shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

قبل از عمل تی یو ال (سنگ شکنی از طریق حالب) چه باید کرد؟

سنگ کلیه یک بیماری با درد شدید پهلو بوده که به علت گیر کردن سنگ ادراری در لوله حالب و به دنبال آن انسداد و ورم کلیه است. در اکثر موارد سنگ های کوچک حالب با تجویز مسکن خود به خود دفع می شوند ولی در مواردی که سنگ ها بزرگتر باشند، می توان از روش جراحی TUL از راه مجرا، بدون هیچ گونه برشی بر شکم و با کمترین درد سنگ را خارج نمود.

نقش TUL یا یورتروسکوپی در ده سال گذشته به دلیل پیشرفت در اندازه یورتروسکوپ و قابلیت انحراف، تصویربرداری ویدیویی، سبدها و ابزارهای مینیاتوری و در سنگ شکنی (شکستن سنگ) با ظهور لیزر هولمیوم، تحول چشمگیری داشته است. بیش از 25 درصد از تمام جراحی های سنگ کلیه در حال حاضر با استفاده از فناوری یورتروسکوپ کوچک انجام می شود.

اقدامات و مراقبت‌های قبل از سنگ شکنی آندوسکوپیک حالب

پس از مشخص شدن تاریخ سنگ شکنی، موارد ذکر شده در زیر بر اساس سن، سابقه پزشکی و خطر جراحی در صورت لزوم تجویز می‌شود.

·         معاینه بدنی

·         EKG (الکتروکاردیوگرام)

·         CBC (شمارش کامل خون)

·         PT / PTT (نمایه انعقاد خون)

·         پانل متابولیک جامع (پروفایل شیمی خون)

·         آزمایش ادرار

داروهایی که قبل از سنگ شکنی باید از آنها اجتناب کنید:

اورتروسکوپی تنها سنگ شکنی کم تهاجمی است که می‌توان آن را در حین ضد انعقاد فعال انجام داد. حتی با این گزینه، ترجیحاً در صورت امکان پزشکی، تمام داروهای رقیق کننده خون را قبل از سنگ شکنی قطع کنید. در زیر لیستی از داروهایی که حداقل 7 تا 10 روز قبل از سنگ شکنی باید از آنها اجتناب کنید آمده است. بسیاری از این داروها می توانند عملکرد پلاکت ها یا توانایی بدن شما برای لخته شدن را تغییر دهند و بنابراین ممکن است به خونریزی ناخواسته در حین یا بعد از جراحی کمک کنند. هیچ دارویی را بدون هماهنگی با پزشک تجویز کننده قطع نکنید.

آسپرین، موترین، ایبوپروفن، آلکا سلتزر، ویتامین E، دیکلوفناک، سلکوکسیب، پلاویکس،Ticlid,Coumadin

هیچ آمادگی روده‌ای برای یورتروسکوپی مورد نیاز نیست و از اکثر بیماران خواسته می شود تا بعد از نیمه شب قبل از عمل، چیزی نخورند.

بیشتر بخوانید... جراحی PCNL

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد