shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

سنگ حالب چگونه تشکیل می شود ؟

سنگ‌های کلیه مجموعه‌ای از کریستال‌ها هستند که معمولاً در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. این توده‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از مجرای ادراری، که شامل حالب، مجرای ادرار و مثانه است، ایجاد شده و حرکت کنند.

سنگ حالب یک سنگ کلیه در داخل یکی از حالب ها می باشد (لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند) . سنگ در کلیه تشکیل شده و با ادرار از کلیه ها وارد حالب می شود.

گاهی اوقات، این سنگ ها بسیار کوچک هستند. در این حالت، سنگ ها ممکن است از حالب شما عبور کرده و به مثانه شما وارد شوند و در نهایت هنگام ادرار کردن از بدن شما خارج شوند. در مواقعی ممکن است سنگ برای عبور بیش از حد بزرگ باشد و در حالب گیر کند و جریان ادرار را مسدود کرده و بسیار دردناک باشد.

علائم داشتن سنگ حالب چیست؟

شایع ترین علامت سنگ کلیه یا حالب درد است.

ممکن است در قسمت پایین شکم یا پهلو احساس درد کنید .این درد می تواند خفیف و کسل کننده باشد یا آزاردهنده باشد. درد همچنین ممکن است بیاید و برود و به نواحی دیگر نیز سرایت کند.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

·         درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

·         دیدن خون در ادرار

·         تکرر ادرار

·         تهوع و استفراغ

·         تب

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، می بایست به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

سایر مقالات ... پروستات

علت به وجود آمدن این سنگ ها چیست؟

همه سنگ های حالب از کریستال های یکسانی تشکیل نشده اند. این سنگ ها می توانند از انواع مختلفی از کریستال ها که جنس آنها متفاوت است، تشکیل شوند. مانند:

 

·         کلسیم : سنگ های ساخته شده از کریستال های اگزالات کلسیم رایج ترین هستند. کم آبی بدن و رژیم غذایی  که حاوی مقدار زیادی اگزالات هستند  مانند اسفناج ،چغندر،کاکائو،توت فرنگی،آجیل جات،  ممکن است خطر ابتلا به سنگ را افزایش دهد.

·         اسید اوریک : این نوع سنگ زمانی ایجاد می شود که ادرار بیش از حد اسیدی باشد. که در مردان و در افرادی که نقرس دارند شایع تر است.

·         استروویت : این نوع سنگ‌ها اغلب با عفونت‌های مزمن کلیه مرتبط هستند و بیشتر در زنانی یافت می‌شوند که به طور مکرر عفونت‌های مجاری ادراری دارند . (UTIs)

·         سیستین : نادرترین نوع سنگ، سنگ‌های سیستین است که در افرادی که دارای اختلال ژنتیکی سیستینوری هستند، رخ می‌دهد. آنها زمانی ایجاد می شوند که سیستین (نوعی اسید آمینه) از کلیه ها به ادرار نشت می کند.

سایر مقالات... واریکوسل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد