نرمال کودک در 5 ماهگی دو برابر و در دو سالگی 4 برابر وزن زمان تولد او است. این درحالی است که با افزایش سن کودک، افزایش وزن او نیز کندتر خواهد شد، به طوری که سالی 2/5 کیلوگرم اضافه وزن برای کودک شما مطلوب خواهد بود. همچنین روند رشد کودک شما در سنین بلوغ، به طور ناگهانی افزایش یافته و نزدیک به دوسال جهش وزنی را تجربه خواهد کرد. برای آشنایی بهتر با روند رشد مطلوب کودک خود، توصیه می‌شود جداول استاندارد ضریب رشد را مطالعه کرده و در صورت افزایش یا کاهش وزن کودک، جهت رعایت رژیم‌های مناسب اقدام کنید.

رژیم لاغری کودک چیست؟

چاقی کودک، ممکن است ریشه در عواملی مانند وراثت، مسائل روانی و سبک زندگی داشته باشد. اما به طور معمول خوردن بیش از حد و عدم فعالیت جسمی، دو عامل اصلی افزایش وزن کودک است. در صورتی که نگران چاقی مفرط و افزایش وزن شدید کودک خود هستید، بهتر است ابتدا به پزشک و مشاور تغذیه مراجعه کنید. متخصصین تغذیه بر این باور هستند که رژیم لاغری کودک، برای سنین 10 سال به بالا مناسب بوده و قبل از این سن، نباید از رژیم برای کودکان استفاده شود. در این شرایط توصیه می‌شود، میان‌وعده‌های ناسالم و تنقلات پرکالری را از وعده‌های غذایی کودک حذف کرده و مواد غذایی ضروری را در وعده‌های اصلی بگنجانید. برای این کار به کودک خود انگیزه دهید و از هر گونه زور، اجبار و تهدید دوری کنید، زیرا ممکن است سلامت روان و جسم کودک شما را به خطر بیندازند.

منبع: مجله رژیم غذایی دایت فرم

آیا ژل ها، کرم ها و پاک کننده هایى که بدون نسخه از داروخانه تهیه کرده اید، دیگر موثر نیستند؟

آکنه هاى ملایم تا متوسط با استفاده از کرم ها، ژل ها، و پاک کننده هایى که بدون نسخه از داروخانه ها تهیه شده اند، طى مدت چهار تا شش هفته از بین خواهند رفت. این محصولات معمولا شامل پراکسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک هستند. اما در موارد مزمن و شدید حتما بررسى یک دکتر جوش صورت نیاز هست.

پزشکان مى توانند براى باز کردن منافذ بسته پوست و مهار چربى اضافى پوست، رتینوئیدهاى موضعى قوى تجویز کنند.

درمان هاى خوراکى مانند مصرف قرص هاى آنتى بیوتیکى، قرص هاى جلوگیرى از باردارى و ایزوترتینوئین را مى توان براى جوش هاى هورمونى عمیق تر ( جوش هایى که هرگز به سطح پوست نمى رسند و مانند آکنه ها ظاهر نمى شوند) تجویز کرد.

اگر ساکن تهران هستید بهتر است از مصرف داروهاى داروخانه اى دست بردارید و به یک متخصص جوش صورت در تهران مراجعه کنید، چرا که اغلب بسیارى از مردم به دلیل استفاده از یک داروى اشتباه که خودشان از داروخانه تهیه مى کنند دچار جوش و آکنه پوستى مى شوند.

آیا جای جوش ها خواهد ماند؟

آکنه کیستى ( یک نوع آکنه ملتهب و متورم که در اثر آسیب دیدگى دیواره فولیکول به وجود مى آید) و نودل ها ( گره هایى که دردناک هستند و به صورت یک توده در زیر پوست پدید مى آیند)، از سر سخت ترین انواع آکنه در رابطه با درمان هستند، خصوصا اگر درمان آن ها زیر نظر یک متخصص جوش انجام نشود.

اگر از یک نوع آکنه جدى و مزمن مانند آکنه کیستى رنج مى برید، داروهایى که بدون نسخه از داروخانه ها تهیه مى کنید هرگز آن را درمان نخواهد کرد. و این دست و آن دست کردن براى مشاوره با یک متخصص و عقب انداختن این مساله فقط درمان این آکنه را سخت تر خواهد کرد. پس بهتر است راهى را که مى خواهید آخر بروید، همان اول بروید و با دکتر جوش صورت مشورت کنید.

سعى کنید با وسوسه کندن یا ترکاندن آکنه هاى کیستى و نودل ها مقابله کنید، چرا که کندن آن ها باعث بروز زخم هاى مزمن و یا آسیب هاى دائمى به پوست مى شود.

توصیه های ضروری در رابطه با جوش صورت

به عنوان یک قاعده کلى، اگر پوست شما چرب است، صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده حاوى اسید سالیسیلیک شستشو دهید و اگر پوست شما خشک است، صورت خود را به همین روش با یک پاک کننده فومى ملایم، شستشو دهید.

نکته طلائى: اجازه دهید که پاک کننده براى یک تا دو دقیقه بر روى پوست صورت شما باقى بماند. این کار باعث مى شود اجزاء اپیدرمى پوست فعال شوند. و در نهایت براى مقابله با جوش هاى مزمن مى بایست حدود شش بسته کرم حاوى پراکسید بنزوئیل استفاده کنید.

اگر با رعایت این اصول جوش ها و آکنه هاى پوستى شما از بین نرفتند، حتما براى مشاوره با پزشک خود اقدام کنید.

منبع: مجله زیبایی فیلربینی

مراحل ارتودنسی دندان ثابت کدام اند؟

مراحل ارتودنسی دندان ثابت از اقدامات لازم برای انجام ارتودنسی است که با نهایت دقت و ظرافت برای فرد انجام می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از روش های مطمئن و ایمن برای رفع مشکلات نامرتبی دندان هاست. با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف می توان لبخندی زیبا خلق کرد. با استفاده از دستگاه ارتودنسی می توان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان را اصلاح و درمان کرد. ارتودنسی به روش های مختلف انجام می شود. ارتودنسی دندان ثابت یکی از پرکاربردترین روش ها محسوب می شود.

بیشتربخوانید... ورزش های مجاز و غیرمجاز در طول ارتودنسی

مراحل ارتودنسی دندان ثابت به چه صورت است؟

·         جلسه مشاوره و معاینه دندان ها

جلسه مشاوره نخستین مرحله از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است که در طی مراجعه به مطب انجام می شود.

·         رادیوگرافی از دندان ها

با انجام رادیوگرافی از فک و دندان های فرد عکس گرفته می شود. با استفاده از عکس دندان ها مشکلات به طور واضح تر مشهود شده و درمان به طور دقیق تر طرح ریزی می شود.

·         ارائه آموزش به بیمار در خصوص بهداشت دهان و دندان

 آموزش در خصوص نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مراحل ارتودنسی دندان ثابت محسوب می شود. با استفاده از این مرحله احتمال بروز پوسیدگی، عفونت و بیماری لثه کاهش می یابد.

·         تمیز کردن دندان ها و ترمیم آن ها قبل از انجام ارتودنسی

پیش از شروع درمان و نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان، ابتدا متخصص ارتودنسی به ترمیم مشکلات دندان ها پرداخته و در صورت وجود پوسیدگی به رفع آن ها اقدام می کند.

·         نصب دستگاه ارتودنسی برای نوجوانان و بزرگسالان روی دندان

نصب و قراردادن بریس و براکت ها روی دندان یکی دیگر از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است. در این مرحله تنظیم براکت ها به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. تک تک براکت ها روی هر کدام از دندان ها با چسب چسبانده می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون دندان

·         تنظیم زمان مراجعات منظم برای تنظیم براکت ها

بعد از نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان ها، نیرو و فشار وارده دستگاه ارتودنسی بر دندان ها باید به طور مرتب کنترل و بررسی شود؛ از اینرو جلساتی برای مراجعات منظم تنظیم می شود.

·         برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی ثابت، متخصص بریس ها را از روی دندان ها برمی دارد.

·         استفاده از ریتینر و نگهدارنده

با برداشتن دستگاه ارتودنسی و جرم گیری، برای تثبیت وضعیت درمان و قرارگیری دندان ها در موقعیت جدید از ریتینر استفاده می شود.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی

فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه عمل جراحی لاغری

قبل از اینکه بخواهیم محدوده قیمت این عمل را به صورت حدودی بیان کنیم، بهتر است با تمامی عوامل تاثیر گذار بر هزینه این عمل آشنا شوید. به طور کلی هزینه عمل جراحی لاغری  به فاکتورهای زیر بستگی دارد: 

·         نوع عمل و تکنیک جراحی بکار رفته در آن

·         میزان و هزینه درخواستی جراح لاغری

·         مکان انجام عمل

·         ملاحظات بیمه ای

·         پیچیدگی های عمل جراحی

·         و نیاز به بستری شدن بیشتر

بیایید کمی وارد جزئیات شویم و موارد بالا را به صورت خلاصه توضیح دهیم:  

تکنیک جراحی

احتمالا از این موضوع مطلع هستید که روش های مختلفی برای لاغر شدن وجود دارد. و وقتی صحبت از جراحی لاغری می‌شود، منظورمان تنها یک روش جراحی محدود نیست. متخصصان و جراحان باریاتریک (شما بخوانید جراح لاغری اسلیو) از تکنیک های مختلفی برای لاغر کردن افراد چاق استفاده می‌کنند. برخی از این تکنیک ها و متدهای جراحی که هر کدام هزینه ها و قیمت های مختلفی دارند عبارتند از:  

·         اسلیو معده

·         بای‌پس معده

·         اسلیو معده با سوئیچ دئودنال (اثنی عشر یا دوازدهه)

·         حلقه‌معده (که قابل تنظیم است)

·         بالون‌معده

·         و روش‌های دیگر نظیر ایمپلنت‌های الکتریکی (وسایل الکتریکی کاشتنی)

هزینه عمل جراحی لاغری درخواستی جراح

محل انجام عمل

قطعا یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی هزینه عمل جراحی لاغری محل انجام عمل است. هزینه های این عمل بر اساس اینکه آیا شخص در کلینیک، مطب یا بیمارستان تحت درمان قرار بگیرد متفاوت خواهد بود. حتی نوع بیمارستان نقش بسیار تعیین کننده ای در افزایش یا کاهش قیمت ها خواهد داشت.  

بیشتربخوانید... هزینه اسلیو معده چقدر است

شرایط بیمه

هرچند که عوامل ذکر شده در بالا مهم هستند و تاثیرگذار؛ اما هیچکدام از آن ها به اندازه بیمه نمی توانند قیمت و هزینه عمل جراحی لاغری را بالا و پایین کنند. مهمترین سوالات بیماران و افرادی که با چاقی مفرط مواجه هستند معمولا پیرامون بیمه و حمایت انواع بیمه ها و شرایط دیگر آن است.  

نحوه محاسبه قیمت جراحی لاغری بر اساس نوع بیمه

نمیتوان به صورت دقیق هزینه ها را بر اساس شرایط بیمه ای ذکر کرد. اما ما در این مقاله محدوده منطقی قیمت ها و هزینه ها را بر اساس نوع پوشش بیمه ذکر میکنیم. 

بدون بیمه

هزینه عمل جراحی لاغری بدون بیمه در بیمارستان دولتی: حدودا 40 میلیون تومان

هزینه عمل جراحی لاغری بدون بیمه در بیمارستان خصوصی: حدود 48 میلیون تومان

بدون بیمه تکمیلی

تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اما بدون بیمه تکمیلی: حدود 18 تا 22 میلیون تومان

بیمه سلامت ایران بدون بیمه تکمیلی: حدود 20 تا 22 میلیون تومان

سخن پایانی  

هرچند که ممکن است هزینه عمل لاغری بالا باشد، اما به نظر می‌رسد مجموع عوارض و هزینه های جانبی چاقی مفرط، بسیار بیشتر از هزینه های خلاص شدن از چاقی با عمل باشد. این را فراموش نکنید که شما یک بار هزینه می‌دهید و یک عمر خود را از شر عوارض چاقی مثل بیماری های قلبی و عروقی و دیابت خلاص می‌کنید. اگر دچار بیماری قلبی یا دیابت شوید همانطور که گفته شد هزینه ها برای شما بسیار بالاتر خواهد بود و حتی ممکن است جان شما نیز به خطر بی افتد.

منبع: بهترین مجله لاغری و کاهش وزن