shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

رژیم آلکالاین یا قلیایی

رژیم آلکالاین یا قلیایی، غذاهایی را که تصور می‌شود خاصیت اسیدی را در بدن افزایش می‌دهند، از برنامه غذایی سالم حذف می‌کند. این رژیم غذایی می‌تواند از سلول‌های افراد محافظت کند، میزان مواد معدنی بدن را متعادل نگه دارد و باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در عروق خونی شده و مانع ایجاد سنگ کلیه گردد. زمانی که بدنتان بیش از اندازه اسیدی است، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن افزایش یافته و کاهش وزن نیز سخت‌‌تر خواهد شد. میزان استاندارد pH بدن در صبح باید بین 6.5 و 7.5 باشد؛ این عدد ممکن است بنابر رژیم غذایی فرد و عادات غذایی او تغییر کند. هرچند میانگین این عدد تقریباً باید بین 7.3 و 7.4 باشد که کمی قلیایی است.

پیروی از رژیم غذایی قلیایی بسیار دشوار است؛ زیرا تعداد زیادی از غذاهای منع شده در آن جزو غذاهای رایج و محبوب در بسیاری از رژیم‌های غذایی هستند. هم‌چنین بخش عمده‌ی این رژیم نیز گیاهی بوده و ممکن است افرادی که به خوردن گوشت علاقه دارند با مشکلاتی مواجه شوند. بسیاری از افراد به دلیل میزان نمک بالا در غذاهای فرآوری شده‌ی موجود در رژیم‌های مدرن از ترشح بیش از اندازه‌ی اسید در بدن رنج می‌برند که باعث بالا رفتن سطح اسید در بدن (pH کمتر از 7) می‌شود. با حذف بسیاری از غذاهایی که باعث افزایش خاصیت اسیدی و التهابات می‌شوند، می‌توان میزان منیزیم، کلسیم و فسفر خون را بهبود بخشید.

بیشتربخوانید... رژیم کتوژنیک چیست

رژیم غذایی قلیایی چطور کار می‌کند؟

برای شروع و ورود به این رژیم غذایی باید نسبت به غذاهای دارای ماهیت اسیدی، اطلاع کسب کرده و آن‌ها را بشناسید. در ادامه لیست غذاهای مناسب و مضرر برای رژیم قلیایی را توضیح داده‌ایم. در رژیم قلیایی، برخی از میوه ها برای PH شما خوب بوده و برخی دیگر نیستند. به عنوان مثال سیب، موز، آنانانس و آووکادو بسیار خوب هستند. موز دارای PH نزدیک به 5 بوده و PH آووکادو نیز 7 است. دیگر گزینه‌های پیشنهادی را می‌توان سیب زمینی شیرین، شاه بلوط، توفو، جوانه ها و … دانست.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی کم کالری

 فواید رژیم قلیایی چیست؟

رژیم قلیایی فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد زیرا هر چقدر اسید بدن کم باشد بدن به سلامتی نزدیکتر می‌شود و این یکی از مزایای اصلی رژیم برای لاغری است. مهم‌ترین فواید اصلی رژیم قلیایی عبارتند از کاهش فشار خون، جلوگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و تقویت تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها.

منیع: مجله رژیم لاغری جیم جو

آشنایی با ارتودنسی سنتی و روش های آن

ما در این مقاله از بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران قصد داریم تفاوت‌های اصلی ارتودنسی سنتی و ارتودنسی نامرئی را بیان کنیم. شما با دانستن تفاوت‌های اصلی ارتودنسی زیبائی و ارتودنسی سنتی می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. اهداف اصلی ارتودنسی اصلاح ضعف گزش، داشتن لبخندی زیبا و دندان های مرتب بعد از درمان است. شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از چه روش درمانی استفاده کنید. ما ابتدا درباره انواع روش درمانی توضیحاتی خواهیم داد و سپس به بررسی مزایا و معایب هر روش خواهیم پرداخت.

بیشتربخوانید... ارتودنسی طرح دار چیست؟

چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی بین ارتودنسی زیبائی و ارتودنسی سنتی وجود دارد؟

هر یک از این نوع درمان‌های ارتودنسی مزایا، معایب، تفاوت‌ها و شباهت‌های خود را دارد، اما هر دو هدف یکسانی دارند و از آنجا که هیچ درمانی بهتر از روش درمانی دیگر وجود ندارد، انتخاب شما بستگی زیادی به نظر متخصص ارتودنسی و ترجیحات شما دارد. به این ترتیب، در زیر شباهت‌ها و تفاوت‌ها را به شما خواهیم گفت:

شباهت‌های ارتودنسی سنتی و ارتودنسی زیبائی

هر دو ارتودنسی فاصله و ناهنجاری دندان‌ ها را اصلاح می‌ کنند. مورفولوژی صورت، دهان و دندان بهبود می‌یابد. هر دو ارتودنسی زیبایی دندان را بهبود می‌بخشد. هر دو ارتودنسی هر نوع تغییر در دندان‌ها را اصلاح می‌کنند. دندان‌ها را در موقعیت جدید خود قرار می‌دهند. کارایی یکسان بین هر دو. ارتودنسی سنتی و نامرئی را می‌توان در افراد در هر سنی انجام داد.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی

تفاوت بین ارتودنسی شفاف و ارتودنسی سنتی

ارتودنسی سنتی، براکت‌های مربع شکل به دندان‌های شما می‌چسبند و با استفاده از سیم محکم یا سیم قوسی متصل می‌شوند. در حالی که تراز کننده شفاف را می‌توان در زمان صرف غذا به راحتی از دهان جدا کرد. ارتودنسی سنتی از فلز ضد زنگ ساخته می‌شود. در حالی ارتودنسی زیبایی از سرامیک سفید رنگ یا سنگ یاقوت کبود که رنگ شیشه دارد ساخته می‌شود. تمیز کردن دهان و دندان در ارتودنسی زیبایی راحت تر ار ارتونسی سنتی است. شما برای تمیز کردن ارتودنسی‌ها زیبایی آن‌ها را به راحتی از دهان خارج می‌کنید و زیر آب می‌گیرد. این درحالی است که برای ارتودنسی سنتی باید به دقت مسواک زده شود. از نظر زیبایی، ارتودنسی دندان نامرئی به سختی قابل مشاهده است. همچنین در این روش کنترل پیشرفت درمان ساده تر از ارتودنسی سنتی است. تفاوت دیگر این دو ارتودنسی در مدت زمان هر معاینه نیز هست. ارتودنسی فلزی بیمار باید هر ماه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید؛ اما در ارتودنسی زیبائی اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت کند هر دو ماه می‌تواند به متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

منبع: مجله ارتودنسی ارتودنتیست

ارتودنسی ثابت چیست و انواع آن کدامند؟

ارتودنسی ثابت چگونه عمل می کنند؟ ارتودنسی یکی از زیر شاخه های رشته دندانپزشکی است که به اصلاح ناهنجاری های دندانی و فک بیمار می پردازد تا دندان ها در جای صحیح خود قرار بگیرند و زیبایی دندان جلو بیمار متعادل و اصلاح شود. برخی از ابزارهای ارتودنسی برای تغییرات اولیه دندان ها به کار می روند اما برخی از آنها جهت تغییر و اصلاح رشد اجزا صورت به کارمی روند پس به نوعی کاربرد ارتوپدیکی نیز دارند؛ البته بعضی از این تجهیزات به طور همزمان هم کاربرد ارتوپدیکی و هم ارتودنسی را با هم دارند.

آیا در ارتودنسی ثابت نیاز به کشیدن دندان هست؟

 در ارتودنسی ثابت گاهی ضرورت کشیدن یک دندان وجود دارد که ارتودنتیست معمولاً آسیاهای کوچک فک بالا و پایین را می کشد اما تا حد ممکن دندان های نیش کشیده نمی شوند اگر دستور کشیدن دندان ها به خوبی توسط ارتودنتیست انجام شود؛ فاصله بین دندانی از بین خواهد رفت.

طول دوره درمان ارتودنسی

طول دوره درمانی می تواند بین 1 الی 2 سال باشد که این امر به شدت نامرتبی های دندان و فک بستگی دارد که بیمار باید برای چکاپ هر 4 هفته یکبار نزد ارتودنتیست خود برود تا ارتودنتیست با تنظیم سیم، اورینگ و فنرها باعث حرکت دندان ها شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی

انجام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی

 ارتودنسی ثابت باید توسط یک متخصص ارتودنسی ماهر و با تجربه انجام شود؛ زیرا به دلیل ظرافت و پیچیدگی کاری و ارائه بهترین روش درمانی و طولانی بودن دوره درمانی، متخصص 3 الی 4 سال بعد از گذراندن دندانپزشکی عمومی می تواند تخصص خود را بگیرد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک چیست؟

برخی از تجهیرات ارتودنسی را نمی توان از دندان خارج کرد و به صورت ثابت بر روی دندان ها قرار می گیرند که به نام «ارتودنسی ثابت» شناخته می شوند، اما برخی از تجهیزات قابلیت خارج شدن از دهان و فک را دارند که به این تجهیزات «ارتودنسی متحرک» می گویند. متخصص ارتودنسی با توجه به نوع مشکل و شدت ناهنجاری های دندان و فک بیمار استفاده از یکی از این تجهیزات را برای بیمار توصیه خواهد کرد که ارتودنسی متحرک به دلیل اینکه برای مسواک زدن می توان آن را خارج کرد راحت تر است اما این امکان وجود دارد که بیمار آن را گم کند که در این صورت پروسه درمانی می تواند طولانی تر شود.

هزینه ارتودنسی ثابت

بعد از گرفتن وقت نزد ارتودنتیست خود می روید و انتظارات خود را به او می گویید؛ او با توجه به سخنان شما، نوع ناهنجاری فک و دندانی و سن شما یکی از روش های درمانی ارتودنسی ثابت را اتخاذ خواهد کرد. سپس ارتودنتیست هزینه ارتودنسی و مراحل انجام کار را به شما می گوید تا به راحتی بتوانید به درمان فک و دندان خود بپردازید و نتیجه مطلوب را به دست آورید.

منبع: مجله ارتودنسی لاچینه

10 روش پیشگیری از پوسیدگی دندان که هر کسی باید بداند

پوسیدگی دندان از شایع‌ترین مشکلات مربوط به دهان و دندان است که سالانه شمار زیادی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله با 10 راه‌حل و نکته اساسی که در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر هستند آشنا خواهید شد.

بیشتربخوانید:

·         قیمت ایمپلنت

·          قیمت لمینت دندان

10 راه‌حل پیشگیری از پوسیدگی دندان

1.      هر روز مسواک بزنید

یکی از مهم‌ترین اصول پیشگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن است. توصیه می‌شود که در شبانه روز دو بار مسواک زده شود.

2.      با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

دندان‌های خود را بعد از هر وعده غذایی با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید.

3.      به پروسه فیشور سیلانت توجه داشته باشید!

فیشور سیلانت‌ها در نقش یک پوشش عمل کرده و حفرات غیرطبیعی دندان‌ها را می‌پوشانند تا مانع از تجمع باکتری‌ها و شروع پوسیدگی شوند.

4.      به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

بدون شک ، بهترین شخصی که می‌تواند به شما در حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند، یک دندانپزشک ترمیمی خوب است. مراجعه منظم و دست کم 2 جلسه در طول سال به یک دندانپزشک می‌تواند متضمن سلامت دهان و دندان شما باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خطرناک

5.      مصرف میان وعده‌ها و خوراکی‌های مضر را کاهش دهید

کسانی که برای خود برنامه‌های تغذیه‌ای منظمی دارند کمتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.

6.      غذاهای سالم بخورید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای تمام جنبه های سلامتی، از جمله بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

7.      از دهانشویه‌های آنتی باکتریال کمک بگیرید

پوسیدگی دندان همیشه به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان نیست. گاهی اوقات ممکن است برخی مشکلات، بیماری‌ها یا اختلالات خاص، دندان‌های ما را در معرض سایش قرار دهند.

8.      آب بیشتری بنوشید

امروزه اکثر شهرها مخصوصا در کشورهای غربی به منابع آب شرب عمومی خود فلوراید اضافه می‌کنند. این امر، یک درمان مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

9.      نخ دندان بکشید

 برای سلامتی دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان تنها مسواک زدن با خمیر دندان کافی نیست. ثابت شده که مسواک زدن تنها 60 تا 70 درصد سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند و 30 تا 40 درصد دیگر نیز تنها با نخ دندان کشیدن تمیز می‌شود.

10.  میزان مصرف مواد شیرین را کاهش داده و فیبر بیشتری بخورید

رژیم غذایی کم قند و سرشار از فیبر، برای سلامت دهان و دندان کودکان بسیار مفید است.

منبع: مجله ارتودنسی ارتوبلاگ

هزینه ترمیم و زیبایی دندان چقدر است؟

هزینه ترمیم و زیبایی دندان چه قدر است؟ امروزه تنها هدفی که کلینیک دندانپزشکی دنبال می‌کند، سلامت دندان‌ها نیست. دندانپزشکان همچنین توجه ویژه‌ای به ظاهر و زیبایی دندان‌ها دارند و اقداماتی در این جهت انجام می‌دهند.

ونیر

ونیر دندان یک روش تهاجمی برای اصلاح طرح لبخند شما است. ونیر دندان با نام‌های ونیرکامپوزیت، کامپونیر، باندینگ کامپوزیت، شناخته می‌شود. برای انجام ونیر دندانپزشک ابتدا لایه نازکی از مینای دندان شما را می‌تراشد و سپس روکش‌های ونیر را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد. قیمت انجام ونیر دندان، نصف قیمت انجام لمینت است.

لمینت

لمینت سرامیکی یک روش ترمیمی و زیبایی دندان است که برای انجام آن از روکش‌های سرامیکی که در لابراتوار ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. روکش‌هایی که در لابراتوار ساخته می‌شوند پس از این که دندانپزشک یک لایه نازک از دندان بیمار را تراشید با مواد مخصوصی روی دندان‌های بیمار چسبانده می‌شوند. این روکش‌ها بسیار نازک بوده و متناسب با رنگ دندان‌های بیمار ساخته می‌شوند. هزینه لمینت دندان برای هر دندان نسبت به هزینه انجام کامپوزیت، بالاتر است. هزینه انجام لمینت بر روی دندان‌ها به تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید با این روکش‌ها پوشانده شوند بستگی دارد.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان نوعی روش درمانی و ترمیمی دندانپزشکی، برای جایگزین دندان‌های از دست رفته است. برای انجام این کار دندانپزشک متخصص ایمپلنت پایه‌های ایمپلنت دندان را تحت بی حسی موضعی و با انجام جراحی در استخوان فک شما قرار می‌دهد. در مرحله بعدی دندانپزشک متخصص برای این پایه یک تاج به شکل دندان‌های طبیعی شما، می‌سازد. برای هیچ روش درمانی و ترمیمی دندانپزشکی نمی‌توان هزینه خاصی تعیین کرد. تعیین هزینه قطعی انجام ایمپلنت دندان تنها توسط دندانپزشک متخصص امکان پذیر است.

جراحی تغییرشکل لثه

جراحی تغییر شکل لثه یا جینجیووپلاستی برای تغییر شکل لثه‌ها استفاده می‌شود. با کمک این جراحی می‌توان بدشکلی‌ها و بدفرمی‌های لثه را اصلاح کرد. هزینه انجام این جراحی، تنها توسط پزشک تعیین می‌شود.

ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی و ترمیمی برای اصلاح دندان‌های نامرتب، به هم ریخته و فاصله دار است. با کمک ارتودنسی دندان‌ها می‌توان مشکلات و ناهنجاری‌هایی مثل بایت‌ها را ترمیم و اصلاح کرد. هزینه ارتودنسی به نوع ارتودنسی، شدت مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی شما، نوع ناهنجاری، سن شما و… بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی

بلیچینگ

 بلیچینگ دندان، یک روش غیر تهاجمی و بسیار کم هزینه برای سفید کردن دندان‌هایی است که زرد شده، تغییر رنگ داده‌اند یا لکه دارند.