shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

سنگ مثانه چیست؟

سنگ‌ های مثانه زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار برای طولانی مدت در مثانه مانده و باقی ماندن ادرار در مثانه موجب غلیظ شدن آن گردیده و از همین رو مواد معدنی موجود در ادرار سخت می‌شوند و بلورهایی را تشکیل می‌دهند که به آن سنگ مثانه گفته می‌شود. این فرآیند زمانی ایجاد می‌شود که مثانه قادر به تخلیه کامل ادرار نباشد.

بیش از ۹۰ درصد ادرار شما آب است. بقیه حاوی مواد معدنی مانند نمک و مواد زائد مانند پروتئین هستند. رنگ ادرار غلیظ بسته به نوع مواد زائد و مواد معدنی موجود در آن می تواند از کهربایی تیره تا قهوه ای متفاوت باشد.

ادرار غلیظ اغلب نتیجه کم آبی بدن یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه است. این ممکن است به دلیل بزرگ شدن پروستات ، مشکلات مثانه یا عفونت های دستگاه ادراری  باشد. در صورت عدم درمان، سنگ مثانه می تواند منجر به عفونت و سایر عوارض شود.

سایرمقالات... انواع جراحی سنگ مثانه

علائم سنگ مثانه چیست؟

علائم معمول سنگ مثانه عبارتند از:

·         ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا

·         درد زیر شکم

·         احساس سوزش یا درد در مجرای ادرار هنگام ادرار کردن

·         ادرار خونی یا هماچوری

·         ادرار کدر

·         بی اختیاری یا ناتوانی در کنترل ادرار

سایرمقالات... پیشگیری از پروستات در مردان جوان

چه کسانی در معرض خطر سنگ مثانه هستند؟

اکثر افرادی که به سنگ مثانه مبتلا می شوند مردان هستند. به ویژه مردان مسن با مشکلات پروستات. مردان در دهه ۸۰ زندگی خود در معرض خطر بسیار بیشتری نسبت به مردان جوان هستند. با این حال، حتی مردان ۳۰ ساله که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند نیز می توانند سنگ ایجاد کنند. افراد در این مناطق به احتمال زیاد رژیم های غذایی پر چربی و قند دارند.

کودکانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند نیز مستعد ابتلا به سنگ مثانه هستند. آنها اغلب به آب کافی برای هیدراته ماندن دسترسی ندارند و رژیم غذایی آنها ضعیف است.

منبع: بهترین مجله اینترنتی سلامتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد