shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

بی اختیاری ادراری چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی که می‌گوییم فردی دچار بی اختیاری ادراری شده، به این معنی است که نشت ادرار به‌صورت غیر ارادی ایجاد می‌شود، در حقیقت کنترل اسفنکتر ادراری از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایعی است، که بسیاری از افراد چه آقایان و چه خانم‌ها را درگیر می‌کند؛ اما طبق بررسی‌هایی که در این خصوص انجام شده، بی اختیاری ادرار در خانم‌ها بیش از آقایان است.

در بین سنین ۳۰ تا ۶۰، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها به این عارضه مبتلا می‌شوند، در حالی که در این دوره تنها ۵ درصد از آقایان دچار بی اختیاری ادرار خواهند شد.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار

بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، با مقداری ترشح از ادرار روبرو می شوند. برخی انواع بی اختیاری عبارت است از:

بی اختیاری استرسی: در این نوع بی اختیاری، ادرار در پی فشار وارده به مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین تراوش می کند.

بی اختیاری اضطراری: فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند. این نوع بی اختیاری می تواند به دلیل شرایطی مانند عفونت ها، اختلالات عصبی و یا دیابت ایجاد شود.

بی اختیاری سرریزی: فرد به صورت مکرر و ادامه دار و به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، ترشح ادرار دارد.

بی اختیاری عملکردی: اختلالات ذهنی و فیزیکی می توانند مانع رفتن فرد به دستشویی شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز قادر به درآوردن سریع لباس های خود نیستند.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

عوارض

بی اختیاری ادراری مزمن عوارض زیر را به دنبال دارد:

·         مشکلات پوستی: پوت همیشه مرطوب مشکلاتی نظیر جوش، عفونت پوستی و زخم را به دنبال دارد.

·         عفونت مجرای ادرار: بی اختیاری خطر عفونت مکرر مجرای ادرار را به همراه دارد.

·         تحت الشعاع قرار دادن زندگی شخصی: بی اختیاری ادراری روابط اجتماعی، روابط فرد در محیط کار و روابط شخصی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

درمان بی اختیاری ادرار

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، برای آنکه درمانی موثر برای شما در نظر گرفته شود، عوامل مختلفی از جمله نوع بی اختیاری، سن بیمار، سلامت عمومی و وضعیت روانی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آموزش کنترل مثانه به این صورت است:

به تاخیر انداختن

هدف اصلی در این روش این است که بیمار سعی بر کنترل کردن خود داشته باشد. در این مرحله بیمار می‌آموزد هر زمان که تمایل به ادرار کردن دارد، چگونه دفع ادرار خود را به تاخیر بیندازد.

در دو مرحله تخلیه ادرار

در این مرحله پس از اینکه بیمار ادرار می‌کند، باید چند دقیقه صبر کند، سپس مجدد دفع ادرار داشته باشد.

بیشتربخوانید.... واریکوسل چیست

جدول زمانی

در این مرحله بیمار باید برنامه‌ریزی برای استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشد، به این صورت است که باید در ساعت‌های مشخصی از طول روز به سرویس بهداشتی برود. به‌طور مثال باید هر دو ساعت یکبار به سرویس بهداشتی برود.

آموزش هر یک از این مراحل به بیمار کمک می‌کند تا به‌تدریج کنترلی در مثانه خود داشته باشد.

منبع: www.gymju.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد