shafanews

عمومی

shafanews

عمومی

چرا تست PSA انجام می‌شود؟

سرطان پروستات بیماری شایعی است. تشخیص اولیه، ابزار مهمی در درمان مناسب و به‌موقع است. سرطان پروستات می‌تواند باعث بالارفتن سطح PSA شود. بااین‌حال، بسیاری از بیماری‌های غیر سرطانی هم ممکن است سطح PSA را افزایش دهند. تست PSA می‌تواند سطح بالای PSA را در خون تشخیص دهد. اما اطلاعات تشخیصی دقیقی در مورد بیماری پروستات ارائه نمی‌دهد.

تست PSA یا همان آزمایش پروستات تنها یک ابزار برای غربالگری علائم اولیه سرطان پروستات است. دیگر تست غربالگری متداول که معمولاً علاوه بر تست PSA انجام می‌شود، معاینه دیجیتالی مقعد است.

نه تست PSA و نه معاینه دیجیتالی مقعد، هیچ‌کدام نمی‌توانند اطلاعات کافی برای تشخیص سرطان پروستات در اختیار پزشک قرار دهند. بعد از نتایج غیرعادی در این تست‌ها، پزشک ممکن است انجام بیوپسی پروستات را تجویز کند.

دیگر دلایل انجام تست PSA:

تست PSA همچنین در افراد مبتلا به سرطان پروستات برای بررسی موارد زیر انجام می‌شود:

تشخیص اثربخشی درمان

بررسی عود مکرر سرطان.

سایر مقالات... علت تنگی مجاری ادراری

مزایای تست PSA

تست PSA می‌تواند به تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه کمک کند. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر و احتمال بهبودی از آن هم بیشتر است. تشخیص و مداوای اولیه، نتایج درمان را بهبود می‌بخشد و تعداد مرگ‌های ناشی از سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

مسئله کلیدی، روند معمول سرطان پروستات است. سرطان پروستات معمولاً در طول سالیان، به‌کندی پیشرفت می‌کند. از این رو ممکن است سرطان پروستات داشته باشید، ولی هیچ علائمی نداشته باشید. به همین دلیل انجام آزمایش PSA به غربالگری زودهنگام این سرطان کمک می‌کند.

سایر مقالات... سرطان مثانه

محدودیت‌های تست PSA

محدودیت‌های تست PSA شامل موارد زیر است:

۱. فاکتورهای بالابرنده PSA:

علاوه بر سرطان، بیماری‌های دیگری هم می‌توانند سطح PSA را بالا ببرند، از جمله:

بزرگ شدگی پروستات که به آن هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH هم گفته می‌شود.

عفونت یا تورم در پروستات (پروستاتیت).

همچنین به طور نرمال سطح PSA با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند.

منبع: مجله جیم جو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد