shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

ارتودنسی دندان و ایمپلنت

بیمارانی که دندان از دست رفته ندارند و همچنین می خواهند لبخند خود را در یک راستای مناسب قرار دهند یا نیاز به استفاده از بریس و ایمپلنت دارند، در چنین مواردی، نیازهای خاص بیمار ترتیب ارائه آن درمان ها را تعیین می کند. بریس ها برای بزرگسالان به طور فزاینده ای محبوب می شوند. بسیاری از بیماران ارتودنسی که قبلا سایر درمان های دندانی مانند ایمپلت را انجام داده اند و یا مایل به انجام آنها هستند، نمی خواهند بدانند که آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده مشکلی ایجاد نمی کند؟ برخی از بزرگسالان تعجب می کنند که آیا بریس ها با تاج ها، ایمپلنت های دندانی و پر کننده هایی که در طول سال ها به دست آمده اند، سازگار هستند. اگر چه وضعیت هر بیمار منحصر به فرد است؛ اما در اینجا برخی از اصول مربوط به تهیه بریس با تاج، ایمپلنت و پر کردن آورده شده است.

آیا می توانم با تاج ها بریس داشته باشم؟ ا

گر قبلا تاج های مربوط به درمان قبلی دندان پزشکی داشته اید، اما اکنون تصمیم گرفته اید که دندان هایتان صاف شود، هنوز می توانید بریس داشته باشید. در مورد بریس های فلزی سنتی، براکت ها فقط با نوع چسب متفاوت از دندان های طبیعی به تاج ها می چسبند. یک گزینه عالی برای بیماران ارتودنسی که دارای تاج هستند، (انواع ارتودنسی نامرئی)Invisalign  است که از مجموعه ای از نگهدارنده های پلاستیکی قابل شفاف و قابل جابه جایی تشکیل شده است که نیازی به چسب ندارند. از تاج ها همچنین می توان در پایان درمان ارتودنسی استفاده کرد تا باعث تغییر کامل دندان های شما شود. به عنوان مثال، هنگامی که دندان ها با بریس صاف شد، می توان از تاج ها استفاده کرد تا رنگ یا شکل دندان ها را مخفی کند. با استفاده از بریس و تاج، دندان ها می توانند به اندازه کافی صاف باشند تا بتوانند غذا را برای هضم به درستی بجوند؛ در عین حال ظاهری کاملا یکنواخت و روشن دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی 1402

 آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده ممکن است؟

برای افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده اند، اما هنوز هم به برخی از درمان های ارتودنسی احتیاج دارند، یکی از نگرانی های طبیعی این است که آیا کاشت با بریس سازگار است؟ پاسخ بسته به شرایط شما هم مثبت است و هم منفی. در حالی که ایمپلنت های دندانی که از قبل وجود داشته اند، با استفاده از بریس قابل جابه جایی نیستند، افرادی که دندان از دست رفته ندارند، می توانند با تکمیل درمان ارتودنسی، ایمپلنت های دندانی قرار دهند. به این ترتیب، سایر دندان ها از قبل در موقعیت قرار دارند؛ بنابراین ایمپلنت دندان می تواند به درستی در فضای باقی مانده بین دندان های مستقیم قرار گیرد. کاشت و بریس های دندانی گزینه ای است که متخصص ارتودنسی می تواند بر اساس نیازهای فردی با شما در میان بگذارد.

ایمپلنت بعد از بریس

قرار دادن ایمپلنت پس از انجام کار ارتودنسی متداول ترین روش درمانی است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. اولین و مهم تر از همه، ایمپلنت های دندانی پس از قرار گرفتن در فک نمی توانند حرکت کنند و استخوان سازی انجام شده است. برخلاف دندان های طبیعی ، آن ها در پاسخ به درمان ارتودنسی حرکت نخواهند کرد. بنابراین اگر دندان های اطراف ایمپلنت نیاز به جابه جایی دارند، بهتر است بعد از قرار گرفتن در وضعیت صحیح تمام دندان های اطراف، ایمپلنت قرار داده شود. در برخی موارد ، باید کار ارتودنسی انجام شود تا فضای کاشت ها ایجاد شود. در این حالت نیز انجام کار ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت ضروری خواهد بود. به محض اینکه بریس های شما برداشته شود، فضای کافی برای کاشت خود خواهید داشت و می توانید دوباره از یک لبخند کامل لذت ببرید.

ایمپلنت قبل از بریس

شرایطی وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده از بریس، کاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسی شما با جراح دهان و دندان همکاری خواهد کرد که مشخص کند کدام گزینه برای وضعیت شخصی شما بهتر است. اگر دندان هایی که دوباره مرتب می شوند، نزدیک دندان هایی نیستند که می توانند جایگزین شوند، قبل از بریس ها می توان کاشت. به عنوان مثال، اگر فقط بریس روی دندان های جلویی خود دارید، اما فاقد مولر هستید، می توان قبل از شروع درمان ارتودنسی، دندان را با کاشت جایگزین کرد. در موارد دیگر، یک متخصص ارتودنسی از ایمپلنت به عنوان بخشی از کار ارتودنسی استفاده می کند. از آن جا که ایمپلنت حرکت نخواهد کرد، می توان از آن برای لنگر انداختن بریس های شما استفاده کرد و به ارائه نتایج بهتر کمک کرد.

منبع: www.chalava.ir

بی اختیاری ادراری چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی که می‌گوییم فردی دچار بی اختیاری ادراری شده، به این معنی است که نشت ادرار به‌صورت غیر ارادی ایجاد می‌شود، در حقیقت کنترل اسفنکتر ادراری از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایعی است، که بسیاری از افراد چه آقایان و چه خانم‌ها را درگیر می‌کند؛ اما طبق بررسی‌هایی که در این خصوص انجام شده، بی اختیاری ادرار در خانم‌ها بیش از آقایان است.

در بین سنین ۳۰ تا ۶۰، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها به این عارضه مبتلا می‌شوند، در حالی که در این دوره تنها ۵ درصد از آقایان دچار بی اختیاری ادرار خواهند شد.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار

بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، با مقداری ترشح از ادرار روبرو می شوند. برخی انواع بی اختیاری عبارت است از:

بی اختیاری استرسی: در این نوع بی اختیاری، ادرار در پی فشار وارده به مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین تراوش می کند.

بی اختیاری اضطراری: فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند. این نوع بی اختیاری می تواند به دلیل شرایطی مانند عفونت ها، اختلالات عصبی و یا دیابت ایجاد شود.

بی اختیاری سرریزی: فرد به صورت مکرر و ادامه دار و به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، ترشح ادرار دارد.

بی اختیاری عملکردی: اختلالات ذهنی و فیزیکی می توانند مانع رفتن فرد به دستشویی شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز قادر به درآوردن سریع لباس های خود نیستند.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

عوارض

بی اختیاری ادراری مزمن عوارض زیر را به دنبال دارد:

·         مشکلات پوستی: پوت همیشه مرطوب مشکلاتی نظیر جوش، عفونت پوستی و زخم را به دنبال دارد.

·         عفونت مجرای ادرار: بی اختیاری خطر عفونت مکرر مجرای ادرار را به همراه دارد.

·         تحت الشعاع قرار دادن زندگی شخصی: بی اختیاری ادراری روابط اجتماعی، روابط فرد در محیط کار و روابط شخصی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

درمان بی اختیاری ادرار

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، برای آنکه درمانی موثر برای شما در نظر گرفته شود، عوامل مختلفی از جمله نوع بی اختیاری، سن بیمار، سلامت عمومی و وضعیت روانی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آموزش کنترل مثانه به این صورت است:

به تاخیر انداختن

هدف اصلی در این روش این است که بیمار سعی بر کنترل کردن خود داشته باشد. در این مرحله بیمار می‌آموزد هر زمان که تمایل به ادرار کردن دارد، چگونه دفع ادرار خود را به تاخیر بیندازد.

در دو مرحله تخلیه ادرار

در این مرحله پس از اینکه بیمار ادرار می‌کند، باید چند دقیقه صبر کند، سپس مجدد دفع ادرار داشته باشد.

بیشتربخوانید.... واریکوسل چیست

جدول زمانی

در این مرحله بیمار باید برنامه‌ریزی برای استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشد، به این صورت است که باید در ساعت‌های مشخصی از طول روز به سرویس بهداشتی برود. به‌طور مثال باید هر دو ساعت یکبار به سرویس بهداشتی برود.

آموزش هر یک از این مراحل به بیمار کمک می‌کند تا به‌تدریج کنترلی در مثانه خود داشته باشد.

منبع: www.gymju.ir

مراحل ارتودنسی دندان ثابت چیست؟

ارتودنسی دندان از جمله اقداماتی است که برای اصلاح و درمان مشکلات و ناهنجاری ها بسیار کاربرد دارد. امروزه با افزایش آگاهی مردم و اهمیت آن ها به ظاهر متقاضیان این حوزه نیز افزایش یافته است. وجود مشکلات نه تنها بر زیبایی تأثیرگذار است، بلکه همچنین تأثیر بسزایی در سلامت و عملکرد دندان ها دارد. در اینجا  یک به یک مراحل ذکر شده و در خصوص هر یک از آن ها توضیحاتی ارائه می شود.

جلسه مشاوره

اولین مرحله ارتودنسی دندان ثابت جلسه مشاوره است. در این جلسه بیمار با متخصص ارتودنسی خوب ملاقات کرده و اولین مرحله انجام می شود. در این جاست که بیمار در خصوص مشکلات و نگرانی های خود با ارتودنتیست به صحبت پرداخته و در خصوص روش های ارتودنسی گفتگو می کند. ارتودنتیست با معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان فرد، مشکلات و ناهنجاری ها را بررسی و مشخص می کند. در طی این مرحله از دندان ها عکس گرفته شده و درمان طرح ریزی می شود. با کمک عکس OPG نحوه قرارگیری ریشه دندان ها و وضعیت آن ها مشخص می شود. با ارائه برنامه درمان هزینه ارتودنسی برآورد و به بیمار اعلام می گردد.

ارائه آموزش های لازم به بیمار

پیش از اینکه بریس ها روی دندان قرار گیرد، نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان آموزش داده می شود. این امر سبب می گردد تا پایان دوره درمان ارتودنسی از بروز پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری شده و یا میزان آن تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتربخوانید... علائم پوسیدگی و کرم دندان

نصب براکت ها روی دندان

در طی این مرحله از ارتودنسی دندان ثابت، زمان زیادی برای نصب براکت ها و اجزاء ارتودنسی روی دندان ها لازم است. براکت ها دانه دانه به وسیله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی قوس دار از میان آن ها عبور داده می شود. گاهی اوقات بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی و نوع ناهنجاری لازم است از کش ارتودنسی برای اثربخشی بیشتر در طی درمان استفاده شود.

زمان بندی برای مراجعات منظم

بعد از انجام ارتودنسی ثابت و نصب براکت ها و دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، لازم است روند پیشرفت درمان و چگونگی تأثیر ارتودنسی بر روی دندان ها کنترل و مدیریت شوند. بدین منظور جلساتی به طور منظم برنامه ریزی شده تا بر طبق آن بیمار در زمان های مشخص به مطب مراجعه کند. در این جلسات سرعت حرکت دندان ها و میزان آن تحت بررسی و کنترل قرار می گیرد. اگر لازم باشد نیروهای جدیدی برای حرکت درست دندان ها وارد خواهند شد.

برداشتن دستگاه ارتودنسی و استفاده از ریتینر

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، بریس ها و بقیه دستگاه ارتودنسی از دهان خارج می شوند. با برداشته شدن دستگاه، بیمار تحت معاینه دندان قرار گرفته و جرم گیری شروع می شود. مدت زمان زیادی برای برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان نیاز نیست. در این هنگام می توان عکس دندان های قبل از درمان را با وضعیت فعلی دندان ها مقایسه کرد. این یکی از زیباترین اتفاق ها خواهد بود. بعد از برداشتن بریس ها و انجام جرم گیری و شستشوی حرفه ای دندان ها، از نگهدارنده و ریتینر برای تثبیت درمان استفاده خواهد شد. معمولاً دندان ها تمایل دارند به وضعیت اولیه پیش از درمان برگردند. استفاده از ریتینر مانع از این اتفاق شده و دندان ها را در سر جای خود نگاه می دارد. استفاده از ریتینر برای مدت زمانی باید بکار رود تا دندان ها به موقعیت جدید عادت کنند. با استفاده از ریتینر وضعیت دندان ها به طور دائم ثابت شده و همان طور باقی خواهد ماند.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

مراحل انجام ارتودنسی به جهت زیبایی

گاهی اوقات ارتودنسی جنبه درمانی نداشته و به منظور زیبایی انجام می شود. در این صورت مراحل ارتودنسی عبارتند از: معمولاً در اولین جلسه ارتودنسی بیمار معاینه شده و مشکلات دندان بررسی می شوند. از تک تک دندان ها برای بررسی مشکلات عکس گرفته می شود. از عکس برای رفع مشکلات دندان ها و ترمیم آن ها استفاده می شود. با بررسی عکس ها متخصص ارتودنسی نظر خود را در خصوص درمان بیان می کند. سلامت لثه و بافت داخل دهان بررسی می شود. در صورت بروز مشکل فرد به پریودنتیست معرفی می شود. دندان ها جرم گیری و پوسیدگی ها ترمیم می شوند. با رفع مشکلات لثه و دندانها اگر لازم باشد از ارتودنسی متحرک استفاده می شود. برای ساخت پلاک های متحرک از فک ها قالب گیری می شود.  

منبع: www.orthodoctor.ir   

حقایقی درباره جراحی چاقی

اگر از متقاضیان یا کاندیدای جراحی چاقی هستید، بهتر است حقایق زیر را درباره آن بدانید تا بتوانید با دید بازتری تصمیم بگیرید.

چاقی تنها یک مشکل ظاهری نیست بلکه بیماری متابولیکی است. متابولیسم بدن افراد چاق کاهش پیدا می کند به همین دلیل این افراد حتی با خوردن میزان متوسطی از کالری، باز هم وزن کم نخواهند کرد. جراحی چاقی می تواند تغییرات متابولیکی را خنثی کند. پس از جراحی چاقی، فرد با خوردن وعده غذایی کوچکی احساس سیری می کند.

خطر جراحی لاغری( بای پس معده، مینی بای پس معده ، عمل اسلیو معده و...)  به اندازه خطر جراحی کیسه صفرا می باشد. عوارض جراحی چاقی بسیار کمتر از عوارض چاق ماندن است. عمل چاقی تجربه ای احساسی است. از این رو بیماران باید علاوه بر حمایت های پزشکی، حمایت روانی نیز دریافت کنند. سلامت فرد قبل از کاهش وزن وی، بهبود پیدا می کند. جراحی چاقی معمولا موجب بهبود فشار خون بالا، آپنه خواب، درد مفاصل و دیابت نوع دو می شود.

بیشتربخوانید.... عمل ساسی بای پس معده چیست

عمل لاغری می تواند دیابت نوع دو که تازه تشخیص داده شده است را به طور کامل درمان کند. اگر به تازگی به دیابت نوع دو مبتلا شده و وقت جراحی چاقی نیز گرفته اید، نیازی به شروع مصرف انسولین ندارید. در اغلب موارد، بیمه هزینه های جراحی چاقی را پوشش می دهد. بسیاری از مردم، اطلاعی از قوانین بیمه درباره مراقبت های پزشکی ندارند، از این رو به اشتباه فکر می کنند که جراحی لاغری از نوع عمل زیبایی بوده و شرکت های بیمه هزینه عمل لاغری را نمی پذیرند.

جای بخیه به احتمال زیاد باقی نخواهند ماند. امروزه جراحی های چاقی به روش کم تهاجمی لاپاراسکوپی انجام می شود که شامل ایجاد ۳ تا ۵ برش کوچک روی شکم خواهد بود. از این رو مدتی پس از جراحی، جای بخیه ها محو شده و از بین خواهد رفت.

دوره نقاهت جراحی لاغری بسیار کوتاه خواهد بود و شما می توانید پس از دو هفته استراحت، کار پشت میز نشینی و پس از ۴ هفته هر کار دیگری که به آن مشغولید را از سر بگیرید. با گذشت یک تا دو ماه به رویه جدید خوردن عادت می کنید. آرام و کم خوردن پس از مدتی برایتان لذت بخش خواهد شد. پس از جراحی چاقی بیمار تمایل دارد تا مصرف مایعات را به حداقل برساند و این فضای معده را برای خوردن جامدات بیشتر باز نگه می دارد.

درصد موفقیت عمل چاقی تا ۵ سال پس از عمل، ۸۵ درصد خواهد بود. جراحی چاقی تاکنون به میلیون ها نفر کمک کرده تا وزن خود را کم کنند. اما از آنجایی که این روش از دهه ۷۰ میلادی انجام می شده است، ممکن است در این بین به افرادی برخورد کنید که دچار شکست جراحی لاغری شده اند.

منبعwww.sleevesurgeon.ir :

ارتودنسی دندان پوسیده را چگونه انجام می دهند؟

ارتودنسی دندان پوسیده از دغدغه های افراد برای انجام درمان است. همانطور که می دانیم در طی جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاینه شده و به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این جلسه پوسیدگی ها تشخیص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع می شوند. چون همه کسانی که اقدام به ارتودنسی می کنند اغلب با مشکل دندان های پوسیده درگیر هستند.

بیشتربخوانید... عوارض لمینت متحرک دندان

راهکارهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در طی ارتودنسی

امروزه ارتودنسی یکی از روش های درمان برای رفع مشکلات فک و دندان است. افراد زیادی مبتلا به این ناهنجاری ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از این درمان هستند. اغلب آن ها به مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان، پوسیدگی و وجود لکه روی دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسی نیز می تواند فرد را مستعد این مشکل کند. در زمان استفاده از درمان می توان با توجه به برخی نکات ساده مانع از پوسیدگی دندان شد: یکی از مهم ترین نکات اینست که از عدم تجمع باکتری بر روی براکت ها اطمینان حاصل شود. با قرار گرفتن باکتری روی دندان، از دسترس خارج شده و قابل کنترل نخواهند بود. از اینرو باید همه خرابی های دندان ترمیم شوند. همچنین لازم است دندان ها به طور حرفه ای شستشو داده شده و جرم گیری شوند. بدین وسیله میزان پوسیدگی دندان به حداقل خواهد رسید. استفاده از نخ دندان در این دوران کارساز نیست؛ از اینرو عدم استفاده از نخ دندان می تواند فرد را مستعد پوسیدگی کند. مسواک بین دندانی بهترین راه حل برای رفع این مشکل است. با استفاده از این مسواک می توان بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز کرد. این مسواک می تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسی داشته باشد. مواد غذایی به جا مانده را از لابلای دندان ها و براکت ها خارج کرده و تمیز کند. از اینرو مانع از پوسیدگی دندان ها شده و از وقوع آن جلوگیری می کند. استفاده از دهانشویه یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است. دهانشویه با دسترسی به همه نواحی دهان و دندان، براکت، سیم ارتودنسی و می تواند مانع از هر گونه پوسیدگی شود.

بیشتربخوانید.. روکش دندان شیری

پرهیز از خوردن برخی غذاها که متخصص ارتودنسی ممنوع کرده است راهکار دیگری به شمار می آید. در طی دوره درمان لیستی از غذاهای ممنوعه در اختیار بیمار قرار می گیرد. غذاهای سفت همچون آجیل و تنقلات و چسبناک همانند شکلات و گز سبب آسیب به دندان، براکت و سیم ارتودنسی می شوند. همکاری بیمار در دوران ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهمی در موفقیت نتیجه درمان دارد. فرد باید در این زمان از دستورالعمل ها و توصیه های ارتودنتیست تبعیت کند. با رعایت کردن دستورات متخصص ارتودنسی نه تنها از پوسیدگی دندان ها پیشگیری شده بلکه سلامت براکت ها و دستگاه ارتودنسی نیز تضمین می شود. در صورت شکستگی براکت ها در روند درمان وقفه ایجاد شده و طول دوره درمان طولانی تر می شود.

·         نوشیدن آب فراوان

·         مراجعات منظم

بیشتربخوانید.... هزینه پرکردن دندان جلو

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات لازم پیش از انجام ارتودنسی، ترمیم هر گونه پوسیدگی است. با رفع پوسیدگی ها می توان بلافاصله درمان را شروع کرد. با توجه به اینکه طول دوره درمان در ارتودنسی زیاد است از اینرو دندان ها می توانند در این دوران نیز دچار پوسیدگی شوند. بنابراین توصیه بر اینست که بعد از رفع هر گونه پوسیدگی در دهان و انجام ارتودنسی مانع از ایجاد دوباره پوسیدگی شد.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت