shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

تفاوت پروتز ترمیم مو با کلاه گیس

۱ در کلاه گیس از الیاف و موهای پلاستیکی و مواد شیمیایی استفاده میشود در صورتیکه در ترمیم مو موی طبیعی انسان بکار برده می شود .

۲ در سیستم کلاه گیس موهای مصنوعی بصورت نواری در چرخشهای منظم به شکل دایره سطح سررا پوشش میدهد و این کار توسط ماشین انجام میشود که دقت و ظرافت در آن بسیار پایین است ، ولی در ترمیم مو، موهای طبیعی بر روی پروتزهای مخصوص با روش نانو ارگانیک به شکل سینوسی انجام میشود که دقت و ظرافت در آن بسیار بالاست.

۳- ترمیم مو برخلاف کلاه گیس قابل حالت دهی و رنگ ، فر ، مش ، سشوار و است و همچنین در فعالیتهای ورزشی و استحمام و بطور ثابت و محکم باقی می ماند.

۴ کلاه گیس بایستی هر ۲ تا ۳ ماه یکبار تعویض گردد ، ولی عمر پروتزهای ترمیم مو بین دو تا پنج می باشد.

۵ در پروتزهای ترمیم مو ، قابلیت فیکس بلند مدت تعریف شده است اما کلاه گیس ها فقط برای استفاده چند ساعته طراحی گشته اند . به علت اینکه در این پروتزها از متریال نانو استفاده گشته ، استفاده بلند مدت بصورت ثابت بر روی سر هیچگونه مشکل و یا عوارض پوستی همچون تجمع میکروبها ، باکتری ها ، قارچها و . شکل نخواهد گرفت ، زیرا میکروبها ، باکتری ها ، قارچها و در محیط نانو توانایی رشد و تکثیر و تجمیع را نخواهند داشت ، اما در کلاه گیسهای معمولی تکثیر و تولید انواع میکروبها و قارچها بر اثر استفاده بلند مدت رویت گشته و این کلاه گیس ها برای این نوع کاربری طراحی نشده است.

۶ در پروتزهای ترمیم مو فیکس ثابت این امکان را بوجود می اورد که فرد مورد نظر با داشتن پروتز ترمیم مو بر روی سر بتواند تمام فعالیتهای روز مره و لازم زندگی خود را اعم از ورزش کردن مانند :استخرو یا غیره ، استحمام کردن ، کارهای پیرایشی همچون فر ، مش ، حالت دهی ، رنگ و را با داشتن این کورتکس ها بصورت فیکس ثابت بر روی سر انجام دهد.

7 در پروتزهای ترمیم مو بعلت استفاده از تکنیک های خاص ، پوست سر خود شخص کاملا در مجاورت هوا و شستشو قرار میگیرد به گونه ای که در لحظه ی استحمام در وضعیت فیکس ثابت این پروتزها بر روی سر پوست سر خود شخص کاملا شسته و تمیز میگردد و استفاده از این پروتزها بر خلاف کلاه گیسها هیچگونه آلرژی و یا حساسیت و یا خارش و یا چیزهایی از این دست ، را بدنبال نخواهد داشت در صورتیکه کسانی که از کلاه گیس استفاده کردند یکی از بزرگترین مشکلات خود را همین موارد اعلام نموده اند.

۸ در پروتزها بعلت استفاده از تکنیک بیلیچینگ کردن ریشه مو ، موها این طور به نظر میرسند که انگار از داخل پوست سر رویش کرده اند ، این تکنیک تنها بر روی پروتزهایی که با متریال نانو طراحی و ساخته گشته اند قابل اجرا و استفاده میباشند و لازم به ذکر است در این روشها از هیچ چیز دیگری بجز موی طبیعی نمیتوان استفاده کرد چون بیلیچینگ کردن مو ( بی رنگ کردن مو به اندازه دو یا سه میلیمتر) فقط بر روی موی طبیعی قابل اجراست. در صورتیکه در کلاه گیسها از الیاف مصنوعی و یا موهای فراوری شدیی که کیفیت آنها بسیار پایین میباشد را استفاده میگردد و تکنیک بیلیچینگ تنها بر روی موهای قابل اجراست که کیفیت و استحکام مو در درجات بالایی از کیفیت قرار داشته باشند و موهایی با مشخصات فقط طبیعی بودن این قابلیت را دارا نمیباشد و این یکی از بزرگترین فاکتورهای همسان سازی در روش ترمیم مو میباشد.

برای خرید کلاه گیس کلیک کنید.

 

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی (Body Mass Index) یا همان بی ام آی، نسبت قد به وزن افراد است که در واقع تناسب اندام شما را بررسی می‌کند.

احتمال دارد BMI را به نام شاخص کوتله نیز شنیده باشید، دانشمند بلژیکی که ۱۸۰ سال پیش شاخص توده بدنی را تعریف کرد.

شاخص توده بدنی (BMI) مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد شما است. تناسب اندام ایده‌آل برای افراد متفاوت است و شاخص توده بدنی در خانم‌ها، آقایان و کودکان در محدوده متفاوتی قرار می‌گیرند.

سال‌ها است برای بررسی تناسب اندام از BMI استفاده می‌شود اما نکته اینجاست که در این شاخص، اطلاعاتی از جمله میزان عضله، چربی و تراکم استخوان‌ها لحاظ نمی شود و این باعث می‌شود تا بررسی سلامت اندام شما بطور دقیق و کامل انجام نشود‌.

اگر بطور حرفه‌ای ورزش می‌کنید اما ممکن است بی ام ای شما در دسته بندی چاق و دارای اضافه وزن قرار بگیرد، درصورتیکه در سلامت کامل به سر می‌برید! برای همین فراموش نکنید که برای  بدست آوردن BMI معتبرتر و دقیق باید درصد چربی، عضله، میزان آب بدن و را با دستگاه بادی آنالیز اندازه‌گیری کنید.

bmi بدن چجوری محاسبه میشه؟

فرمول محاسبه بی ام آی برابر است با تقسیم وزن فرد(به کیلوگرم) بر توان دوم قد او(به متر). به عبارتی :

فرمول BMI = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد × قد بر حسب متر) یا به توان ۲

شاخص توده بدنی، اضافه وزن را به درستی تعیین می‌کند اما همانطور که گفتیم، در کنار محاسبه BMI باید استخوان‌بندی و عضلات بدن هر فرد اندازه‌گیری شود تا با بررسی این فاکتورها، بتوان اظهار نظر دقیقی درباره اضافه وزن ارائه داد.

البته این موضوع را به یاد داشته باشید که BMI از دسته‌های استاندارد وضعیت وزن محسوب می‌شود که به پزشکان در تشخیص درجه چاقی کمک می‌کند.

محاسبه توده بدنی به ما در بررسی سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و می‌توان با استفاده از آن ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را پیش‌بینی کرد.

افرادی که BMI بالاتر از ۴۰ دارند، در معرض بیماری‌هایی چون کلسترول خون بالا، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی، سکته، فشار خون بالا، برخی سرطان ها قرار می‌گیرند.

افرادی که BMI خیلی کم دارند که نشانگر کمبود وزن است، در معرض بیماری‌هایی مانند سوء‌تغذیه، پوکی استخوان، کم‌خونی  و هستند.

رژیم ۳ روزه چگونه است؟

رژیم شوک ۳ روزه یک رژیم لاغری سریع است که به افراد کمک می کند تا در عرض  سه روز ۵ کیلو وزن کم کنند. ماریسا مور، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می گوید: “شما یک برنامه غذایی خاص را برای سه روز دنبال می کنید، سپس چهار تا پنج روز بعد می توانید به انتخاب خود هرچه می خواهید بخورید.” ظاهراً افراد می توانند هر چند وقت یکبار که بخواهند از برنامه رژیم کم کالری استفاده کنند.

رژیم ۳ روزه دارای منوهای رژیم غذایی کم کالری برای وعده های صبحانه، ناهار و شام است. ویلیامز می گوید: شما موظف به خوردن غذاهای خاص و قسمت های موردنظر آن هستید. این رژیم علاوه بر اینکه کالری بسیار کمی دارد، دارای کربوهیدرات و سایر مواد مغذی نیز هست. مور می‌گوید: مانند اکثر برنامه‌های رژیم غذایی مد روز، در این رژیم نیز محدودیت کالری وجود دارد.

بیشتربخوانید... دلایل احساس سرما بعد از عمل لاغری

مزایا و معایب رژیم ۳ روزه

مور و ویلیامز فواید اندکی در رژیم غذایی ۳ روزه یافتند. مور می‌گوید: در مقایسه با دیگر رژیم‌های غذایی مد روز، این رژیم حاوی برخی از میوه‌ها و سبزیجات است، اما در مورد اینکه بخواهم بگویم این رژیم نکته مثبتی نسبت به سایر رژیم های مد روز دارد،نیز تردید دارم. به طور نسبی، حداقل مزیت این رژیم اینست که نیاز به مصرف چربی و قند زیاد ندارد، اما بازهم انجام آن را توصیه نمی کنم. لیست معایب این رژیم طولانی است:

رژیم غذایی ۳ روزه منجر به کاهش وزن اشتباه می شود. ویلیامز می‌گوید: با این برنامه وزن کم می کنید، اما چه وزنی را از دست می‌دهید؟ وقتی مصرف کالری را محدود می کنید، بدن با کاهش سرعت متابولیسم و ورود به حالت گرسنگی، ماهیچه های بدون چربی را از دست می دهد و چربی را حفظ می کند. سپس، وقتی دوباره به طور عادی غذا می خورید، بدن با ادامه ذخیره کالری ها به عنوان چربی، به نوعی از خود محافظت می کند، زیرا نمی داند چه زمانی ممکن است گرسنگی دوباره اتفاق بیفتد.

بیشتربخوانید... دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو

احتمالاً گرسنه، بداخلاق و دچار یبوست هستید. به گفته ویلیامز، اکثر مردم به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز نیاز دارند. با این حال، طبق برنامه رژیم غذایی ۳ روزه، افراد فقط ۲ تا ۵ گرم فیبر در وعده های صبحانه و ناهار و کمی بیشتر از آن را در شام دریافت می کنند. ویلیامز می گوید: کمبود فیبر، همراه با عدم تأمین آب کافی، می تواند منجر به بروز یبوست در فرد شود.

این برنامه فاقد علم کافی است. هیچ پیشینه علمی پشت توصیه های رژیم ۳ روزه وجود ندارد. مور می گوید: هیچ مبنای علمی برای غذاهای انتخاب شده وجود ندارد.

رژیم ۳ روزه مواد مغذی را کم می کند. مور می گوید:این یک برنامه محدودکننده است که فاقد انواع مواد مغذی است.

منبع: مجله سلامتی جیم جو

 

6 نکته و اصل مراقبت از ارتودنسی سرامیکی که حتما باید بدانید

کسانی که درمان ارتودنسی با براکت سرامیکی را تجربه می کنند خوب می دانند که این سیستم ارتودنسی چقدر زیبا، موثر و صد البته چالش برانگیز است. افراد با بریس سرامیکی معمولا از لبخند خود راضی هستند چون در دستگاه ارتودنسی نامرئی دارند و کسی متوجه درمان آن ها نمی شود. اما مراقبت از این دستگاه های نامرئی کار هر کسی نیست و نسبتا دشوار است. زیرا براکت ها و سیم ارتودنسی سرامیکی معمولا زود دچار تغییر رنگ می شوند و احتمال شکسته شدنشان وجود دارد.  بنابراین مراقبت از آن ها باید بیشتر از سایر دستگاه ها باشد.

6 اصل مراقبت از ارتودنسی سرامیکی که بهتر است بدانید

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید

در حالت عادی و زمانی که هیچ دستگاه ارتودنسی ندارید باید روزانه دست کم 2 بار دندان  های خود را مسواک بزنید اما دقت کنید که اگر درمان ارتودنسی ثابت با براکت سرامیکی را تجربه می کنید باید بعد از هر وعده غذایی یا خوردن و نوشیدن هر چیزی مسواک بزنید.

نخ دندان بکشید و از دهانشویه ها استفاده کنید

برای مراقبت از ارتودنسی سرامیکی تنها مسواک زدن کافی نیست. در حقیقت مسواک زدن تنها بخشی از پروسه تمیز کردن دندان ها را شامل می شود و مکمل این کار نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها است.

سیگار کشیدن را به طور کامل متوقف کنید

سیگار کشیدن به دلایل زیادی برای سلامتی شما مضر است و علاوه بر این، سیگار کشیدن با ارتودنسی سرامیکی باعث می شود بریس های سرامیکی، الاستیک های رنگی و دندان های شما دارای لکه های زرد شوند.

بیشتربخوانید... قالب‌ گیری ارتودنسی

از خوردن بعضی مواد غذایی خودداری کنید

مواد غذایی که رنگدانه های قوی و ماندگاری دارند می توانند باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ در سطح دندان ها و حتی براکت های شما شوند.

همزمان با ارتودنسی سرامیکی از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید!

خمیر دندان های سفید کننده برای داشتن لبخندی زیبا و درخشان تر همیشه به افراد توصیه میشوند اما در خصوص اصول مراقبت از ارتودنسی سرامیکی چنین چیزی درست نیست. نه تنها در خصوص ارتودنسی با براکت سرامیکی، که حتی در ارتودنسی با براکت دیمون و معمولی نیز این اصل صادق است. شما نباید از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید.

همیشه سر وقت به مطب متخصص مراجعه کنید

مهم ترین چیزی که در همه روش های ارتودنسی دندان باید به آن توجه کرد، مراجعه منظم به مطب متخصص ارتودنسی دندان است.

منبع: دندانپزشکی ارتودکتر

کلاه گیس برای بیماران شیمی درمانی

بیماران شیمی درمانی معمولا تمامی موهای سر خود را از دست می دهند و از بانک موی مناسبی برای پیوند مو برخوردار نیستند. به همین دلیل استفاده از روش کلاه گیس به منظور ترمیم کردن موهای انها می تواند گزینه مناسبی باشد.

کلاه گیس در واقع به گونه ای است که بر روی سر به شکل موقت قرار می گیرد و امکان برداشتن آن از  روی سر در مواقع مورد نظر وجود دارد و شخص می تواند هر مواقعی که مایل بود از کلاه گیس استفاده کند و به پوست سر خود تنفس دهد.

انواع کلاه گیس‌ شیمی درمانی

بیماران شیمی درمانی که قصد داشته باشند از کلاه گیس به منظور ترمیم مو بهره مند گردند امکان استفاده از انواع کلاه گیس را خواهند داشت که انواع آن عبارتند از:

کلاه گیس مصنوعی

کلاه گیس مصنوعی یکی از انواع کلاه گیس است که در ساخت آن از الیاف مصنوعی نانو استفاده می شود و این الیاف مصنوعی بر روی یک شبکه توری قرار گرفته می شوند و سپس با استفاده از این شبکه بر روی سر قرار می گیرند.

بیمارانی که بر اساس ابتلا به سرطان شیمی درمانی کرده اند امکان استفاده از کلاه گیس مصنوعی را خواهند داشت.

کلاه گیس طبیعی

کلاه گیس طبیعی یکی دیگر از انواع کلاه گیس است که در ساخت آن از موهای طبیعی انسان استفاده می شود و به جای استفاده از الیاف مصنوعی در ساخت آن از موی طبیعی بهره گرفته می شود که با این وجود میزان طبیعی بودن کلاه گیس بسیار افزایش پیدا می کند.

بیمارانی که شیمی درمانی انجام داده باشند نیز می توانند کلاه گیس طبیعی را مورد استفاده قرار دهند و به زیبایی چهره خود بیفزایند.

کدام نوع کلاه گیس برای بیماران شیمی درمانی بهتر است؟

در میان دو نوع کلاه گیس ذکر شده در فوق می توان گفت که کلاه گیس طبیعی از مزیت های بیشتری برای بیماران شیمی درمانی برخوردار است. زیرا این نوع کلاه گیس جلوه طبیعی تری به شخص می دهد و از مصنوعی شدن چهره جلوگیری می کند.

علاوه بر آن استفاده از این کلاه گیس از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است و در مقایسه با کلاه گیس مصنوعی دیر تر زیبایی و حالت خود را از دست می دهد.

کلاه گیس طبیعی را می توان در مدل ها و رنگ های مختلف تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد که با این وجود هم بانوان و هم آقایان امکان استفاده از این روش را برای ترمیم مو خواهند داشت.

استفاده از کلاه گیس طبیعی باعث می شود که شخص به راحتی بتواند امور روزمره خود را انجام دهد.