shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

منظور از رژیم کودک چیست؟

توجه به رژیم کودک به این معنی است که کودک شما با توجه به سن و شرایط فیزیکی، چه نوع مواد غذایی را به چه اندازه دریافت می‌کند. اهمیت این موضوع تا جایی است که نوع تغذیه و رژیم کودک، کیفیت زندگی او را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین نقش مهمی در شکل‌گیری عادت غذایی کودک خود دارند؛ به این شکل ، زیرا این نوع رژیم غذایی از ابتدا در ذهن کودک نقش بسته و جزو سبک زندگی او شده است. همچنین توجه به رژیم کودک، وزن نرمال، روند افزایش قد مناسب، استخوان بندی سالم و شرایط ذهنی و روانی مطلوب را برای او به همراه خواهد داشت. باید بدانید که اگر در تغذیه کودک خود دقت نکنید، برای رشد اندام‌ها، سلول‌ها، دستگاه‌ها و بافت‌های بدن او ایجاد مشکل کرده‌اید و این امر ممکن است به مرور زمان و با افزایش سن کودک شدیدتر شود.

وزن نرمال برای کودکان چگونه تعیین می‌شود؟

برای تعیین وزن نرمال کودک در سنین مختلف و بررسی روند رشد او، باید معیارهایی برای سنجش وجود داشته باشد. به این شکل که رشد کودک را با اندازه‌گیری وزن، قد و دور سر او ارزیابی کرده و با توجه به سن او، وضعیت رشد کودک مشخص می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در رشد کودک، توجه به وزن او است، چرا که وزن از اصلی‌ترین شاخص‌های رشد محسوب می‌شود. در بدو تولد به طور معمول پسران از دختران کمی سنگین‌تر هستند، اما وزن نرمال نوزاد از 2/5 الی 4/6 کیلوگرم (متوسط 3/4 کیلوگرم) در نظر گرفته شده است. وزن نرمال کودک در 5 ماهگی دو برابر و در دو سالگی 4 برابر وزن زمان تولد او است. این درحالی است که با افزایش سن کودک، افزایش وزن او نیز کندتر خواهد شد، به طوری که سالی 2/5 کیلوگرم اضافه وزن برای کودک شما مطلوب خواهد بود. همچنین روند رشد کودک شما در سنین بلوغ، به طور ناگهانی افزایش یافته و نزدیک به دوسال جهش وزنی را تجربه خواهد کرد. برای آشنایی بهتر با روند رشد مطلوب کودک خود، توصیه می‌شود جداول استاندارد ضریب رشد را مطالعه کرده و در صورت افزایش یا کاهش وزن کودک، جهت رعایت رژیم‌های مناسب اقدام کنید.

رژیم لاغری کودک چیست؟

چاقی کودک، ممکن است ریشه در عواملی مانند وراثت، مسائل روانی و سبک زندگی داشته باشد. اما به طور معمول خوردن بیش از حد و عدم فعالیت جسمی، دو عامل اصلی افزایش وزن کودک است. در صورتی که نگران چاقی مفرط و افزایش وزن شدید کودک خود هستید، بهتر است ابتدا به پزشک و مشاور تغذیه مراجعه کنید. متخصصین تغذیه بر این باور هستند که رژیم لاغری کودک، برای سنین 10 سال به بالا مناسب بوده و قبل از این سن، نباید از رژیم برای کودکان استفاده شود. در این شرایط توصیه می‌شود، میان‌وعده‌های ناسالم و تنقلات پرکالری را از وعده‌های غذایی کودک حذف کرده و مواد غذایی ضروری را در وعده‌های اصلی بگنجانید. برای این کار به کودک خود انگیزه دهید و از هر گونه زور، اجبار و تهدید دوری کنید، زیرا ممکن است سلامت روان و جسم کودک شما را به خطر بیندازند.

منبع: مجله رژیم غذایی دایت فرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد