shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

دلایل اصلی جوش غرور جوانی یا دوران بلوغ چیست؟

دلیل اصلی زدن جوش بلوغ یا جوش غرور جوانی این موارد می‌تواند باشد:

1) ترشحات بیشتر غدد چربی

پوست صورت دارای منافذ زیادی است که از زیر به تعدادی غدد چربی متصل شده‌اند. درون این غدد، ماده چربی به اسم سبوم وجود دارد که از طریق منافذ به سطح پوست وارد می‌شوند. هر زمان که به خاطر دلایلی مثل عفونت، تمیز نگه داشتن پوست و این منافذ بسته شوند، ترشحات غدد چربی زیر پوست روی هم انباشته می‌شود و به صورت جوش در صورت و یا جاهای دیگر در بدن ظاهر می‌شوند. در نوجوان ترشح این غدد چربی از افراد دیگر بیشتر است و به همین خاطر در این سنین بیشتر دچار جوش بلوغ می‌شوند.

2) تغییرات هورمونی

در دوران بلوغ، هورمون‌های جنسی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این هورمون‌ها باعث افزایش ترشح بیشتر چربی در پوست می‌شود و زمینه را برای التهاب غدد چربی صورت، رشد میکروب و بروز جوش‌های بلوغ فراهم می‌کند.

3) تغذیه غلط

مصرف بیش از حد مواد غذایی مثل ماکارونی، نان، سیب زمینی، برنج، شیرینی، شکلات، فندق، پسته، بادام، موز، نارگیل و گردو به دلیل افزایش چربی در خون، می‌تواند دلیل بروز جوش بلوغ باشد.

4) فشارهای عصبی

نوجوانان در سن بلوغ، دچار نوسانات خلق و خو می‌شوند. همین نوسانات خلقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز جوش غرور جوانی در بدن و صورت آنها باشد.

5) مسائل ژنتیکی و وراثتی

بسیاری از نوجوانان ممکن است به خاطر عوامل وراثتی دچار جوش‌های دوران بلوغ شوند.

6) کمبود ویتامین‌ A و B و بروز جوش بلوغ

کمبود ویتامین‌های مهمی مثل ویتامین A و ویتامین B، در بروز جوش‌های دوران بلوغ می‌تواند تاثیرگذار باشد. این دو ویتامین تاثیر بسیار زیادی در ترمیم پوست دارند و کمبود این دو ویتامین می‌تواند موجب بروز جوش در پوست شود.

7) عدم رعایت بهداشت پوست

پوست به دلیل افزایش بیش از حد ترشحات چربی و تجمع میکروب دچار جوش می‌شود.

انواع جوش بلوغ

1) جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید ظاهری کوچک دارند و معمولاً در زیر پوست باقی می‌مانند و در برخی موارد هم به صورت یک پاپول کوچک و به رنگ گوشت در پوست صورت یا نواحی دیگر بدن ظاهر می‌شوند.

2) جوش‌های سرسیاه

این جوش‌ها هم علاوه بر صورت، ممکن است در قسمت‌های دیگر پوست نمایان شوند. رنگ این جوش‌ها هم به‌خاطر اکسید شدن ملانین و رنگ‌دانه‌های پوست است.

3) پاپول‌ها

پاپول‌ها برجستگی‌های کوچک، سفت و گرد هستند که بیشتر به رنگ صورتی هستند.

4) جوش‌های چرکی

جوش‌های چرکی به صورت کاملا واضح در نواحی مختلف پوست نمایان می‌شوند و در بیشتر مواقع به رنگ قرمز و چرکی هستند.

5) ندول‌ها

ندول‌ها تا حد زیادی شبیه به پاپول‌ها هستند ولی از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر هستند و ممکن است کمی دردناک باشند.

6) کیست‌ها

کیست‌ها هم به صورت کاملا واضح در سطح پوست قرار گرفته‌اند بافتی چرکی و دردناک دارند و گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد زخم در پوست شوند.

منبع: https://www.fillerbini.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد