شرکت خودرو سازی کیا موتورز بهعنوﺍن قدیمیترین شرکت خودروسازی کرهﺍی، در سال 1944 با موضوع ساخت و تولید مفتولهای فلزی و دوچرخهسازی، شروع به کار نمود. در سال 1952، ﺍین شرکت نام خود رﺍ ﺍز «صنایع دقیق کیونگ سانگ» به کیا تغییر دﺍد و چندی بعد شروع به ساخت موتورسیکلت، کامیون و خودروی سوﺍری کرد. در سال 1986 و با همکاری شرکت فورد، کیا موتورز مبادرت به ساخت برخی ﺍز مدلهای مزدا مانند مزدا فامیلا هم برﺍی بازﺍر دﺍخلی و هم برﺍی بازﺍر خارجی (جهت صادرات) نمود. ﺍین مدلها همچنین شامل کیا پرﺍید (بر مبنای مدل مزدﺍ 121) و کیا ﺁوﻻ بودند، که در بازﺍر آمریکای شمالی و استرالیا با نامهای فورد فستیوا و فورد ﺍسپایر به فروش رفت.
کیا موتورز که در سال 1986 تنها 26 دستگاه خودرو تولید کرده بود، در سال 1987 در فاصله تنها یک سال، تولیدش را به 95٫000 دستگاه افزایش داد. در سال 1992، کیا موتورز آمریکا، در ایالات متحده آمریکا شروع بکار نمود. ﺍولین خودروی دﺍرﺍی برند کیا، در ﺍیاﻻت متحده ﺍز طریق 4 شعبه نمایندگی فروش در پورتلند، اورگن و در فوریه 1994 بهفروش رفت. ﺍز ﺁن زمان، کیا به صورتی روشمند فعالیت خود رﺍ توسعه دﺍد. نمایندگیهای فروش در سال 1994 مدل کیا سفیا ﺍین شرکت رﺍ به فروش رساندند و بعد ﺍز مدتی، ﺍندک خط تولید محصول ﺍین شرکت، ﺍز طریق مدل کیا اسپورتیج، شرکت گسترش یافت.
بیشتربخوانید... لوازم یدکی هیوندای
با ﺍین حال، ورشکستگی شرکت کیا در سال 1997؛ که در جریان بحرﺍن مالی ﺁسیا رخ دﺍد، موجب گردید که ﺍین شرکت توسط دیگر شرکت خودروساز کرهﺍی، هیوندای موتور در سال 1998 ﺍز طریق خرید سهام شرکت فورد، که در سال 1986 بخشی ﺍز سهام ﺍین شرکت رﺍ خریدﺍری نموده بود، تصاحب گردد.در سال 1998، شرکت کیا موتورز با مدیریت هیوندای موتور گروپ، شروع به صادرﺍت خودروی کیا منتور نمود. این مدل از کیا رقیب مدلها فورد ﺍسکورت و اپل ﺁسترﺍ در بازار اروپا بود، که به جهت قیمت پائین، فروش نسبتأ خوبی در اروپا داشت. سپس در اواسط دهه 1990 مدل هاچبک منتور، با نام کیا شوما عرضه شد. تغییر ظاهری (فیس لیفت) که در سال 1999 صورت گرفت، کیا منتور رﺍ همچنان در رده سدان نگاه دﺍشت.
بیشتربخوانید... قطعات کیا
کیا به بازﺍر خودروهای خانوﺍدگی، تا زمانی که کیا کردوس رﺍ تولید نمود، وﺍرد نگردید. کردوس که ماشینی چهار در و در کلاس سدﺍن بود، در سال 1999 ﺍرﺍئه شد. ﺍین خودرو ﺍندﺍزه مشابهی با فورد موندئو دﺍشت، ﺍما در هنگام ارائه ﺁن به بازﺍر ﺍز نظر ﺍندﺍزه، کوچکتر فورد فوکوس بود. ﺍین خودرو دﺍرﺍی تزئینات دﺍخلی ویژه، محفظه صندوق عقب بزرگ، قیمت رقابتی و سطوح باﻻی تجهیزﺍت بود، ﺍما جذﺍبیت کمتری برﺍی بازارهای جهانی دﺍشت. خودروی جانشین کیا برﺍی کردوس، یعنی کیا مجنتیس در سال 2001 نتوﺍنست محبوبیت کیا کردوس رﺍ ﺍحیا کند. کیا در سال 1999 با خودروی کیا سدونا وارد بازﺍر خودروهای امپیوی شد. در زمان ﺍرﺍئه ﺍین خودرو به بازﺍر، ﺍرزﺍنترین خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای کلاس امپیوی در بریتانیا شناخته شد.ﺍین مدلها تا سال 2004 که مدل کیا سرﺍتو به بازﺍر عرضه شد، به فروش رفت و همین ﺍمر سبب گردید تا شرکت کیا موتورز، به عنوﺍن یکی ﺍز خودروسازﺍن جدی، وﺍرد عرصه رقابت گردد. خودروی اسیووی کیا اسپورتیج در سرتاسر ﺍروپا عمومیت پیدﺍ کرد، ﺍما ﺍز سال 2002 بود که کیا فروش بیشتری رﺍ ﺍز طریق عرضه مدل کیا سورنتو در بازﺍر بدست ﺁورد.
سیستم لولهکشی از دیگر بخشهای مهم تاسیسات جکوزی است. سیستم لولهکشی درواقع تعیینکنندهی مسیر آب در جکوزی است. طبعاً لولهکشی بخشی محوری در تاسیسات استخر و تاسیسات سونا نیز بهشمار میرود. از جمله ویژگیهای سیستم لولهکشی آن است که معمولاً در آن چند دریچهی تخلیه تعبیه میشود.
فراهم ساختن چند دریچه در سیستم لولهکشی تاسیسات جکوزی این مزیت را دارد که در صورت مسدود بودن یکی از دریچهها، مثلاً بهخاطر قرار گرفتن دست یا پای شناگر بر آن، سایر دریچهها بتوانند عمل تخلیه را انجام دهند.
معمولاً بر دریچههای تخلیه درپوشهای محدب ضد گرداب نیز تعبیه میشوند. این درپوشها هم نقش مهمی را در تاسیسات جکوزی ایفا میکنند. عمق کم جکوزی و قدرت مکش بالای دریچهها میتواند به ایجاد جریان گردابی در جکوزی ختم شود. درپوشهای ضد گرداب درواقع از بروز چنین مشکلی ممانعت بهعمل میآورند.
بیشتربخوانید... نگهداری استخر
پمپ گردش آب در تاسیسات جکوزی
از دیگر بخشهای مربوط به تاسیسات جکوزی، میتوان به پمپ گردش آب در آن اشاره کرد. بهطور کلی، سیستم پمپاژ از بخشهای مهم در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا خشک و بخار است. پمپ گردش آب در تاسیسات جکوزی باید آن قابلیت را داشته باشد که بر افت فشارهایی که در مسیر آب ایجاد میشود غلبه کند. همچنین تأمین دبی آب مدنظر دیگر قابلیتی است که یک پمپ در تاسیسات جکوزی باید توان اجرای آن را داشته باشد.
هرچند پمپهای خطی کاربرد بیشتری در تاسیسات جکوزی دارند، اما گاه از پمپهای دوسرعتی نیز در تاسیسات جکوزی استفاده میشود. این پمپها با توجه به کاربردهای جکوزی، میتوانند نقش موثری را در تاسیسات جکوزی ایفا کنند. در حالتی که سرعت پمپ پایین باشد، بستر لازم برای ماساژ ملایم و نیز سیرکوله شدن آب فراهم خواهد شد. اگر سرعت پمپ بالا باشد، شرایط لازم برای بالا بودن فشار آب تامین خواهد گشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت استخر ، تعمیر و نگداری آن و هم چنین تجهیزات استخر مورد استفاده در استخر های امروزی می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید..
واکنشی که انواع سیستم ترمز بر وضعیت خودرو در حال رانندگی دارند، یکسان است؛ اما فرآیند انتقال نیرو از پای راننده (هنگام فشار آوردن روی پدال) به ترمز روی چرخ و حد اثربخشی آنها با هم دارای تفاوتهایی است. اگر بخواهیم در دستهبندی کلی، این نحوه عملکرد این قطعه را برای شما شرح دهیم؛ باید به دو نوع «مکانیکی» و «هیدرولیکی» اشاره کنیم. اما در نظر داشته باید که هر یک از انواع ترمز، خود شامل چندین دسته مختلف میشوند که در ادامه به پرکاربردترین آنها اشاره خواهیم کرد.
بیشتربخوانید... قطعات هیوندای
سیستم ترمز مکانیکی
عملکرد ترمز مکانیکی به این صورت است که با فشار دادن پدال توسط راننده، نیروی مکانیکی تولید شده با کمک یک کابل واسط به کفشک منتقل میشود. توجه داشته باشید که کفشک در واقع همان لنت ترمز است؛ اما تفاوت آن، ایجاد اصطکاک با سطح داخلی محفظه کاسهای است که در درون آن قرار گرفتند؛ در حالی که لنت در نوع هیدرولیکی با سطح دیسک اصطکاک دارد. ترمز مکانیکی، جز نخستین و در عین حال سادهترین نوع سیستم ترمز است که در خودروها از آن بهره میبرند؛ به همین دلیل دارای ایراداتی است که نمیتوان به راحتی از آن چشمپوشی کرد: نداشتن توانایی لازم جهت چند برابرکردن نیروی وارده به پدال احتمال از کار افتادن سیستم ترمز بهصورت کلی احتمال پارگی و خوردگی سیم ترمز
بیشتربخوانید... کیا سورنتو
عملکرد ترمز کاسهای
از ترمز کاسه ای به عنوان یکی از زیرمجموعههای ترمز نوع مکانیکی، بیشتر در چرخهای عقب خودرو استفاده میشود؛ زیرا نیاز به نیروی کمتری دارند. یک کاسه و دو کفشک درون آن، اجزای سیستم ترمز هستند که از یک سمت به لولا و سمت دیگر به پیستون متصل است. در نظر داشته باشید که همزمان با چرخیدن چرخ، کاسه هم شروع به چرخیدن میکند. هنگام ترمزگیری با فشار دادن پدال، نیرو به پیستون منتقل میشود؛ سپس کفشکها به سطح داخلی کاسه چسبیده و سرعت چرخ را کاهش میدهند. قدرت کم ترمزگیری، احتمال بالای داغ شدن و وزن زیاد از معایب نوع ترمز کاسهای و همچنین نیاز به نگهداری کم و در نتیجه مراجعه کمتر برای تعمیر خودرو از مزایای آن محسوب میشود.
سیستم ترمز هیدرولیکی
تفاوت سیستم ترمز هیدرولیکی با مکانیکی، استفاده از لولههای حاوی روغن ترمز به جای سیم است که تاثیر بهتری بر عملکرد سیستم میگذارد. بزرگترین مزیت این نوع سیستم ترمز، قابلیت جایگزینی ترمزهای دیسکی به جای نوع کاسهای است که ویژگی مهم چند برابر کردن قدرت مکانیکی تولید شده توسط پای راننده برای سیستم را پشتیبانی میکند. فرآیند کار به این صورت است که با فشار دادن پدال، نیرو چند برابر شده و تا زمان اعمال به پیستون اصلی، حفظ میشود؛ سپس نیروی پیستون به سیال پشت آن وارد شده و منجر به حرکت سیال در لولههای واسط میشود. در مرحله بعد، نیرو به پیستونهای فرعی ترمز چرخها منتقل شده، دوباره قدرت آن افزایش پیدا میکند و در نهایت سیستم ترمز، خودرو را متوقف میکند.
عملکرد ترمز دیسکی:
در طراحی و مهندسی ترمز دیسکی سعی شده تا ایرادات موجود در نوع کاسهای تا حد زیادی برطرف شود. مواردی که در ادامه شرح میدهیم، ویژگی مربوط به این ترمز نسل جدید است که معایب نوع قدیمیتر یعنی کاسهای را پوشش میدهد: قابلیت بالای انتقال گرمای ترمز کاهش میزان افت عملکرد ترمز وزن کمتر نسبت به نوع کاسهای توانایی کنار زدن سریع آب از روی دیسک قدرت بالای ترمزگیری
استخرهای گردابی از انواع استخرهای آب گرم هستند. این استخرها در میان مردم عمدتاً با نام جکوزی شناخته میشوند. نام جکوزی درواقع برآمده از شرکتی آمریکایی است که برای نخستینبار این نوع استخر را به تولید انبوه رساند. از این استخرها پیش از هرچیز بهمنظور آب درمانی استفاده میشود. همچنین ماساژ آبی نیز در استخرهای گردابی رایج است. تاسیسات جکوزی باید بهنحوی طراحی شود که اهداف درمانی مدنظر محقق شوند.
بیشتربخوانید... تاسیسات استخر
از جمله تجهیزات در تأسیسات جکوزی میتوان به نازلهای تعبیهشده در آن اشاره کرد. آب از طریق این نازلها با فشار بالایی به استخر میریزد. برخورد آب از نازلها به بدن فرد حاضر در استخر خواص درمانی مدنظر را تأمین میکند. همچنین برخورد جریان آب پرفشار به برخی از قسمتها نظیر پشت بدن با احساس آرامش کمنظیری همراه است.
همانطور که دیدیم استخرهای گردابی و هوایی دو دستهی مهم از استخرها آب گرم هستند که بهمنظور آب درمانی تولید شدهاند. ساختار استخرهای گردابی و هوایی تا حد زیادی به یکدیگر شبیه است، اما تفاوت مهم آنها در آن است که در استخرها هوایی بهجای آب، هوا از طریق نازلها به درون استخر دمیده میشود.
انتقال هوا از نازل به استخر به ایجاد تلاطم ملایمی در آب استخر میانجامد. این تلاطم ملایم تأثیری همانند ماساژ بر بدن فرد حاضر در استخر دارد. تلاطم ملایم در استخرهای هوایی، میتواند چه در تأمین آرامش روحی و ارتقای سلامت روانی فرد حاضر در استخر و چه در بهبود سلامت پوست و تسکین آلام در نقاط مختلف بدن او حائز اهمیت باشد.
از دیگر تفاوتهای استخرهای گردابی با هوایی میتوان به پرهزینهتر بودن ساخت استخر هوایی نسبت به تاسیسات جکوزی اشاره کرد؛ چرا که در شرایط یکسان باید از پمپ بزرگتریبرای تصفیه استخر هوایی نسبت به تجهیزات جکوزی استفاده شود. هوا در استخر هوایی از کف استخر به درون آن دمیده میشود. آب در کف استخر نسبت به سایر نقاط فشار بالاتری دارد؛ پس هوا در صورتی به داخل استخر وارد میشود که وزن ناشی از آب توسط نیروی پمپ خنثی شود.
بیشتربخوانید... تعمیر و نگهداری استخر
نکتهی دیگری که استخرهای گردابی و هوایی را از یکدیگر متمایز میکند، آن است که از استخرهای هوایی صرفاً در مراکز آبدرمانی استفاده میشود و معمولاً خبری از این استخرها در مجموعههای تفریحی یا ورزشی نیست. در حالی که جکوزی علاوه بر مراکز آبدرمانی، در مجموعههای تفریحی یا ورزشی نیز تعبیه میشود. دلیل چنین تفاوتی آن است که تکیه بر خواص درمانی در استخرهای هوایی بهمراتب از استخرهای گردابی بیشتر است
لنت یکی از بخشهای ترمز است. این وسیله مصرفی با دیسک خودرو تماس پیدا میکند و در اثر این تماس یک اصطکاکی به وجود میآید که سبب کند شدن حرکت ماشین و در نتیجه توقف آن میشود. جهت خرید قطعات اصلی کیا و هیوندا کلیک کنید.
بیشتربخوانید... هیوندای النترا
لنت ترمز چه وظیفهای دارد؟
لنت ترمز از دو بخش محکم که به آن کفشک لنت و اصطکاکی که لقه لنت مینامند تشکیل شده است. سطح اصطکاکی لنت پس از فشار دادن پدال ترمز به روتور ترمز میچسبد و اتومبیل را متوقف میکند. لنت ترمزها در گذشته با استفاده از آزبست ساخته میشدند. آزبست گرمای تولید شده لنت در اثر اصطکاک را می گرفت و پراکنده میکرد اما این آزبست یک ضرر جدی داشت و آن ایجاد گرد و غبار هنگام ترمز گرفتن بود. این گرد و غبارها برای سلامتی زیان آور بودند به همین دلیل امروزه لنت ها از مواد آلی بی زیان ساخته میشوند که جنس بیشتر آنها شیشه، لاستیک و رزین است. لنتهای آلی یا غیر آزبستی تولید آلودگی ندارند. این لنت ترمزها بیشتر برای خودروهای معمولی به کار میروند و گزینه مناسبی برای خودروهای سنگین و مسابقهای نیستند چون وزن ماشینهای سنگین و سرعت ماشینهای مسابقهای بالا است و مجبورند گاهی اوقات در سرعت زیاد ماشین را متوقف کنند.
بیشتربخوانید... لوازم یدکی کیا
لقمه لنت ترمز
لقمه لنت ترمز همان بخش اصطکاکی است و به پنج دسته تقسیم میشود که در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره انواع آن پرداخته میشود.
لنت فلزی
این لنتها از آهن، مس، فولاد و گرافیت ساخته میشوند. بیشتر خودروها از لنت فلزی استفاده میکنند. عملکرد لنتهای فلزی بالا و هزینه آن پایین است. سنگین بودن لنتهای فلزی یکی از عیبهای وارده به آن است و این مسئله بر سوخت خودرو تاثیر میگذارد همچنین وزن بالای آن سبب میشود که در ماشینهای مسابقهای از آن استفاده نشود. این لنتها دوام بالایی دارند اما چون از فلز ساخته شده و لطافتی در آن به کار نرفته است سبب خوردگی روتور میشود. این لنتها در گذر زمان به قسمتهای دیگر ترمز آسیب میزنند. لنتهای فلزی هنگامی که داغ میشوند عملکرد بهتری از خود نشان میدهند.
لنت سرامیکی
لنتهای سرامیکی برخلاف لنتهای فلزی بسیار سبک هستند و نیروی متوقف کننده زیادی دارند. این لنتها دیر ساییده میشوند. لنت سرامیکی از لنتهای مناسب برای ماشینهای مسابقهای است. لنتهای سرامیکی بسیار گران هستند و در تولید آنها از مواد چسبنده، الیاف سرامیک و ماده پر کننده استفاده شده است البته در تولید آن گاهی از الیاف مس نیز استفاده میشود. این لنتها گرما را به خوبی پراکنده کرده و تولید غبار بسیار کمی دارند. دفع بسیار سریع و خوب گرما سبب عملکرد بهتر لنتهای سرامیکی میشود. لنت زینتری
لنتهای زینتری
بیشتر در ماشینهای آفرود و مسابقهای استفاده میشود. سرعت خوردگی در این لنتها بسیار بالا است و عمر کوتاهی دارند. استفاده از این لنتها در خودروهای معمولی سبب میشود که عملکرد سیستم ترمز کاهش پیدا کند.
لنت نیمه متالیک یا نیمه فلزی
در تولید این لنتها از درصد پایین فلز استفاده شده به همین دلیل به آن نیمه فلزی نیز میگویند. در این لنتها از ۴۰ درصد مس برای بالا بردن میزان اصطکاک و دوام آن به کار رفته است. این لنتها عمر بالا و قیمت مناسبی دارند از طرفی سر و صدای زیادی تولید میکنند اما قدرات ترمزگیری بالایی دارند.
لنت ارگانیک
در تولید این لنتها از مواد فلزی استفاده نمیشود و قیمت بسیار پایینی دارند و عمر آنها نیز بسیار پایین است. این لنتهااز نرمترین لنتهای موجود اند و عملکرد بسیار خوبی دارند. سر و صدای لنت ارگانیک بسیار پایین است و دوام پایینی نسبت به سایر لنت ترمز ها دارند. اگر رانندگی هیجانی دارید و زیاد در ترافیک میمانید این لنتها گزینه مناسبی نیستند چون زود تمام میشوند.
چرا باید لنتهای ترمز را عوض کنید؟
لنتها بر اثر اصطکاک و در گذر زمان تمام میشوند. وقتی لنت ترمز فرسوده شود پس از ترمز کردن خودرو با طی مسافتی از حرکت میایستد بنابراین توصیه میشود با لنتهای فرسوده رانندگی نکنید. قدرت ترمز در لنتهای فرسوده بسیار پایین میآید و همین مسئله ممکن است سبب تصادف شود. لنت فرسوده به روتور ترمز نیز آسیب میزند و برای اینکه متحمل هزینههای بیشتری نشوید بهتر است بعد از تمام شدن سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.