shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی (Body Mass Index) یا همان بی ام آی، نسبت قد به وزن افراد است که در واقع تناسب اندام شما را بررسی می‌کند.

احتمال دارد BMI را به نام شاخص کوتله نیز شنیده باشید، دانشمند بلژیکی که ۱۸۰ سال پیش شاخص توده بدنی را تعریف کرد.

شاخص توده بدنی (BMI) مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد شما است. تناسب اندام ایده‌آل برای افراد متفاوت است و شاخص توده بدنی در خانم‌ها، آقایان و کودکان در محدوده متفاوتی قرار می‌گیرند.

سال‌ها است برای بررسی تناسب اندام از BMI استفاده می‌شود اما نکته اینجاست که در این شاخص، اطلاعاتی از جمله میزان عضله، چربی و تراکم استخوان‌ها لحاظ نمی شود و این باعث می‌شود تا بررسی سلامت اندام شما بطور دقیق و کامل انجام نشود‌.

اگر بطور حرفه‌ای ورزش می‌کنید اما ممکن است بی ام ای شما در دسته بندی چاق و دارای اضافه وزن قرار بگیرد، درصورتیکه در سلامت کامل به سر می‌برید! برای همین فراموش نکنید که برای  بدست آوردن BMI معتبرتر و دقیق باید درصد چربی، عضله، میزان آب بدن و را با دستگاه بادی آنالیز اندازه‌گیری کنید.

bmi بدن چجوری محاسبه میشه؟

فرمول محاسبه بی ام آی برابر است با تقسیم وزن فرد(به کیلوگرم) بر توان دوم قد او(به متر). به عبارتی :

فرمول BMI = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد × قد بر حسب متر) یا به توان ۲

شاخص توده بدنی، اضافه وزن را به درستی تعیین می‌کند اما همانطور که گفتیم، در کنار محاسبه BMI باید استخوان‌بندی و عضلات بدن هر فرد اندازه‌گیری شود تا با بررسی این فاکتورها، بتوان اظهار نظر دقیقی درباره اضافه وزن ارائه داد.

البته این موضوع را به یاد داشته باشید که BMI از دسته‌های استاندارد وضعیت وزن محسوب می‌شود که به پزشکان در تشخیص درجه چاقی کمک می‌کند.

محاسبه توده بدنی به ما در بررسی سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و می‌توان با استفاده از آن ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را پیش‌بینی کرد.

افرادی که BMI بالاتر از ۴۰ دارند، در معرض بیماری‌هایی چون کلسترول خون بالا، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی، سکته، فشار خون بالا، برخی سرطان ها قرار می‌گیرند.

افرادی که BMI خیلی کم دارند که نشانگر کمبود وزن است، در معرض بیماری‌هایی مانند سوء‌تغذیه، پوکی استخوان، کم‌خونی  و هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد