shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

ارتودنسی ژله ای در چه مواردی استفاده میشود؟

بسیاری از افرادی که به ناهنجاری دهان و دندان مبتلا هستند سعی دارند ناهنجاری خود را درمان کنند اما تنها نگرانی آن‌ها دیده شدن وسایل ارتودنسی توسط دیگران است. با پیشرفت علم و فنّاوری روش‌های متنوع و در عین حال کارآمدی از درمان ارتودنسی به وجود آمده که یکی از آن‌ها ارتودنسی ژله ای(نامرئی) است. در ادامه با ارتودنتیست همراه باشید.

ارتودنسی ژله‌ای

ارتودنسی ژله‌ای یکی از انواع ارتودنسی متحرک است که جنس مواد سازنده آن از ترموپلاستیک با گرید پزشکی است و به صورت بسیار شفاف و نامرئی و به صورت اختصاصی برای هر بیمار با توجه به وضعیت و شدت ناهنجاری طراحی و ساخته شده است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پیشگیری در کودکان

مزایای ارتودنسی ژله‌ای

نامرئی و غیر قابل مشاهده بودن متحرک بودن با قابلیت خارج کردن از دهان رعایت بهتر و ساده‌تر نکات بهداشتی به نسبت سایر پلاک‌های ارتودنسی جلوگیری از زخم شدن دهان جلوگیری از پوسیدگی دندان درمان مؤثر، موفق و قطعی در اکثر مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها

مشکلاتی که با ارتودنسی ژله‌ای، قابل درمان هستند

 مشکلاتی که با این نوع ارتودنسی قابل درمان هستند عبارت‌ اند از: ۱. اوربایت، حالتی که دندان‌های ردیف بالا به نسبت دندان‌های ردیف پایین، جلوتر هستند. ۲. کراس بایت، حالتی که دندان‌های ردیف بالا و پایین با یکدیگر هم ‌تراز یا هم محور نباشند. ۳. فاصله زیاد بین دندان‌ها، حالتی که به دلیل رشد غیرطبیعی استخوان فک یا حرکت دندان‌ها در اثر وجود دندان غایب (پنهان) ایجاد شده است. ۴. برگشت دندان‌ها به حالت اولیه پس از انجام ارتودنسی ثابت، پس از انجام کامل ارتودنسی ثابت، امکان برگشتن دندان‌ها به حالت اولیه تا چند ماه وجود دارد. برای جلوگیری از این بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه، ارتودنسی ژله‌ای قابل استفاده است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی لینگوال چیست

مقایسه ارتودنسی ژله‌ای با ارتودنسی فلزی

ارتودنسی نامرئی، برای درمان و اصلاح نامرتبی دندان‌ها، اوربایت و کراس بایت با شدت درجه متوسط مناسب است، در حالی که ارتودنسی فلزی برای اصلاح و درمان مشکلات شدید اوربایت، کراس بایت و نامرتبی دندان‌ها کاربرد دارد. ارتودنسی ژله‌ای در به هم فشردگی یا فاصله دار بودن دندان‌ها تا اندازه ۵ میلی‌متر کاربرد دارد، در صورتی که ارتودنسی فلزی در فاصله بیش از ۵ میلی متر کاربرد دارد. ارتودنسی فلزی در انحراف فک و اختلال‌های اسکلتی شدید قابل استفاده است، در صورتی که ارتودنسی ژله‌ای در این موارد کاربرد ندارد. ارتودنسی فلزی در مشکلات شدید اپن بایت، چرخش و کج بودن شدید دندان کاربرد دارد، در صورتی که ارتودنسی ژله‌ای در این موارد قابل استفاده نیست.

آشنایی کامل با ارتودنسی طبیعی

به گفته نورمن وال در مجله ارتودنسی و ارتوپدی دندانپزشکی آمریکا، باستان شناسان دندان های کج در بقایای انسان را با قدمت پنجاه هزار سال قبل پیدا کرده اند. امروزه، متخصصان ارتودنسی از بریس برای اصلاح نامرتب دندان استفاده می کنند و چیزی بسیار مشابه در مومیایی های مصر یافت شده است. بسیاری از مومیایی ها نوارهای فلزی خامی در اطراف دندان های خود داشتند و باستان شناسان معتقد بودند که ممکن است کاتگات به این نوارها بسته شده باشد تا فشار برای حرکت دندان ها ایجاد شود. با ارتوبلاگ همراه باشید تا با ارتودنسی طبیعی بیشتر آشنا شویم.

سرآغاز ارتودنسی

 به گفته وال، کمک های قابل توجهی در عمل ارتودنسی طبیعی در ایالات متحده از قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. در سال 1822، جی اس گانل لنگرگاه پس سری را اختراع کرد، نوعی از پوشش سر است که از خارج دهان به فک بسته می شود تا فشار ملایمی بر دندان وارد کند. سپس در سال 1840، چاپین هریس اولین کتاب کلاسیک راجع به دندانپزشکی با عنوان هنر دندانپزشکی را منتشر کرد که در آن مواردی مانند دستگیره های لحیم کردن روی نوارها برای کمک به چرخش دندان و استفاده از درپوش های طلا روی دندان های آسیاب برای باز کردن دندان وجود دارد. هنگامی که چارلز گودیر در سال 1839 لاستیک جوشانده را اختراع کرد، متخصص ارتودنسی به پتانسیل مواد جدید پی بردند. در سال 1846، ای جی تاکر اولین دندانپزشک آمریکایی شد که از لاستیک در وسایل ارتودنسی استفاده کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری دندان

بریس های لینگوال

 قبل از دهه 1970، متخصصان ارتودنسی با سیم پیچ های اطراف هر دندان براکت هایی را روی دندان ها لنگر می انداختند؛ اما طبق گفته دکتر ایوانز، اختراع چسب های دندانی به این معنی بود که می توانستند براکت ها را به سطح دندان بچسبانند. در همین حال، فولاد ضد زنگ به دلیل قابلیت کنترل، جایگزین طلا و نقره به عنوان محبوب ترین گزینه برای سیم ها شد و هزینه های بریس را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بریس های لینگوال که در امتداد سطح داخلی دندان ها قرار دارند، همچنین برای اولین بار در دهه 1970 برای رفع نگرانی های زیبایی شناختی که امروزه وجود دارد، معرفی شدند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی همزمان با عمل بینی

پاسخ به سوالات رایج کاربران درباره ارتودنتیست ها

متخصص ارتودنسی یک دندونپزشک ماهر هست که چند سال بعد از اینکه مدرک دندانپزشکی عمومی خودش رو گرفت، دوره های تخصصی دیگه ای رو میگذرونه که بعد از اون، قادره تمام مشکلات مربوط به عدم هماهنگی یا عدم تراز دندان ها و فک ها رو اصلاح و درمان کنه. حالا اگر این متخصص توی کار خودش ماهر باشه و تجربه زیادی داشته باشه میشه بهترین در ادامه با لاچینه همراه باشید تا به چند سوال مهم درباره ارتودنتیست ها پاسخ دهیم.

در دوره کرونا چطور یه متخصص ارتودنتیست خوب پیدا کنیم؟

اولین چیزی که براتون مهم باشه حتما و حتما وضعیت بهداشت مطب باشه. حتی اگر یه متخصص خودش رو برترین بدونه اما پروتکل های بهداشتی رو رعایت نکنه قابل اعتماد نیست چون شما نمیتونید سر درمان ارتودنسی جون خودتون رو بذارید. هر کسی که وارد مطب متخصص میشه میتونه یه ناقل باشه و اگر شما بیمار بشید درمان ارتودنسی چه فایده ای میتونه براتون داشته باشه؟

بیشتربخوانید... سیگار و ارتودنسی

آیا هر متخصصی که از بیشتر توی تبلیغات اسمشو میبینیم بهترینه؟

اولا متخصصی که کارش درسته مراجع زیاد داره. خود مراجعان این متخصص میتونن براش تبلیغ زبانی کنن. این متخصص به قدری مراجع داره که دیگه نیازی به تبلیغات اضافی نداره. برای همین ممکنه متخصصی باشه که کارش درسته اما حتی یکبار هم تبلیغ نمیکنه چون نیاز نداره. از طرفی یه متخصص میتونه تازه کار باشه اما همون اول کارش کلی توی تلوزیون، روزنامه، سایتای مختلف تبلیغ کنه و همه هر روز ببیننش…..

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال برای بزرگسالان

آیا دندانپزشک عمومی میتونه بهترین متخصص ارتودنسی دندان باشه؟

 این ازون سوالات بودا! نه قطعا نمیتونه اینجوری باشه، چرا؟ به این فکر کنید که متخصصای ارتودنسی اول دندانپزشک عمومی بودن، اگه میتونستن با همون مدرک عمومی خودشون، بهترین متخصص باشن، پس چرا رفتن چند سال دیگه درس خوندن و مهارت کسب کردن تا نامنظمی دندان های ما رو اصطلاح کنن؟ دنانپزشک عمومی میتونه ارتودنسی کنه اما هیچگاه بهترین نیست و شما بهتره به یک ارتودنتیست مراجعه کنید.

آیا هر متخصصی که هزینه کمتری بگیره یعنی کارش بدتره؟

 سوال یکم سخته. اما بیایید اینجوری فکر نکنیم. اینطوری نیست که هر متخصصی هزینه ارتودنسی بیشتری بگیره بهتره و یا هرکی هزینه کمتر بگیره بدتره. اینا اصلا درست نیست. ممکنه یه متخصص بر اساس کارش، زحمتی که میکشه و پیچیدگی های مشکل شما هزینه بالا درخواست بده و این طبیعیه. یه وقتم میبینی به خاطر اینکه شما وضعیت مالی خوبی نداری متخصص باهاتون راه میاد و هزینه کمتر میگیره. ببینید درصد رضایت بیماران و موفقیت کارای متخصص چقدره. از روی هزینه نمیشه برای مثال بهترین متخصص ارتودنسی در تهران رو تایید یا رد کرد.

بیشتربخوانید... هزینه تقریبی ارتودنسی

عمل لاغری بدون عوارض

آیا می توان جراحی لاغری بدون عوارض داشت؟ با جیم جو تا انتهای مقاله همراه باشید.

عمل لاغری بدن بدون عوارض

بسیاری از افراد در کنترل اشتهای خود هنگام غذا خوردن با مشکل روبرو هستند که منجر به تجمع چربی و اضافه وزن می شود. بنابراین برخی سعی می کنند با استفاده از روش های نوین پزشکی مانند بوتاکس معده و بالون معده به دنبال روش هایی برای کاهش وزن و کاهش پرخوری در مقادیر زیاد باشند.

بیشتربخوانید... آیا ورزش باعث طول عمر میشود

بوتاکس معده

 بوتاکس معده یک روش غیر جراحی است و یکی از جدیدترین تکنیک هایی است که برای کاهش وزن پس از استفاده زیاد از بوتاکس در زمینه لوازم آرایشی استفاده می شود. هدف بوتاکس کاهش مصرف غذا، احساس سیری سریعتر و کاهش دوره های گرسنگی برای کمک به کاهش وزن است.

بالن معده

 عمل بالن معده یکی از بهترین روش های لاغری در سرتاسر جهان است و یکی از روش های لاغری غیر جراحی است که طی آن اندازه معده بدون برداشتن بخشی از آن کاهش می یابد. با قرار دادن یک بالون لاستیکی سیلیکونی در داخل معده که با خوردن مقدار کمی غذا به احساس سیری کمک می کند.

مزایای عمل بالون معده

اگر فردی به رژیم و ورزش پایبند باشد، به دستیابی به نتایج مثبت عمل کمک می کند. به بهبود مشکلات سلامتی ناشی از افزایش وزن مانند دیابت، فشار خون بالا و دشواری تنفس هنگام خواب کمک می کند.

بیشتربخوانید... رژیم کم کالری برای لاغری سریع

عوارض جانبی جراحی بالون معده

 فرد ممکن است در روزهای اول بعد از عمل احساس ناراحتی کند و استفراغ، حالت تهوع و درد معده احساس کند که طبیعی است و پس از چند روز تا زمانی که بدن به وجود بالون در داخل معده عادت کند، از بین می رود و این علائم ساده است و با برخی داروها و داروهای پزشکی قابل درمان است.

رژیم بعد از بالون معده

رژیم غذایی پس از روند بالون معده در هفته های اول باید فرد نوشیدن مایعات مانند سوپ، آب میوه های کم قند و نوشیدنی های گیاهی بنوشد. سپس فرد می تواند غذاهای نرم، هضم آسان مانند ماست بدون چربی و میوه های پوره شده بخورد. در طول دوره نصب بالونپ، برای دستیابی به نتایج مثبت باید مواردی را در نظر گرفت، از جمله: غذا را خوب بجوید از نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید از خوردن غذا قبل از خواب مستقیم خودداری کنید مانند نوشیدن مایعات به مقدار زیاد.

بیشتربخوانید... ثابت ماندن وزن در رژیم لاغری

ارتودنسی ژنژیوکتومی یا لبخند لثه ای چیست؟

یک لبخند زیبا و جذاب، وسیله موثری برای برقراری ارتباط با سایر افراد و نفوذ در دل های آنها است، گفته شده است که یک لبخند دل نشین و ایده آل حتی از آرایش  کردن هم تاثیر بیشتری دارد، اما سوال مهم این است که؛ لبخند ایده آل و بی نقص چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توانیم به آن دست پیدا کنیم؟ بلی با ارتودنسی ژنژیوکتومی. هدف مهم دندان پزشکی زیبایی، اصلاح طرح لبخند است؛ یعنی متخصص زیبایی به کمک روش ها و ابزار گوناگون، می کوشد مشکلات دندان ها و لثه افراد را رفع کند، و به آنها یک لبخند بی عیب و نقص هدیه دهد. جهت آشنایی با تمام درمان های دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

لبخند لثه ای یا gummy smile چیست؟

به لبخندی که در آن لثه ها بیشتر از حد نرمال مشخص می شوند، و نسبت لثه به طول تاج دندان بیشتر است، لبخند لثه ای می گویند؛ این نوع از لثه یک گونه طبیعی از آناتومی انسان است؛ و اگرچه کسانی که لبخند لثه ای دارند با مشکل خاصی روبه رو نمی شوند و آسیبی به دندان های آنها وارد نمی شود؛ اما چنین لثه هایی به لبخند آنها ظاهر خوبی نمی دهد و در نتیجه اعتماد به نفس این افراد کاهش پیدا می کند و زیبایی چهره آنها به خطر میوفتد.

بیشتربخوانید... ونیر دندان چگونه است

روش های درمانی لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای به کمک روش ارتودنسی دندان:

در این روش، متخصص ارتودنسی شیراز به کمک براکت ها و سیم های ارتودنسی، دندان های بیمار را قدری به سمت خارج هدایت می کند؛ تا با معلوم شدن بخش بیشتری از تاج دندان ها، زیاد بودن بافت لثه جلب توجه نکند؛ البته این درمان در صورتی کاربرد دارد که بیمار همزمان مشکلاتی مانند بهم ریختگی دندان ها یا فرورفتگی آنها را داشته باشد.

آشنایی با روش ژنژیوکتومی

اگر بخواهیم به طور خلاصه ژنژیوکتومی را تعریف کنیم، به جراحی برای حذف بافت لثه اضافی و آسیب دیده، ژنژیوکتومی می گویند. ضرورت انجام این روش زمانی آشکار می شود که بافت لثه از روی دندان بیمار کنار رفته و در نتیجه پاکت های عمیقی بین دندان و لثه بیمار تشکیل شده است، که همین اتفاق باعث بروز عفونت و التهاب در لثه های بیمار می شود. در این روش لثه برداشته شده، و فرم داده می شود تا پاکت بین دندان ها و لثه برطرف شود.

بیشتربخوانید... ترمیم زیبایی دندان جلو