shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

ارتودنسی خفیف

همان طور که می دانید، ارتودنسی انواع متفاوتی دارد که هر فرد باید متناسب با دندان ها و میزان مشکل یکی را انتخاب کند.

انواع ارتودنسی

·         ارتودنسی ثابت

·         ارتودنسی لینگوال یا زبانی

·         ارتودنسی نامرئی

·         ارتودنسی کاموفلاژ

 آیا بریس های کوتاه مدت برای همه مناسبند؟

 باید توجه کرد که همه افراد نمی توانند از بریس های کوتاه مدت استفاده کنند. این بریس ها تنها برای کسانی که مشکلات و ناهنجاری های دندانی خفیف دارند کاربرد دارد. گاهی اوقات درمان با ارتودنسی خفیف و کوتاه مدت با درمان های ترمیمی هم تلفیق می شوند. مثلا ممکن است به باندینگ و یا روکش نیاز باشد. با همه این ها بهتر است بدانید که استفاده از بریس های معمولی که مدت زمان متداول خود را برای درمان طی می کنند بهتر است. بریس های معمولی طی مدت دو سال این فرصت را به دندان های شما می دهند تا آرام آرام حرکت کنند و آسیبی نبینند.

آیا پس از ارتودنسی خفیف و کوتاه مدت هم باید از ریتینر استفاده کرد؟

بله؛ بهتر است بدانید که شما از هر نوع ارتودنسی که استفاده کنید، حتی ارتودنسی متحرک، باز هم باید پس از اتمام دوره درمان و برداشتن بریس ها از ریتینر استفاده کنید. شاید با خود فکر کنید که پلاک های ارتودنسی متحرک همانند ریتینر هستند. اما این دو فقط در ظاهر ممکن است شبیه باشند، در صورتی که کار متفاوتی انجام می دهند. ارتودنسی های متحرک، دندان ها را از جای فعلی خود حرکت می دهند و به جای جدید می برند، اما ریتینر ها دندان ها را در جای جدید خود ثابت نگه می دارند.

در ارتودنسی خفیف بریس ها چه مدت روی دندان ها قرار می گیرند؟     

عوامل زیادی هستند که بر مقدار زمان استفاده از بریس ها تاثیر دارند. عواملی مثل تراکم استخوان ها، شدت ناهماهنگی دندان ها و شدت مشکلات فکی و همین طور سن بیمار بر مدت زمان درمان اثر گذار است. اما بهتر است بدانید که پس گذشت یک ماه تا یک ماه و نیم، کم کم تغییرات را مشاهده خواهید کرد.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

چگونه از دندان ها درطول ارتودنسی خفیف مراقبت کنیم؟

·         تا جایی که امکان دارد از غذاهای شیرین کمتر استفاده کنید.

·         از خوردن مواد غذایی و سبزیجات سفت خودداری کنید.

·         از خوردن مواد غذایی چسبناک دوری کنید.

·         بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

·         پس از دوران درمان از ریتینر استفاده کنید.

منبع: مجله ارتودنسی دندان ارتودنتیست

ارتودنسی یا لمینت ؛ کدام مشکل من را حل می کند؟

پاسخ  بهترین متخصص ارتودنسی کرج و تهران به این سوال :

امروزه زیبایی دندان و دهان از اهمیت بالایی برای بسیاری از افراد در کل جهان دارد؛ به طوری که آن ها حاضرند تا هرگونه هزینه ای را متحمل شده و به زیبایی دندان مورد نظر خود دست پیدا کنند. از مهمترین و پرطرفدارترین روش های مورد استفاده برای زیبایی دندان، می توان به ارتودنسی یا لمینت اشاره کرد، که هر کدام از این روش ها دارای هزینه های بسیار متفاوت و مراحل اجرایی گوناگونی نیز هستند که افراد می توانند با توجه به نظر دندانپزشک خود، یکی از این بهترین روش ها را برای رسیدن به زیبایی مورد نظر خود انتخاب کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری

در مقایسه این دو روش باید به این نکته توجه کرد که ارتودنسی روشی درمانی است. زمانی که شما از این روش استفاده می کنید؛ در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن ها در خواهید آورد، چون این روش بر اساس طبیعت دندان ها است معمولا دارای نتیجه مطمئن تر و طولانی تر است؛ اما لمینت همانطور که گفته شد بیشتر یک عمل زیبایی است، شکل و طبیعت دندان ها را تغییر می دهد؛ به همین دلیل ممکن است نتیجه اولیه رضایت بخش باشد اما در آینده ای نزدیک دچار مشکل شوید. قبل از تصمیم گیری در مورد هرکدام از این روش ها حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

مزیت های ارتودنسی و لمینت

اگر شما به دنبال یافت پاسخ مناسبی برای ارتودنسی بهتر است یا لمینت هستید می توانید با مزیت های روش ارتودنسی آشنا شوید که از مهمترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از آن می توان به داشتن دندان های بسیار منظم و در یک ردیف اشاره کرد. ارتودنسی می تواند با وارد کردن فشار یکسانی روی هر یک از دندان ها، مانع از پوسیدگی دندان ها شده و زیبایی ماندگاری را برای شما به ارمغان آورد.

بیشتربخوانید... هزینه جرم گیری دندان 1401

درمان ارتودنسی پیش از لمینت کردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هایتان کج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فک ها و هنگام جویدن غذا فشار زیادی بر لبه های لمینت وارد می‌شود چون فشار به خوبی بین دندان‌ها توزیع نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود لمینت لب پر شده یا بشکند و یا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود؛ بنابراین اگر دندان‌هایتان صاف و هم‌ردیف نیستند باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید و آنها را مرتب کنید و پس از آن با لمینت دندان ‌های خود را زیبا کنید.

منبع: مجله ارتودنسی دندان ارتوبلاگ

با ارتودنسی پنهان یا لینگوال آشنا شوید

اگر از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید و به دنبال راهی برای اصلاح کجی و نامرتب بودن دندان هایتان می گردید، ارتودنسی پنهان بهترین راه حل پیش روی شما خواهد بود. اما شاید به این علت که لازم است این دستگاه ها تا مدت های طولانی و زیادی روی دندان های شما قرار داشته باشند، از انجام این کار فراری باشید. بخصوص تصور ظاهر زمخت و نازیبای دستگاه های ارتودنسی بر رو دندان هایتان ممکن است شما را به وحشت بیاندازد. امروزه پیش رفت علم و تکنولوژی، راه حل های جدیدی برای حل این مشکل پیش روی شما قرار می دهد تا با بهره گیری از آن ها و بدون ترس از دیده شدن بریس های ارتودنسی تا مدت زمان طولانی بر روی دندان هایتان، ارتودنسی انجام دهید.یکی از این راه ها ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی است

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

ارتودنسی پنهان

 شما می توانید با استفاده از ارتودنسی پنهان، بدون دیده شدن دستگاه های ارتودنسی بر روی دندان هایتان، به لبخند زیبایی که همیشه آرزویش را داشتید دست پیدا کنید. در این مقاله، ما این نوع ارتودنسی پنهان را که به نوعی ارتودنسی نامرئی محسوب می شود، به شما معرفی کرده و مزایا و معایب آن را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

ارتودنسی پنهان، پشت دندانی یا لینگوال چیست؟

ارتودنسی لینگوال، یک روش درمانی ارتودنسی است که برای ردیف کردن و مرتب کردن دندان هایی که در جایگاه صحیحی قرار ندارند و یا از ردیف صحیح خود خارج شده اند، استفاده می شود. در این روش ارتودنسی، دستگاه های ارتودنسی شامل براکت ها، سیم ها و کش های الاستیکی، در قسمت پشتی دندان ها و در سمت زبان قرار می گیرند. این براکت ها به دلیل موقعیت مکانی که دارند، براکت های داخلی نیز نامیده می شوند. در واقع براکت های ارتودنسی پشت دندانی، برخلاف ارتودنسی ثابت فلزی سنتی، در قسمت جلویی دندان ها واقع نشده اند و در معرض دید مخاطب قرار نمی گیرند. این مسئله، تنها تفاوت بین ارتودنسی لینگوال و سایر انواع ارتودنسی ثابت می باشد و دستگاه ها و سخت افزارهای به کار رفته در هر دو نوع ارتودنسی فلزی ثابت سنتی و ارتودنسی پشت دندانی، بسیار با هم شباهت دارند.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت دندان

انجام ارتودنسی پشت دندانی در چه افرادی کاربرد دارد؟

 این روش در تمامی افراد و در تمامی گروه های سنی قابل استفاده است و یک روش مناسب برای حل اکثر مشکلات و ناهنجاری های دندانی است. اما انجام این روش، بیشتر در بزرگسالان کاربرد دارد؛ زیرا این نوع ارتودنسی، نوعی ارتودنسی پنهان و نامرئی است و به راحتی توسط مخاطب دیده نمی شود. بزرگسالانی که به خاطر موقعیت اجتماعی، حفظ ظاهر نرمال و حفظ اعتماد به نفس خود به دنبال یک راه حل مناسب برای صاف کردن دندان هایشان، بدون دیده شدن دستگاه های ارتودنسی هستند، می توانند با خیال راحت از این روش درمانی استفاده کنند.

ارتودنسی لینگوال برای حل چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

 بهتر است بدانید که دستگاه های ارتودنسی متحرک تنها می توانند مشکلات دندانی جزئی شما را برطرف کنند و قادر به حل کردن مشکلات و ناهنجاری های شدید دندانی نخواهند بود. ارتودنسی پشت دندانی، به این علت که یک نوع ارتودنسی ثابت محسوب می شود، می تواند مشکلات شدیدتر دندانی شما را به خوبی بهبود بخشیده و حل کند. مشکلاتی که توسط ارتودنسی لینگوال رفع می شوند عبارتند از:

·         کج بودن و نامرتبی متوسط تا شدید دندان ها

·         ازدحام و شلوغی بیش از حد دندان ها

·         انواع مال اکلوژن ها

منبع: مجله ارتودنسی دندان لاچینه

چگونه می توان لاغری سریع را تجربه کرد؟

داشتن یک بدن روی فرم و ایده آل، آرزوی افرادی است که دارای اضافه وزن هستند. این افراد با اراده آهنین و با استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش می توانند به وزن دلخواه خود دست یابند. اما اگر چاقی ژنتیکی باشد، با این روش ها، لاغری کاری سخت و چه بسا  غیرممکن خواهد بود. در چنین افرادی، امکان رسیدن به وزن دلخواه و لاغری سریع با عمل جراحی لاغری میسر خواهد شد.

بیشتربخوانید... تمرینات کاردیو

با چه روش هایی می توان لاغری سریع را تجربه کرد؟

برای لاغری سریع همواره دو راه وجود دارد: یکی استفاده از روش طبیعی است که با کمک ورزش و رژیم غذایی سالم، زیر نظر متخصص تغذیه می توان به وزن ایده آل رسید و دیگری استفاده از روش های غیرطبیعی مثل استفاده از انواع مکمل های لاغری یا عمل جراحی از جمله بای پس معده، ساسی بای پس معده و … یا بدون جراحی با استفاده از لیزر مانند لیزر لیپوماتیک و لیپوساکشن و … است که استفاده از هر کدام از این روش ها می تواند به طرز قابل توجهی باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامتی افراد بشود.

بیشتربخوانید... برنامه غذایی سالم برای یک هفته

روش های غیر جراحی برای لاغری سریع

 افراد برای رسیدن به لاغری سریع  بدون جراحی باید ابتدا برنامه ریزی داشته باشند و در صورت نرسیدن به وزن دلخواه، نباید از اهداف خود دست بکشند بلکه باید مصمم باشند تا به هدف خود دست یابند که در اینجا به موارد مهم برای کاهش وزن اشاره می کنیم :

بیشتربخوانید... رژیم غذایی کم اگزالات

·         از پروتئین، چربی‌های سالم و آجیل در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

·         آب کافی بنوشید

·         نوشیدن کافئین بدون شکر و چای سبز

·         از ظروف کوچک‌تر استفاده کنید

·         از مواد ارگانیک و سالم استفاده کنید

·         آرام غذا بخورید و آن را خوب بجوید

·         هر دو هفته یکبار خود را وزن کنید زیرا باعث کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن می شود.

·         صبحانه ای با پروتئین بالا بخورید

·         از استرس دوری کنید

·         مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود یا کلاً از آن اجتناب کنید تا بدن برای کسب انرژی از چربی های ذخیره شده استفاده کند.

·         وزنه و دمبل بخرید و هر روز ورزش کنید

·         به مصرف ادویه های تند بپردازید

آیا لاغری سریع بدون ورزش و رژیم امکان پذیر است؟

 خیر کاهش وزن بدون داشتن رژیم غذایی سالم، متعادل و کم کالری و ورزش کردن امری تقریباً غیر ممکن است.

منبع: مجله لاغری و تناسب اندام جیم جو

روکش دندان چیست و تفاوت آن با ونیر دندان چیست؟

روکش های دندانی (روکش های تمام سرامیک و...)  یکی از پراستفاده ترین روش ها در دندان پزشکی هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. آن ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و ظاهر زیبایی دارند. برخلاف کاربرد زیاد آن ها، هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که به طور دقیق روکش دندان چیست و کاربردش کدام است. اغلب مردم حتی روکش ها را با لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و سایر ونیرهای مشابه اشتباه می گیرند. این مقاله را بخوانید تا با تعریف روکش های دندانپزشکی کاربردشان، انواع آن ها و تفاوتشان با ونیر دندان آشنا شوید.

بیشتربخوانید... کامپوزیت ونیر چگونه انجام میشود

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا (DENTAL CROWNS) در واقع همان تاج دندان است که روی دندان های آسیب دیده سوار می شود. در واقع روکش ها جایگزین تاج دندان واقعی خودمان می شوند. ما در دندان پزشکی به تنها بخشی از دندان که قابل مشاهده است تاج دندان می گوییم. از آنجا که روکشهای دندانی شبیه به تاج دندان هستند و دقیقا جایگزین همین بخش می شوند علاوه بر روکش، به آن ها تاج دندان هم می گویند.

کاربرد روکش دندان چیست؟

روکش ها کاربردهای مختلفی دارند و در فرآیندهای زیادی بکار گرفته می شوند. اما اگر بخواهیم کاربرد اصلی آن ها را عنوان کنیم خواهیم گفت که: روکش دندان در واقع برای دندان هایی استفاده می شود که دچار پوسیدگی شدیدی شده اند و با پر کردن دندان (در حالت عادی) قابل ترمیم نیستند. برای اینکه بتوان این دندان ها را حفظ کرد، لازم است که از روشی بهتر، مستحکم تر و زیباتر استفاده کرد. در نتیجه پوسیدگی وسیع دندان را برداشته، مینای دندان را تراش می دهند و روکش نصب می کنند. بنابراین روکش های دندانی در واقع جزء دندانپزشکی ترمیمی هستند و گاها در دسته دندانپزشکی زیبایی نیز قرار می گیرند. نصب این روکش ها توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام داده می شود.

بیشتربخوانید... دندان درد

فرق روکش دندان با ونیر دندان چیست؟

 از مهم ترین سوء تفاهم هایی که در خصوص روکش دندن وجود دارد، این است که بسیاری از مردم، روکش ها را با ونیر دندان اشتباه می گیرند. یعنی بسیاری فکر می کنند که روکش با لمینت سرامیکی دندان بدون تراش یا ونیر کامپوزیت یکسان هستند. اما این دو کاملا با هم فرق دارند. ونیرهای دندانی پوسته های  بسیار نازک و ظریف هستند که تنها به بخش جلوی دندان ها متصل می شوند. به عبارتی با تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان به کمک یک چسب مخصوص به سطح جلوی دندان ها وصل می شوند. اما روکش دندان کاملا متفاوت بوده و تمام سطوح و بخش های مختلف دندان را می پوشاند. برای نصب روکش ها لازم است بیشتر ضخامت مینای دندان از همه طرف تراشیده شود.

منبع: درمان ارتودنسی