shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

پاسخ به مهمترین سوالات دندانپزشکی در بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار تصور می‌کنند مراجعه به کلینیک دندانپزشکی در بارداری می‌تواند برای فرزند آن‌ها خطرناک باشند. برای همین، سعی می‌کنند تمام کارهای دندانپزشکی خود را یپش از بارداری انجام دهند. و یا آن‌ها را به بعد از زایمان موکول می‌کنند. اما این تصور درست نیست. خانم‌های باردار نه تنها بهتر است قبل از اقدام به بارداری به یک دندانپزشک مراجعه کنند، که بهتر است طی دوره حاملگی نیز به طور منظم به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شفاف

چرا بهتر است قبل از بارداری به دندانپزشکی مراجعه شود؟

 افراد بهتر است که هر 6 ماه یکبار به مطب دندانپزشک مراجعه کنند و تحت ارزیابی قرار بگیرند. زیرا این جلسات ارزیابی، می‌تواند نه تنها در نقش درمانی، که در نقش پیشگیری و آموزش به افراد جامعه باشند. اما چنانچه شما به عنوان یک خانم باردار مشکل خاصی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه داشته باشید، باید حتما پیش از اقدام به بارداری با مراجعه به دندانپزشک مشکل خود را حل کنید تا مشکلی برای دوره بارداری شما پیش نیاید. زیرا در دوره بارداری مسائلی را تجربه خواهید کرد که ممکن است مشکل شما را تشدید کرده و یا مساله جدیدی را برای شما به وجود بیاورد.

مسائل شایع دندانپزشکی در دوران بارداری کدامند؟

 بدن مادران باردار به واسطه تغییرات هورمونی گسترده، تغییر و تحولات زیادی را از اولین لحظه بارداری تا لحظه زایمان تجربه می‌کند. برخی از این تغییرات نیز ممکن است در داخل دهان و دندان دیده شود. برای همین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود قبل از بارداری به منظور چکاپ کلی و مدیریت مسائل دندانپزشکی به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنند. شایع‌ترین مسائل و مشکلات مرتبط با دهان و دندان که زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند عبارتند از:

·         التهاب لثه

·         پوسیدگی دندان

·         احساس لق شدن دندان‌ها

·         تورم لثه

·         سایش و تحلیل مینای دندان

 آیا در دوره بادرای می‌توان بلیچینگ دندان انجام داد؟

در طول بارداری می‌توان پروسه‌های زیبایی مانند سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ در مطب را انجام داد. با این حال اغلب متخصصان ترمیمی و زیبایی توصیه می‌کنند که انجام اقدامات زیبایی دندان که غیرضروری هستند را به بعد از زایمان موکول کنید. این موضوع به خصوص در سه ماهه سوم اهمیت بیشتری دارد و در این مدت بهتر است که به خاطر حفظ سلامتی مادر و جنین انجام هر پروسه دندانپزشکی که نیازمند مدت زمان زیادی است را به بعد از زایمان موکول کنید. زیرا برای انجام اقداماتی مانند کامپوزیت ونیر، تراش و نصب لمینت دندان، بلیچینگ و سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند، لازم است که روی صندلی دندانپزشکی بخوابید. و خوابیدن برای یک مدت طولانی به پشت می‌تواند جریان خونرسانی به جنین را مختل کند.

پوسیدگی دندان چه بلایی سر دندان می‌آورد؟

پوسیدگی دندان به سست شدن و تحلیل رفتن مینای دندان ها گفته میشود که میتواند باعث درد و سایر علائم دیگری در ما شود. از مهمترین و شایعترین علل مراجعه به بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان وجود پوسیدگی در بافت دندان است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی متحرک نامرئی

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان در اثر وجود پلاک های دندانی و تولید اسید توسط باکتری ها ایجاد میشود. این مشکل ابتدا مینای دندان را درگیر میکند و کم کم به بخش های داخلی تر مثل دنتین و در نهایت پالپ دندان گسترش یافته و درد بسیار زیادی را به شخص تحمیل میکند. پوسیدگی به دندان شما آسیب می رساند و ممکن است منجر به ایجاد حفره و یا حتی مرگ دندان شما شود.

بیشتربخوانید... سیگار کشیدن با ارتودنسی

دلیل پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی هنگامی اتفاق می افتد که قندهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها با باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها واکنش نشان می دهند و اسید تولید میکنند. هر بار که هر چیزی حاوی قند می خورید یا می نوشید ، این اسیدها تولیدشان بیشتر شده و به دندان حمله می کنند. درنتیجه مینای دندان کم کم توسط این اسید نرم شده و تحلیل میرود. این اتفاقات حدودا از یک ساعت بعد از زمانی که غذا میخورید شروع میشود و همچنان به مینا آسیب میزنند. برای همین توصیه میشود که دست کم تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دندان های خود را مسواک زده یا تمیز کنید. مسئول تولید اسید و نابود سازی مینا تنها قندها و مواد غذایی شیرین و گازدار نیستند. تخمیر کربوهیدارت ها در داخل دهان نیز میتواند چنین نتیجه ای در پی داشته باشد.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی چه قدر است ؟

برای جلوگیری از پوسیدگی چه کاری می توانم انجام دهم؟

 بهترین روش برای توقف پوسیدگی دندان ها مسواک زدن است. شما باید دست کم روزی دو بار هم مسواک و هم نخ دندان استفاده کنید. حتی الامکان به جای خمیردندان های معمولی سعی کنید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. تمام سطوح دندان ها (جلو، سطوح طرفی، عقب، لبه ها ) و خلاصه تمام بخش های آن را با دقت مسواک بزنید و هیچ بخشی را از قلم نیاندازید. برس ها و مسواک های بین دندانی هم میتوانند در این کار به شما کمک کنند اما حتی برس یا مسواک بین دندانی هم نمیتواند در تمیز کردن از نخ دندان ها سبقت بگیرید. زیرا نخ دندان ها ذرات ریز بین دندان ها که عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند را از بین میبرد.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست

تکنیک عمل جراحی لاغری اسلیو گاسترکتومی

افرادی که  چاقی مرضی یا مفرط دارند، معمولا راه‌های مختلفی را برای لاغر شدن و کاهش وزن امتحان می‌کنند. البته طیف وسیعی از روش‌های لاغری وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها در دراز مدت با شکست مواجه می‌شود. و یا فقط موفق به کاهش تنها چند کیلو وزن در بدن شخص می‌شود. بنظر می‌رسد سریع‌ترین راه و کارسازترین راه برای خلاص شدن از چاقی مفرط، انجام عمل لاغری کل بدن است.

بیشتربخوانید... برنامه غذایی سالم برای یک هفته

شاید رایج‌ترین و موثرترین نوع عمل جراحی برای لاغری، تکنیک اسلیو معده باشد. برخلاف تکنیک روکس، در این عمل بخشی از معده به‌طور کامل برداشته می‌شود. این روش برای کسانی مناسب است که اضافه وزن زیادی دارند و همه روش‌های ممکن برای لاغری را تجربه کرده‌اند، اما موفق به کاهش وزن خود نشده‌اند. روش اسلیو بسیار کارساز است. و با توجه به اینکه بخش زیادی از معده از بدن خارج می‌شود، سطح هضم و جذب نیز کاهش پیدا می‌کند. با کاهش حجم، معده سریع پر خواهد شد. و جذب کالری هم به طبع کم می‌شود.

بیشتربخوانید... سفت کردن پوست صورت

برخلاف باور عموم، روده‌ها در در عمل اسلیو دست‌کاری نمی‌شوند. و هیچ آسیبی به جذب مواد غذایی در روده وارد نمی‌شود. تنها معده در این عمل دستکاری خواهد شد و دستخوش تغییرات مثبتی می‌شود. برخی از بازیگران و سلبریتی‌های مشهور مانند خانم بهاره رهنما و خانم نعیمه نظام دوست نیز به پیشنهاد متخصص جراحی لاغری به روش اسلیو عمل انجام داده‌اند.

منبع: مجله تناسب اندام جیم جو

دندان نهفته چیست و باید با آن چه کرد؟

نهفتگی دندان در برخی موارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. در موارد دیگر، یک دندان نهفته ممکن است علائم زیر را داشته باشد: قرمزی و التهاب لثه ورم لثه خونریزی از لثه بوی بد دهان طعم بد دهان مشکل در باز کردن دهان درد دندان حین جویدن مواد غذایی علائم ممکن است در طی هفته ها یا ماه ها احساس شوند.

بیشتربخوانید... بهداشت دهان و دندان

علت دندان نهفته چیست؟ چه چیزی موجب نهفتگی در دندان ها می شود؟

به طور کلی، هنگامی که دهان شما فضای کافی برای رویش دندان نداشته باشد آن دندان یا بیرون نمی آید یا کج بیرون می آید. در اغلب موارد این مشکل می تواند نتیجه ژنتیک یا درمان ارتودنسی دندان باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی مدرن

با دندان نهفته چه باید کرد؟

اگر مشکوک به وجود دندان نهفته یا نهفتگی دندان هستید، در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید. آنها می توانند دندان های شما را معاینه کرده و با اشعه ایکس دهان وجود نهفتگی را تشخیص دهند. در صورت وجود چنین شرایطی، آنها می توانند در مورد مزایا و خطرات درمان بحث کنند.

درمان و اصلاح دندان نهفته به چه صورت است؟

صبر کردن و نظارت بر وضعیت دندان عمل جراحی دندان نهفته کمک به بیرون آمدن دندان

عوارض و خطرات دندان های نهفته

 پوسیدگی و ایجاد حفرات از بین رفتن (دندان مرده) عفونت دندان و لثه ازدحام دندانهای اطراف کیست یا آبسه دندان آسیب دیدن ریشه دندان های مجاور بیماری های لثه

بیشتربخوانید... دندانپزشکی های شبانه روزی تهران

مدیریت درد دندان های دچار نهفتگی

اگر از ناحیه دندان نهفته درد دارید، ممکن است بتوانید از داروهای بدون نسخه برای تسکین موقتی این درد استفاده کنید. آسپرین برای درمان درد خفیف تا متوسط ​​دندان مناسب است. با این حال، آسپرین نباید به کودکان زیر ۱۸ سال داده شود ، زیرا می تواند خطر ابتلا به سندرم ری را افزایش دهد که یک بیماری جدی به شمار می رود. یخ همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، یا می توانید آب گرم و نمک را در داخل دهان غرغره کنید اگر درد شما شدید است و نمی توانید از طریق درمان های خانگی آن را تسکین دهید کنید ،ممکن است نیاز به داروهای دیگر باشید. اگر یک دندان نهفته باعث درد شدید و مزمن شود، احتمالاً باید با جراحی برداشته شود یا با استفاده از سایر اقدامات پزشکی درمان شود.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ

دندانپزشکی پیشگیرانه چیست؟

این اصطلاح در واقع به تمام راهکارها و روش های مراقبت از بهداشت دهان و دندان اشاره دارد که به منظور پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین مباحث مطرح شده در این حوزه دندانپزشکی، مراجعه منظم به دندانپزشک و عمل به توصیه های لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان است. دستورالعمل های پیشگیرانه برای شما هیچ هزینه ای ندارند و اساسا یکی از مزایای دنبال کردن دندانپزشکی پیشگیرانه کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان و هزینه ها است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بزرگسالان

دندانپزشکی پیشگیرانه برای شما چه کاری انجام میدهد؟

همانطور که از نامش پیداست، دندانپزشکان در این حوزه تلاش میکنند که از بروز مشکلات،  بیماری ها و ناخوش احوالی های دهان و دندان در آینده پیشگیری کنند. آن ها میخواهند که هیچ کودک و بزرگسالی به مرحله بیماری و عوارض بهداشت ضعیف دهان و دندان نرسند. با رعایت برخی نکات و توصیه های ساده و مراجعه منظم به مطب این دندانپزشکان میتوان تا ابد سلامتی دهان و دندان خود را تضمین کرد. اما به طور کلی در این حوزه، مردم یاد میگیرند که چطور و با چه اقداماتی از بروز مشکلات دندان، لثه، استخوان فک و سایر ساختارهای داخل دهان پیشگیری کنند. متخصصان در این حوزه میکوشند به طور اختصاصی از بروز مشکلات زیر پیشگیری کنند:

·         حفره دندان

·         التهاب و آماس لثه

·         فرسایش و از بین رفتن مینای دندان

·         پریودنتیت

·         مشکلات ارتودنسی دندان

·         عدم تغییر رنگ دندان (که شما را از نصب لمینت دندان پر شده، روکش و یا ونیر دندان بازمیدار)

·         ریزش یا افتادن دندان (که شما را از نیاز به جایزگین دندانی مانند ایمپلنت دندان، بریج و یا تاج دندان بازمیدارد)

برخی از مهمترین اقداماتی که در دندانپزشکی پیشگیرانه روی آن ها تاکید میشود

1.      هر روز دندان های خود را مسواک بزنید

مهمترین بخش دندانپزشکی پیشگیرانه ، مسواک زدن آن هم به صورت منظم در طول شبانه روز است. بهتر است که برای مسواک زدن از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید که مورد تایید دندانپزشک شما باشد. سعی کنید که سالانه ۳ تا ۴ بار مسواک خودتان را تعویض کنید. هر بار که مسواک میزنید فراموش نکنید که زبان خود را هم تمیز کنید. زیرا زبان محل تجمع میلیونها باکتری است که میتوانند برایتان دردسرهای بیشماری ایجاد کنند. با تمیز کردن زبان، خطر بروز بیماری ها و مشلات دندان را به شدن کاهش خواهید داد.

 ۲. روزانه از نخ دندان استفاده کنید

برای تمیز کردن دندان ها علاوه بر مسواک به نخ دندان کشیدن هم نیاز دارید. زیرا اساسا با مسواک نمیتوان به تنهایی تمام بخش های دهان و دندان را تمیز کرد. نخ دندان به تمیز کردن فضاهای باریک بین دندان ها کمک می کند. اگر بریس ارتودنسی داشته باشید که احتمالا بیشتر از هر موقعی باید از نخ دنان کمک بگیرید.

 ۳. به دندانپزشک خود مراجعه کنید

توصیه میشود که هر ۶ ماه یکبار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما اگر برایتان مقدرو نیست میتوانید به جای هر ۶ ماه یکبار، سالی ۱ بار اینکار را انجام دهید. دندانپزشک در طول این جلسه تمام ساختارهای دهان و دندان شما را بررسی کرده تا وجود هرگونه مشکل احتمالی در هر کدام از ساختارها، مخصوصا دندان، لثه، زبان و استخوان فک را تشخیص داده و در درمان آن به شما کمک کند.

منبع: مجله دندانپزشکی لاچینه