shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

ارتودنسی دندان کج چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی دندان کج زمانی به کار می رود که همه دندان ها صاف و مرتب هستند و تنها یکی از دندان ها مشکل دارد و کج است. شاید غیرقابل باور نباشد که حتی یک دندان کج نیز تأثیر شگرفی روی زیبایی دارد. اگر دندان کج در قسمت عقب باشد، هنگام صحبت کردن و خندیدن قابل رویت نخواهد بود. اما لازم به ذکر است که انحراف در هر دندان می تواند عوارض ناخوشایندی را برای فرد به همراه داشته باشد. در اینجا قصد داریم اطلاعات مفیدی در خصوص ارتودنسی دندان کج در اختیار شما قرار داده و بهترین روش درمان را معرفی کنیم.

ارتودنسی دندان کج چیست؟

معمولاً در ارتودنسی، دندان های زیادی همراه با همدیگر مرتب و صاف می شوند. اما افراد زیادی نیز وجود دارند که بیشتر دندان های آن ها صاف است و فقط یک دندان کج دارند. سوالی که ذهن این افراد را به خود درگیر می کند اینست که آیا می توان تنها یک دندان کج را با کمک ارتودنسی صاف کرد؟ نحوه کار در این ارتودنسی به چه صورت است. در طی سال افراد زیادی برای ارتودنسی یک دندان به مطب ارتودنتیست مراجعه کرده و می خواهند به طرف مختلف این مشکل را برطرف کنند. وقتی تنها یکی از دندان ها به دلیل عوامل مختلفی کج شده باشد، مشکلات زیادی را برای فرد خواهد آورد:

·         بد شکل شدن اندازه دندان ها به دلیل حرکت دندان های مجاور

·         مشکل در جویدن غذا و اختلال در گوارش

·         اشکال در صحبت کردن

·         آسیب وارد آوردن به لب ها، گونه و لثه

·         در معرض خطر قرار دادن بهداشت دهان و دندان

·         دشواری در کشیدن نخ دندان

·         تجمع پلاک بر روی دندان ها

بیشتربخوانید... انواع سیم ارتودنسی

علل و عوامل کج شدن دندان

وقتی دندان ها شلوغ و دچار ازدحام باشند، دندان کج می شود. کوچک بودن فک نیز مزید بر علت است. علل و عوامل مختلفی برای کج شدن دندان ها وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

مکیدن انگشت شست وجود ریفلاکس برخورد زبان به یک یا چند دندان در هنگام بلغ از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری بزرگ بودن دندان ها

بیشتربخوانید... اینویزیلاین

روش های مختلف ارتودنسی دندان کج

در اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی برای بررسی دقیق فک و دندان از دهان و دندان ها عکس برداری می شود. از آن جا که استفاده از ارتودنسی برای تعداد کمی از بیماران مجاز نیست، متخصص ارتودنسی به ارزیابی دقیق پرداخته و از مناسب بودن آن برای فرد اطمینان حاصل می کند. سپس از یکی از روش ها برای رفع ناهنجاری استفاده می کند.

ارتودنسی به روش ثابت

در این روش دستگاه ارتودنسی تا اتمام دوره درمان روی دندان ها قرار گرفته و بیمار مجاز به برداشتن آن از روی دندان ها نیست. این متخصص ارتودنسی است که با داشتن مهارت و تجربه کافی شرایط نصب و برداشتن آن را از روی دندان داراست. گذاشتن و برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت از عمده کارهای ارتودنتیست است. در طول دوره درمان مراجعات منظم انجام می شود که در جلسات مراجعه براکت ها و میزان اعمال فشار تنظیم می شود.

ارتودنسی به روش متحرک

در صورتی که بیمار تمایل به استفاده از ارتودنسی ثابت نداشته باشد و از طرف دیگر امکان استفاده از ارتودنسی متحرک برای وی وجود داشته باشد، در اینصورت ارتودنتیست از این روش برای درمان استفاده می کند. در این روش بر خلاف ارتودنسی ثابت، دستگاه ارتودنسی روی دندان ها چسبانده نشده و بیمار قادر است در برخی مواقع آن را از روی دندان ها برداشته و بعد مجدداً آن را روی دندان ها قرار دهد. در این روش همکاری بیمار بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم همکاری درست، طول دوره درمان افزایش یافته و نتیجه درمان نیز موفقیت آمیز نخواهد بود.

منبع: orthodentist.ir

ارتباط بین چاقی و سرطان چیست؟ چاقی منجر به کدام انواع سرطان می شود؟

چاقی شرایطی است که در آن، شخص مقدار ناسالم و بیش از اندازه ای از چربی را در بدن خود دارد. برای اندازه گیری میزان چاقی متخصصین این زمینه از مقیاسی به نام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می کنند. بی ام آی تا کنون درست ترین مقیاس برای اندازه گیری میزان اضافه وزن بوده است. افراد چاق بیش از سایرین با بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و غیره دست و پنجه نرم می کنند. اضافه وزن بیش از حد یا چاقی مفرط باعث افزایش نرخ مرگ و میر نیز می شود یکی از راه های درمان دیابت نوع انجام جراحی اسلیو معده با مشورت یک متخصص جراحی لاغری است.

چه ارتباطی بین چاقی و سرطان وجود دارد؟

ارتباط بین چاقی و سرطان مشخص است. تحقیقات نشان می دهند که چربی بیش از اندازه در بدن خطر ابتلا به سرطان های متعدد مثل سرطان مری، معده، کبد، کلیه و سرطان های بسیار دیگر را افزایش می هد.

آیا پیشگیری از چاقی یا کاهش وزن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود؟

چاقی یکی از دلایل عمده ی ابتلا به سرطان است. یکی از کارهایی که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می توانید انجام دهید، کاهش اضافه وزن و داشتن یک مقدار وزن سالم است. برای جلوگیری از چاقی می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

فعالیت فیزیکی داشته باشید. در طول هفته حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت شدید و جدی داشته باشید.

غذاهای سالم بخورید. حداقل ۳/۲ بشقاب غذایی خود را با سبزیجات، میوه جات، غلات و حبوبات بدون نشاسته و ۳/۱ آن را با پروتئین حیوانی پر کنید.

الکل ننوشید. اگر از نوشیدنی های الکی استفاده می کنید، مصرف آن را به تدریج کم و پس از مدتی ترک کنید.

استراحت کافی داشته باشید. خستگی باعث افزایش اشتها می شود و شما را مجبور به انتخاب غذاهای ناسالم می کند. به علاوه، رابطه میان کم خوابی و چاقی بسیار عمیق است.

چنانچه بیش از اندازه چاق (بی ام آی بالای ۳۰) هستید و رژیم غذایی و ورزش نمی توانند کمکی به شما کنند، می توانید از روش های لاغری سریع مثلجراحی لاغری کمک بگیرید.

تزریق فیلر بینی چگونه است؟

تزریق فیلر بینی روشی است که در آن یک نوع ماده به لایه های عمیق پوست تزریق می شود. در واقع فیلر نوعی پر کننده است که به واسطه ی تزریق آن در بینی حجمی به پل یا نوک بینی و ناهمواری های آن اضافه می شود که نتیجه ی آن اصلاح و زیبایی فرم بینی خواهد بود.مواد به کار رفته در ژل ها حاوی اسید هیالورونیک  یا هیدروکسی لپاتیت است که محبوب ترین نوع ژل ها برای فیلر هستند.

این مواد برای حفظ ثبات و عدم تغییر وضعیت به لایه های زیرین پوست تزریق می شود اما این روش تک مرحله ای نیست و شامل تزریق به بافت های داخلی و خارجی می باشد. میزان تزریق ژل برای هر شخص متفاوت است و متخصص با توجه به تناسب و فواصل بینی با سایر اعضای صورت این مقدار را تعیین می کند.نوع انجام فیلر بینی به این صورت است که پس از پاکسازی بینی بیمار و بی حس کردن موضعی، ژل فیلر توسط سوزنی نازک به نواحی مشخص شده تزریق می شود و در نهایت پزشک آن نواحی را ماساژ می دهد.

چه کسانی نباید فیلر کنند؟

فیلر بینی ممکن است برای اصلاح فرم هر نوع بینی کارساز نباشد. افرادی که قوز بزرگ بینی، شکستگی یا مشکلات تنفسی ناشی از انحراف بینی دارند، فیلر گزینه ی مناسبی برای آنها نیست. این روش مناسب برای کسانی است که صرفا مشکلاتی جزئی در بینی دارند و نیازی به عمل جراحی ندارند. در خصوص این امر بایستی از پزشک متخصص مشاوره گرفت تا بهترین تصمیم برای اصلاح فرم بینی گرفته شود. این روش ممکن است برای بعضی از افراد خطرساز باشد. افرادی که نباید فیلر بینی انجام دهند اشخاصی هستند که:

·         بیماری یا آلرژی پوستی دارند.

·         دارای عفونت در سینوس، دستگاه گوارش و حفره دهان هستند.

·         دارای اختلالات خونی هستند.

·         در دوره ی بارداری یا شیر دهی هستند.

·         به لیدوکائین حساسیت زیادی دارند.

قبل ازانجام فیلر بینی حتما تمامی اطلاعات پزشکی خود اعم از حساسیت یا سابقه ی بیماری را با جزئیات در اختیار متخصص قرار دهید تا دچار مشکل حادی نشوید.

مزایای فیلربینی

·         مدت زمان انجام آن کمتر از یک ساعت است و نتیجه ی آن بلافصله قابل مشاهده و مشخص است.

·         روشی غیر تهاجمی بدون درد و خونریزی است.

·         هزینه آن نسبت به عمل جراحی پایین تر است.

·         نیاز به بیهوشی ندارد.

·         دوره نقاهت آن کم است و از فردای تزریق ژل می توانید فعالیت ها روزانه ی خود را شروع کنید.

·         ژل های مورد استفاده در فیلر بینی معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند و بعد از آن برای حفظ فرم بینی باید به کلینیک مراجعه شود.

با این روش لاغری از شر ۸۰ درصد اضافه وزن خود خلاص شوید

جراحی دئودنال سوئیچ (duodenal switch) یک عمل جراحی لاغری  برای کاهش وزن اضافی ناشی از چاقی مرضی است. نام‌های مختلفی برای این شیوه کاهش وزن انتخاب کرده‌اند، که برای مثال سه نام رایج آن بای پس روده ، DS و دئودنال سوئیج همراه با انحراف بیلوپانکراتیک (biliopancreatic diversion with duodenal switch) است.

عمل جراحی دئودنال سوئیچ یا عمل بای پس روده چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک جراحی دئودنال سوئیچ در بیمارستان‌های مجهز و مراکز جراحی تخصصی و پیشرفته تحت نظر متخصص جراحی لاغری صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه پروسه جراحی باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود، در هر مرکزی که عمل صورت می‌گیرد، باید دستگاه‌های بیهوشی استاندارد، کالیبره و سالم وجود داشته باشد. عمل جراحی چاقی از طریق تکنیک بای پس روده به صورت لاپاراسکوپی و با حداقل تهاجم صورت می‌گیرد. جراح چند برش بسیار کوچک اندازه ۱ اینچ (حدود ۲ سانتی متر) در اطراف معده و قسمت میانی شکم ایجاد می‌کند. و عمل جراحی را با ابزار جراحی لاپاراسکوپیک شروع می‌کند. قبل از اینکه در مورد چگونگی عمل جراحی توضیحاتی ارائه دهیم، ابتدا لازم است بدانید که روده کوچک یا باریک سه قسمت و بخش اصلی دارد:

بخش اول: دئودنوم یا (دوازدهه)

بخش دوم: ژژنوم یا (تهی روده)

بخش سوم: ایلئوم یا (دراز روده)

بیشتربخوانید... مراقبت های بعد از عمل اسلیو

اولین بخش روده (دوازدهه)، دقیقا بعد از معده قرار دارد. و به انتهای معده متصل است. پس از دوازدهه، با فاصله کمی تهی روده و بعد از آن دراز روده قرار دارد. دراز روده دقیقا قبل از روده بزرگ یا کولون قرار دارد و متصل به آن است. در تکنیک جراحی چاقی دئودنال سوئیچ بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود. و تغییرات زیر روی ساختارهای گوارشی اعمال می‌شود: بخش میانی روده در محل اتصالات خود از بخش‌های دیگر روده، جدا می‌شود. بخش سوم روده یا دراز روده به بخش اول آن یعنی دوازدهه متصل می‌شود.

بیشتربخوانید... عمل پیکرتراشی

ابتدای تهی روده در نزدیکی کیسه صفرا قرار می‌گیرد و سر دیگر آن به انتهای بخش سوم روده یعنی دراز روده متصل می‌شود. علت اینکه یک سر تهی روده، در نزدیکی کیسه صفرا و پانکراس قرار می‌گیرد آن است که، محتویات این کیسه‌ها به غذا اضافه شود. با کاهش طول روده جذب غذا کاهش پیدا می‌کند در نتیجه جذب کالری کم شده و برعکس جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه برش‌های ایجاد شده طی عمل جراحی لاپاراسکوپی بسیار کوچک هستند، بعد از بسته شدن با نخ‌های قابل جذب یا نایلون اسکار و رد زخم جراحی بسیار کمی برجای می‌ماند

منبع: sleevesurgeon.ir

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ثابت ؟

ارتودنسی دندان که به آن صاف شدن دندان نیز گفته می شود، کمک می کند تا دندان های کج یا شلوغ تر از شوند تا عملکرد آن ها و ظاهر شما بهتر شود.  ارتودنسی می تواند شامل قرار دادن بریس هایی بر روی دندان های شما باشد تا آن ها را به تدریج در موقعیت دل خواه قرار دهید یا پوشاننده هایی را که محافظ های پلاستیکی نازک ، شفاف و انعطاف پذیر هستند و می توانید بردارید. ممکن است فکر کنید که فقط نوجوانان از بریس استفاده می کنند، اما ارتودنسی می تواند برای هر کسی که به دنبال بهبود ظاهر یا عملکرد لبخند خود است  مناسب باشد. در این مقاله سعی داریم مزایا و معایب هر یک را شرح دهیم.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

معایب و مزایای ارتودنسی متحرک

مزیت‌های وسیله ارتودنسی متحرک عبارت اند از:

از وسیله غیر ثابت ارتودنسی می‌توان به عنوان ورزش دهنده و پرورش درست عضله های دهان استفاده کرد. برخی حرکات دندان‌ مانند صاف کردن دندان کج شده، به راحتی با وسیله غیر ثابت ارتودنسی امکان پذیر است به شرطی که تنها یک دندان هدف باشد. غذا خوردن با وسیله غیر ثابت ارتودنسی محدود نمی‌شود چرا که هنگام غذا خوردن وسیله از دهان خارج می‌شود بنابراین هر آن چه قبل از شروع درمان می‌توانستید مصرف کنید در پی ارتودنسی متحرک نیز می‌توانید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همانند گذشته خواهد بود در حالی که در ارتودنسی ثابت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت‌تر می‌شود و باید با دقت بیشتری انجام شود تا فضای بین دندان و وسیله دهانی کامل تمیز شود.

معایب وسیله غیر ارتودنسی متحرک عبارت اند از:

از آنجایی ‌که این وسیله نیروی کمی به دندان‌ها وارد می‌کند، در شرایطی که لازم است چندین دندان حرکت کنند، دوره درمان طولانی‌تر می‌شود چرا که در هر زمان حرکت کمی انجام می‌شود. نتایج  دوره درمان بستگی به همکاری بیمار دارد و اگر بیمار همکاری لازم را نداشته باشد درمان به نتیجه نمی‌رسد، حتی ممکن است وضعیت بدتر شود. در ارتودنسی متحرک نمی‌توان موارد شدید کلاس دو و کلاس سه را حل کرد، چرا که در چنین مواردی باید نیروی زیادی به صورت پیوسته اعمال شود. از آنجایی ‌که وسیله دهانی را بیمار می‌تواند از دهان خارج کند، ممکن است به راحتی وسیله گم شده و یا زیر پا بماند و خراب شود. این امر باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان و افزایش هزینه درمان می‌شود. به علت کمتر بودن نیروی اعمال شده توسط وسیله دهانی غیر ثابت، امکان حرکت دادن دندانهای عقبی به جلو پس از کشیدن دندان، وجود ندارد.

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت عبارت اند از:

مزایا

قابلیت استفاده برای درمان ناهنجاری‌های شدید جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کاهش خطر آسیب به دندان‌ها افزایش طول عمر دندان‌ها جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه

معایب

طول مدت درمان بیشتر به نسبت ارتودنسی متحرک امکان شکسته شدن وسایل ارتودنسی هنگام جویدن غذاهای سفت و محکم

منبع: chalava.ir