shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

دلایل درد دندان و گزینه های درمانی

درد دندان ، به هر دردی که در دندان یا اطراف آن بوجود می آید دندان درد می گویند این درد اغلب هم شدید و ناخوشایند است.

علت درد دندان

از شایعترین مواردی که باعث دندان درد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد. این موارد عبارتند از:

·         بیماری لثه

·         پوسیدگی دندان

·         دندان های حساس

·         التهاب پالپ دندان

·         دندان ترک خورده یا آسیب دیده

آبسه

درد دندان در اثر بیماری لثه بیماری لثه با عفونت لثه مشخص می شود. هنگامی که عفونت در لثه ها رخ می دهد ، لثه ها ملتهب ، داغ ، قرمز و متورم می شوند. در صورتی که درمان مناسبی صورت نگیرد ، عفونت لثه وخیم تر شده و باعث جدا شدن لثه از دندان می شود. در این هنگام جیب هایی تشکیل می شود که باکتری های بیشتری را در خود جای می دهد. سپس ریشه دندان در معرض پلاک قرار می گیرد و مستعد پوسیدگی دندان می شود.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به فرسایش و تشکیل حفره در سطح بیرونی مینای دندان اشاره دارد. هنگامی که پلاک ( لایه ای از باکتری های چسبنده ) روی مینای دندان تشکیل می شود. این پلاک می تواند اسید تولید کرده و مینای دندان شما را ضعیف و یا حتی سوراخ کند.

حساسیت و درد دندان

بعضی اوقات وقتی که یک یا چند دندان شما در معرض هوای سرد ، مایعات یا غذاهای خاصی قرار می گیرد ممکن است دندان های شما حساس شوند. این بدان معنی است که دندان شما به یک یا چند محرک حساسیت پیدا کرده است.

دستگاه ارتودنسی کامل متحرک برای محافظت از دندان ها

اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در اینباره : اگر دچار بروکسیسم مربوط به خواب هستید ، دندانپزشک عمومی شما ممکن است به شما پیشنهاد ملاقات با یک متخصص ارتودنسی را بدهد. یک ارتودنتیست پس از معاینه شخص شما ، ممکن است درمان ارتودنسی دندان  را برای شما در نظر بگیرد. در این گونه موارد به طور معمول یک متخصص ارتودنسی بریس متحرک را برای شما تجویز می کند. اما به خاطر داشته باشید این محافظ ، تنها دندان های شما را در برابر آسیب محافظت می کند اما نمی تواند علت بروز بروکسیسم و تعداد قسمت های آنرا کاهش دهد. بنابراین شما تمرکز خود را بر روی بخش اساسی برنامه درمانی خود قرار دهید.

آبسه

به طور معمول آبسه دندان از یک حفره درمان نشده یا بیماری پالپ ایجاد می شود. سپس محفظه پالپ آلوده سعی می کند خود را از نوک ریشه دندان خارج کند. فشار ناشی از عفونت زهکشی باعث ایجاد یک درد مداوم می شود. این درد هنگام ضربه شدیدتر می شود. اگر درمان صورت نگیرد درد توام با تورم شدید تر می شود. 

آشنایی با مشکلات ارتودنسی کودکان (8 مشکل رایج ارتودنسی)

خیلی از والدین از ما میپرسند که آیا راهی برای تشخیص زودهنگام مشکلات ارتودنسی کودکان مان وجود دارد؟ اگر کودک ما مشکلی در خصوص دندان هایش داشته باشد آیا میتوانیم آن را خیلی زودتر از آنکه دردسرساز شود شناسایی کرده و برطرف کنیم؟ جواب ما هم تقریبا همیشه بله است و پیشنهاد میکنیم که فرزندانتان را دست کم از سن 7 سالگی به مطب یک متخصص ارتودنسی ببرید تا بعد از معاینه و ارزیابی دقیق مشکلات ارتودنسی کودکان را در صورت وجود شناسایی کرده و خیلی زود درمان کنید. به خاطر اهمیت این موضوع ما این مقاله را به مشکلات اساسی و شایع ارتودنسی دندان در کودکان اختصاص داده ایم.

بیشتربخوانید... طرح لبخند

رایجترین مشکلات ارتودنسی کودکان کدامند؟

به طور کلی به نظر میرسد که 9 مشکل اساسی در خصوص عدم هماهنگی دندان ها و فک کودکان وجود دارد. از آنجا که شاید برخی از والدین هنوز کودکان خود را به متخصص ارتودنسی نشان  نداده اند، میتوانید ادامه مقاله را بخوانید و اگر فکر میکنید کودکتان با یکی از مشکلات ذکر شده مواجه هست حتما او را به نزد یک متخصص ارتودنسی خوب ببرید.

بیشتربخوانید... فواید لمینت دندان

 8 تا از مشکلات ارتودنسی کودکان

·         جوانه زدن غیرطبیعی دندان ها (در آمدن غیر طبیعی دندان)

·         ازدحام دندان

·         کراس بایت

·         فاصله بین دندان ها

·         آندربایت

·         اوربایت

·         اورجت افزایش یافته

·         اوپن بایت

چگونه مشکلات ارتودنسی فرزندانمان را حل کنیم؟

اگر نگران سلامتی ارتودنسی فرزند خود هستید ، وقت آن است که با یک متخصص ارتودنسی خوب مشورت کنید. اگر ساکن تهران هستید خوشحال میشویم که با مطب بهترین دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی تماس بگیرید یا اینکه به صورت حضوری مراجعه کنید.

منبع: مجله تخصصی ارتودسی دندان

علت تورم سقف دهان و درمان آن

سقف دهان دقیقا کجاست و چه نقشی دارد؟

سقف دهان شامل یک صفحه استخوانی در جلو و یک قسمت غیر استخوانی در پشت است. این ها با هم،به عنوان یک مانع بین حفره دهانی و بینی عمل می کنند. با گذشت زمان و بر اثر دلایلی این بخش از دهان ممکن است دچار ورم و برآمدگی شود. این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

علل تورم سقف دهان کدامند؟

طیف وسیعی از شرایط می تواند سقف متورم دهان را ایجاد کند. برخی از دلایل ممکن است جزئی و عادی باشند و خیلی زود برطرف شوند اما برخی دیگر میتوانند جدی بوده و با مداخله دندانپزشکان یا پزشکان متخصص برطرف شوند. برخی از علل جزئی و زودگذر تورم سقف دهان میتواند شامل پروسه های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی باشد. برای مثال موارد زیر به صورت موقت و در بعضی مواقع باعث این ورم میشوند:

·         ارتودنسی دندان (ممکن است به خاطر تحت تنظیم دستگاه های ارتودنسی لثه ها و کام دهان کمی ورم کند)

·         ایمپلنت دندان (ورم لثه و کام دهان یکی از عوارض ناچیز و زودگذر عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان است)

·         نصب ونیر دندان طی پروسه طرح لبخند (اگر کار نصب لمینت دندان ، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و سایر روکش های دندانی را به یک دندانپزشک زیبایی بی تجربه بسپارید احتمال اینکه به لثه یا سقف دهان شما آسیب زده , باعث تورم موقتی آن بخش ها شود وجود دارد)

·         بارداری (دندانپزشکی بارداری)

·         خوردن مواد غذایی سفت و سخت

علل جدی تر ورم سقف دهان

سایر عللی که میتواند جدی تر بوده و نیازمند توجه دندانپزشک باشد عبارتند از: 

زخم در دهان

اغلب زخم های دهان، مانند زخم های دهلیزی و زخم های سرد، بر روی لثه ها، گونه ها یا لب ها ظاهر می شود. در برخی موارد ممکن است بر روی سقف دهان ظاهر شود. زخم ها می توانند باعث درد، تورم و ورم شوند. 

آسیب یا تروما

یکی از شایع ترین علل تورم بر روی سقف دهان آسیب یا تروما است که در دندانپزشکی اطفال نیز بسیار پر اهمیت است.

کمبود آب

از دست دادن آب بدن می تواند تورم سقف دهان ایجاد کند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود.

موکوسل

ایجاد یک مخاط در داخل یک کیست توده ای شکل می گیرد که در سقف دهان به نام  موکوسل ظاهر می شود. موکوسل ها معمولا بدون درد هستند و معمولا پس از یک آسیب جزئی مانند برش یا تورم سقف دهان رخ می دهند.

سایر موضوعات... روش های لاغری

تشخیص و درمان نشتی اسلیو معده

هنگامی که شیره گوارشی از معده خارج می شود، می تواند موجب درد شدید و آسیب به ارگان های داخلی و بافت های دیگر بدن شود. عدم درمان به موقع این وضعیت می تواند موجب مرگ بیمار شود.

بیشتربخوانید... قرص لاغری

علائم نشتی اسلیو معده کدامند؟

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های نشتی اسلیو معده عبارت است از:

·         افزایش ضربان قلب

·         تنگی نفس

·         درد در ناحیه شکم

·         درد در قفسه سینه

·         شانه درد

·         سرگیجه

·         تب

·         احساس بیماری و نگرانی

در صورتی که پس از جراحی اسلیو معده به هر یک از علائم نشتی اسلیو معده دچار شدید سریعا به متخصص جراحی های لاغری خود اطلاع دهید.

تشخیص

تشخیص نشتی اسلیو معده از طریق آزمایش دستگاه گوارش فوقانی(GI) یا سی تی اسکن انجام می شود. در هر دو روش بیمار مایعی به نام کنتراست می نوشد و سپس از طریق عکس های ایکس ری مشخص می شود که آیا کنتراست از معده نشت کرده یا خیر. اگر بیمار علائم نشتی در اسلیو معده را داشته باشد ولی آزمایشات چیزی نشان ندهند، ممکن است جراح دستور یک عمل اورژانسی را برای پیدا کردن نشتی بدهد.

بیشتربخوانید... رژیم قلیایی

برای درمان نشتی اسلیو معده به احتمال زیاد مراحل زیر انجام می شود:

·         تزریق آنتی بیوتیک داخل رگ

·         از بین بردن هرگونه عفونت ناشی از نشتی، ترمیم نشت یا ایجاد دوباره ی خط بخیه

·         قرار دادن استنت از طریق آندوسکوپی در کنار قسمت نشتی از درون کیسه معده

·         توقف غذا خوردن از طریق دهان. بیمار ممکن است تا زمان بهبود نشتی از طریق لوله ای که مستقیما به روده کوچک می رود، غذا دریافت کند.

البته تنها اسلیو معده نیست که ممکن است نشت کند. در این قسمت به نشت بای پس معده نیز می پردازیم.

منبع: روش های ترمیم و زیبایی دندان

 

دانستنی های لازم در مورد ایمپلنت دندان

همواره یکی از بهترین و نخستین انتخاب ها برای جایگزینی دندان از دست رفته کاشت ایمپلنت دندان است، ایمپلنت دندانی که در فک و لثه قرار می گیرد، همانند یک دندان طبیعی عمل می کند. در کاشت ایمپلنت دندان دیگر نیازی به تراش سایر دندان های سالم اطراف وجود ندارد.

ایمپلنت های دندانی یک نوع پایه تیتانیومی سازگار با سلول‌های بدن افراد می باشند، ایمپلنت ها به عنوان یک جایگزین خوب، دائمی به جای یک یا تعدادی دندان از دست رفته توسط متخصصان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند، بعد از قرار گیری ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در اطراف ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش خورده و به فک متصل می شود، برای جوش خوردن ایمپلنت به مدت زمانی تقریباً 3 الی 6 ماه نیاز است، بعد از جوش خوردن ایمپلنت تاج و روکش دندان بر روی ایمپلنت قرار می گیرد.

کدام ایمپلنت مناسب تر است؟

امروزه ایمپلنت های موجود در بازار انواع مختلفی دارند و در برندهای مختلف وارد بازار می شوند، تشخیص اینکه کدام نوع ایمپلنت برای فردی که به دندانپزشک ترمیم و زیبایی برای کاشت دندان مراجعه کرده است مناسب می باشد به عهده متخصص ایمپلنت می باشد، به هر میزان که مواد مورد استفاده شده در ساخت ایمپلنت دندان با بافت های بدن فرد سازگاری و هماهنگی بیشتری داشته باشد, آن ایمپلنت دارای کیفیت بالاتری می باشد.

آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

جراحی کاشت ایمپلنت دندان معمولان تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد، بنابراین نباید دردی در طول عمل جراحی کاشت ایمپلنت حس بشود، بعد از اتمام بی حسی و جراحی ناراحتی‌هایی وجود خواهد داشت که این ناراحتی برای افراد مختلف متفاوت می باشد.

بیشتربخوانید... آبسه دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان ها بعد از کاشت ایمپلنت در راستای جلوگیری از ایجاد پلاک و باکتری‌های دندانی و آسیب دیدن لثه و دندان ها ضروری می باشد. حفظ بهداشت دهان و دندان به صورت مطلوب بعد کاشت دندان دارای اهمیت ویژه می باشد.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان با کامپوزیت

عمر ایمپلنت های دندانی چند سال است؟

میزان عمر ایمپلنت دندانها به عوامل مختلفی مانند میزان حفظ و رعایت بهداشت دهان و دندان، معاینات و چکاپ های منظم دندانپزشکی، رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی و . . . بستگی دارد.

بیشتربخوانید... مجله تخصصی ارتودنسی دندان